Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Det må gøre meget ondt  (Læst 6243 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brolykke

• Passiv bruger
Det må gøre meget ondt
« Dato: 12 ſeptember , 2009, 09:02 »
En af mine sorte landhøns har fået et rigtig grimt og ømt ben. Leddet er opsvulmet hvor tæerne samles på det ene ben. Nærmest som et helt kugleled. Jeg opdagede det i forgårs fordi hun haltede lidt og nu til morgen er det blevet værre.

De sorte landhøns, har alle fået kyllinger i år, som de eneste. Ganske vist fik den ene en helt hvid kylling, så en af Isa´erne må have lagt et æg i hendes rede. Men hvordan kyllingen kunne blive helt hvid var mærkeligt. Men det så sjovt ud når den stak hovedet ud fra den sorte mor.

Hvor jeg bor, ved dyrlægen ikke noget om høns. Han har oven i købet ind til flere gange, solgt mig spraymedicin som I ikke kan anbefale til benmider. Jeg har én høne som konstant har benmider og jeg smører og sprayer men intet virker. Dyrlægen vil sikkert bare sige at jeg kan slagte hønen, men jeg holder altså af den sorte dame, så alt skal forsøges først. Er det en dårligdom der er kendt? Jeg kan ikke finde den her på siderne. Har hun fået gigt!! og hvad kan jeg gøre for hende? Hvis det er betændelse skal hun have antibiotika, men dyrlægen har lukket om lørdagen, så...

Er der nogen i Forum der har set noget lignende og som kan give mig et godt råd?
« Senest Redigeret: 12 ſeptember , 2009, 09:24 Fra Brolykke »
Mange hilsener Brolykke

Offline liski

• Passiv bruger
Sv: Det må gøre meget ondt
« Svar #1 Dato: 12 ſeptember , 2009, 11:32 »
Jeg kan desværre ikke hjælpe, men sender gode tanker til den lille, sorte dame og dig. *k *t
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Lone

• Bruger
« Svar #2 Dato: 12 ſeptember , 2009, 14:25 »
Kan det være en fodbyld? prøv at kigge høne under foden, om der er spor af et betændt sår. Så er der den hårde vej enten at åbne for bylden, rense ud (mange dage i træk!) i sæbevand - eller øksen..
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #3 Dato: 12 ſeptember , 2009, 14:58 »
Avs da.  Hvis det er en byld som Lone siger så spray med zinkspray efter fodbad og når det er helt tørt. Du kan måske også få noget penicilinpudder hos dyrlægen. Jeg har også nogen gange brugt den blå grisesårspray (både til høns, hund kat og mig selv, den er også ret god, den sviner bare en anelse)
Og husk at hvis den får antibiotika, så går det i æggene så I skal nok ikke spise dem.
Min Isa brown har også fået en helt hvid kylling, og her er faren tværstribet, Og det var også den eneste hvide i en sort flok :) (eller stribet flok, men som helt nye var de sorte)
Pøj pøj med hønen
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 ſeptember , 2009, 16:30 »
Når du siger benmider er det så det samme som kalkben?
Fordi så tænker jeg at hvis den lige har fået kyllinger kan det måske være kalkben der er blevet meget slemt fordi den har ligget med det så længe??
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Brolykke

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 ſeptember , 2009, 08:23 »
Til morgen fik jeg fat på sorte. Hendes fod er meget varm og øm så der er nok ingen tvivl om at det er en fodbyld. Jeg må have hul på den så materien kan komme ud og jeg kan også få den i sæbevand, men hvad med bagefter? De vader jo rundt i jord og dermed i bakterier dagen lang. Selv om jeg kommer penicillinsalve i såret er det næppe nok, men jeg må prøve. Har aldrig hørt, eller set noget om, en fodbyld. Mmen nu er jeg så blevet så meget klogere.

Tak for rådene. Og med hensyn til benmiderne så er det kalkben jeg mener. Kun den ene høne. Ingen af de andre har miderne, og der er altså 14 med hanen. Jeg sprayer lægten de sidder på af hensyn til de andre, men hendes ben er slemme.

Mange hilsener Brolykke

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 13 ſeptember , 2009, 10:08 »
Prøv at give kalkbenene noget vaseline eller madolie, det hjælper med at opbløde kalken, så den kan falde af, og de nye skæl kan sidde pænt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk