Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Svineinfluenza?  (Læst 1461 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Svineinfluenza?
« Dato: 14 ſeptember , 2009, 18:47 »
Nu er jeg den type menneske som elsker at følge sådan noget som H1N1, så jeg følger dagligt med på nettet. Nu er der eksempelvis flere jeg kender der har været smittet ( betyder jo egentlig intet, men jeg sys det er "spændene")
Så kom jeg lige til at tænke på det kan da ikke overføres fra os til de andre dyr (grise, høns, hunde m.m.) Jeg spørger fordi der er konstateret tilfælde af H1N1 på min skole, og hvis jeg så skulle blive smittet (hvilket jeg hvis jeg kender mig selv ret, sikkert bliver...) om jeg så skal tage særlige regler overfor dyrene? Jeg skal i forvejen tage speciele hensyn fordi vi har et par i den såkaldte risikogruppe, i vores omgangskreds.

Hvis jeg har læst rigtigt, så er det meget sjældent at det mutere så det smitter mellem arterne, men det var jo rart at være på forkant hvis det er? :)

En lidt små tosset Mikkel ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Svineinfluenza?
« Svar #1 Dato: 15 ſeptember , 2009, 12:31 »
Som med fugleinfluenza, så er der megen usikkerhed om det her og rent faktisk er der ingen der ved ret meget om det.

Men det kan overføres til grise, det er sket flere gange og denne type influenza stammer oprindeligt også fra grise. Bla. derfor så var der i forbindelse med åbent landbrug i år ikke adgang til grisestalde, og folk der har H1N1 influenza eller influenzasymptomer bør ikke gå ind i grisestalde eller lign.

Med hensyn til fjerkræ, så har der været et tilfælde i Chile, hvor kalkuner tilsyneladende har fået det, de døde ikke, men havde en nedgang i ægproduktionen (det var til rugeæg). Men det er indtil nu det eneste kendte tilfælde af denne H1N1 i fjerkræ. Så rent faktisk så ved vi ikke hvor udsatte fjerkræ er for at få det.

Fødevarestyrelsen har en side om det, men der er også begrænset med information.
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Pandemisk_Influenza_H1N1_2009/forside.htm
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 ſeptember , 2009, 13:27 »
Tak Finn

Det er nok en god ide at holde sig væk fra grisene så. Det lyder ikke som om der er den store risiko ved fjerkræ, så måske jeg skulle nøjes med en maske når jeg skal derover, vis jeg bliver smittet ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline viktor

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 ſeptember , 2009, 14:41 »
Jo, men det kan godt blive svært at sætte masker på alle dine høns... tag den med ro.
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 15 ſeptember , 2009, 15:22 »
Det absolut bedste er at vaske hænder. Det er den bedste metode til at begrænse smittespredning på. Langt mere effektiv end vaccine.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 ſeptember , 2009, 20:08 »
Du kan selvfølgelig have ret i det med maskerne ;D...

Ja håndhygienen skal skam også være i orden. Ind til videre er der ikke flere tilfælde på skolen, så lige pt er alt i orden ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 15 ſeptember , 2009, 20:41 »
Håndhygiejne er selvfølgelig altid en god ting, men tvivler dog på den har den store effekt mod H1N1 eller andre influenzatyper. Er influenza-virus ikke normalt luftbåret?
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 15 ſeptember , 2009, 20:46 »
Joda, men de fleste holder sig for næse og mund når de nyser eller hoster, og så spredes smitten jo nemt, hvis man ikke har en ordentlig håndhygiejne. :P
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 15 ſeptember , 2009, 22:25 »
Nemlig :D... Det er ihvertfald det de instruere i på skolerne :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 15 ſeptember , 2009, 23:06 »
Misforstå mig ret.

Selvfølgelig er god håndhygiejne anbefalelsesværdigt. Det var bestemt ikke et forsøg på at opponere mod det.

Ved et host eller et nys, hvor hånden føres op for munden eller næsen fanger man en brøkdel af de vira der slippes løs, i hånden. Resten farer ud i omgivelserne og giver anledning til smitte gennem luften.

Sååå, selvom man overholder en streng håndhygiejne, forhindrer man ikke 'smitten'.

Det var det jeg prøvede at udtrykke tidligere.
Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 16 ſeptember , 2009, 15:06 »
Det har du fuldstændig ret i ;)... Det bedste er nok at nyse i ærmet ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.