Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad skal man gøre når hun går skruk???  (Læst 2979 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rylle

• Passiv bruger
Hvad skal man gøre når hun går skruk???
« Dato: 13 ſeptember , 2009, 18:38 »
Hej hønsevenner  ;D

Jeg kan simpelthen ikke vente til det bliver forår så jeg er allerede gået igang med at skrabe gode
råd til mig om rugning det bliver nemmelig første gang jeg skal prøve det så glæder mig helt vildt ;D

1:jeg har hørt at det er noget med man skal vende æggene hver dag kan det passe ?  :D

2: skal man hjælpe skruk høne ud af reden hver dag for at spise og få frisk luft

og sidste spørgsmål er nok det dummeste

3: skal man bruge en rugemaskine for at få æggene til at klække ud og er det svært at få kyllinger og passer moren dem efter de er klækket ?  :D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvad skal man gøre når hun går skruk???
« Svar #1 Dato: 13 ſeptember , 2009, 18:57 »
Jeg synes det er rigtig fint du spørger inden du går i gang, og dine spørgsmål er ikke dumme!
1 Ja de skal vendes hver dag, læs mere her:
http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Avl/Ruge%C3%A6g
2 Hun burde selv klare at komme af reden, men du kan se efter om der kommer en stor skrukkelort, for så har hun været af, det er nemlig ikke altid lige man ser hun smutter af.
3 Hvis dine kyllinger bliver ruget ud af en skruk har du den allerbedste rugning og den allerbedste pasning af kyllingerne, for så er det nemlig en professionel, der klarer sagerne for dig. Du kan bare nyde det hele og sørge for mad og drikke til skrukken og kyllingerne  :D
Du skal have noget, der hedder startfoder til kyllingerne, når de kommer.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rylle

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 ſeptember , 2009, 20:17 »
Tak for de gode svar Marianne  ;)

Nu er der bare at vente  ;D

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 13 ſeptember , 2009, 22:18 »
Må ligge komme med en lille indskydelse/uddybning for at undgå misforståelser.

@ Rylle

Til dit spørgsmål 1 tror jeg det fuldstændige svar må være:
Ja, æggene skal vendes hver dag, MEN hvis du har en skruk der ruger æggene ud for dig skal du ikke foretage dig noget. Det er kun hvis du lægger æggene i en rugemaskine at din hjælp er påkrævet.
En skruk er en selvfungerende 'rugemaskine' som i langt de fleste tilfælde helst ser os mennesker blande os helt udenom.

Til dit spørgsmål 3, som jeg læser som mere end et spørgsmål ville jeg svare:
A) Nej du behøver bestemt ikke bruge en rugemaskine hvis du har en skruk høne. En skruk høne er mere effektiv og kræver mindre af din tid end en rugemaskine.
B) Nej det er ikke så svært at få kyllinger, hverken ved hjælp af rugemaskine eller en skruk høne, under forudsætning af at æggene er befrugtede, og i tilfælde af brug af rugemaskine at maskinen fungerer korrekt både med hensyn til temperatur og fugtighed.
C) Hvis kyllingerne er klækket under en skruk høne vil hønen tage sig af kyllingerne. Hvis kyllingerne er kommet ud i en rugemaskine er alt arbejdet med pasning af kyllinger efter klækningen dit. Med mindre du har en anden høne der netop har fået kyllinger selv og hvor du formår at liste kyllingerne fra rugemaskinen ind til høne med kyllinger på en sådan måde at denne høne akcepterer maskinkyllingerne som en del af hendes egen flok.

God fornøjelse.

Mvh
Erik Andersen

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #4 Dato: 13 ſeptember , 2009, 22:22 »
Citér
MEN hvis du har en skruk der ruger æggene ud for dig skal du ikke foretage dig noget.

Det er delvist rigtig. MEN hvis man ønsker kyllingerne udruget nogenlunde samtidig, samler man æg over en periode. Og så skal æggene vendes dagligt, indtil de lægges under skrukken.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene