Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk  (Læst 7178 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Calandria

• Gæst
Skruk
« Dato: 10 ſeptember , 2009, 20:01 »
Hejsa.

Er helt ny her. Faldt tilfældigt over hjemmesiden, og syntes det lige var noget for mig, da vi har besluttet os for at få høns for første gang. Har læst lidt af indlægene her i forummet. Og kunne godt tænke mig at vide hvordan man kan se/ vide hvilke høns der bliver skruk, og hvilke der ikke gør.

På forhånd tak  :)

Christina

Offline Kaffka

• Bruger
Sv: Skruk
« Svar #1 Dato: 10 ſeptember , 2009, 20:16 »
Det kan man ikke se/ vide overhovedet - før den bliver skruk.

Hvis man vil have høns der skrukker bør man købe en race der normalt skrukker, se racebeskrivelserne. Mange dværg racer er gode men også en del af de store racer. Wyandotter, kochin og orpington i dværge er f.eks. gode. Omvendt kan man holde en race der ikke/ sjældent skrukker hvis det ikke er det man vil have.
Mvh

Claus

Calandria

• Gæst
« Svar #2 Dato: 10 ſeptember , 2009, 20:39 »
Jeg vil gerne have en race der ikke skrukker, men jeg kan ikke finde noget om det under racebeskrivelserne.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 10 ſeptember , 2009, 20:45 »
Lån en hønsebog på biblioteket. Der plejer det at stå.  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Andreas

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 ſeptember , 2009, 20:59 »
jeg har dværg welsumere, og ham jeg købte dem af fortalte at de ikke skrukkede så meget. udover det er de meget roglige og tamme, så de kan varmt anbefales.
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 10 ſeptember , 2009, 21:10 »
Velkommen på forum, Christina  :D
Hvis de ikke skal skrukke skal du i hvert fald ikke vælge dværgwyandotter, som ellers har alle mulig gode egenskaber, ud over de også er nemme til at programmere i skruk og fantastiske kyllingeførere.
Jeg mener der er mange, der har snakket om at blomsterhøns sjældent skrukker.
Vi må lige have nogel flere medlemmer på banen her; for der findes flere racer, hvor man er nødt til at bruge rugemaskine eller skrukker fra andre racer for at udruge kyllinger.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 10 ſeptember , 2009, 22:00 »
@Christina
Også et velkommen til Forum herfra.
Hvilke racer der skrukker? Der er sikkert forskel fra race til race. Det vil jeg slet ikke bestride.
Men, i udgangspunkt burde alle racer have i sig, gener der siger 'reproducer', for racens videre eksistens.
Jeg har imidlertid en, ikke videnskabeligt underbygget, teori om, at fjerkræ der kommer ud vha menneskets indgriben/hjælp, dvs rugemaskiner, måske får påvirkninger af dette gén, så det ikke er helt så stærkt som det er hos fjerkræ der er re-produceret ad naturens vej.

Jeg ved ikke hvad I andre siger? 
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 11 ſeptember , 2009, 07:09 »
God teori, Erik, men de dværgwyandotter, jeg har købt, tænker alle henrevet på den infrarøde pære, når de tænker på deres mor  :D
Der er vel ingen tvivl om at der er større sandsynlighed for at få en skruk i de racer, der sjældent ruger, hvis de selv bliver udruget af en skruk. Men nogle racer er simpelthen mere villige end andre.
Jeg ved i hvert fald at Bjarne har gjort meget ud af at lade maskinudrugede vagtelkyllinger vokse op med en rigtig mor, for at bevare yngleinstinkterne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 11 ſeptember , 2009, 12:23 »
Brakler skrukker så sjældent, at det er aldrig :)

De er sunde og søde og opfører sig iøvrigt præcis som andre høns. De lægger en hulens bunke æg, og holder i sagens natur ikke pause for at skrukke.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 11 ſeptember , 2009, 22:11 »
@Tine
Det lyder som et noget specielt fjerkræ. Checkede 'Leksikon' for at finde ud af hvad det var for en størrelse, men kunne ikke finde racen beskrevet der.
Er det en race eller er det noget hybrid?
Undskyld min uvidenhed  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #10 Dato: 11 ſeptember , 2009, 22:20 »
Pilegaarden: Jeg var lige så uviden som du, tjekkede lige på nettet, og fandt dette link:

http://www.feathersite.com/Poultry/CGA/Braek/BRKBraekel.html

De er fantastisk flotte ;)
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 11 ſeptember , 2009, 22:58 »
Tak for oplysningen. Så blev jeg også lidt klogere i dag.
Men så har de formodentlig været 'normale' mht skrukning tidligere. Der var nok ikke mange der havde rugemaskiner for lidt over 100 år siden  :D.
Spørgsmålet er så hvorfor de ikke er til at få til at skrukke nu? Fór intensivt arbejde med at re-etablere en bestand af en hvis størrelse til at vi mennesker har turdet overlade reproduktionen til naturen, og dermed frataget racen evnen til naturlig reproduktion.
Det ville godt nok være ærgerligt hvis det er tilfældet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 11 ſeptember , 2009, 23:02 »
Kyllinger udruget af hønsemor bliver selv bedre kyllingerførere.... så man kan jo måske tænke sig at rugemaskiner har en del af skylden for manglende skrukegenskaber ?
I ved nok det der med arv og miljø

Hilsen den pædagogstuderende *gg*
Med venlig hilsen Søs

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #13 Dato: 11 ſeptember , 2009, 23:24 »
Det var vist noget med at da man opfandt rugemaskinen blev skrukker unødvendige, ja faktisk en belastning, da de jo ikke lagde æg, så jo mere en høne skrukkede jo større var sandsynligheden for at man huggede hovedet af hende og ikke brugte hende i videre avl. Efter nogle generationers avl på denne måde, havde man så fået fjernet den "uhensigtsmæssige" skrukken. Derfor er det nok også mest udbredt ved de typisk æglægningsracer, at de ikke skrukker. :-\
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #14 Dato: 11 ſeptember , 2009, 23:26 »
Faktisk lidt sjovt, for jeg har i sommers købt nogle daggamle af store æglæggere, som ikke så ofte skrukker. Jeg har bare for sjov skyld beholdt nogen af dem under varmelampe, og de øvrige har en af mine skruk silker fået under vingerne.
Så nu er jeg jo spændt på, om der er forskel på dem som har haft en rigtig hønemor, og dem som kun har haft varmelampen.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene