Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Indretning af hønsehuset?  (Læst 4251 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorte B.

• Bruger
Indretning af hønsehuset?
« Dato: 09 ſeptember , 2009, 13:17 »
Nu er jeg endelig igang med at bygge mit hønsehus. Jeg har forsøgt at finde svar på, hvor højt fra gulvet og hvor langt fra bagvæggen siddepindene skal sidde og med hvilken afstand, for jeg kan forstå der skal være to siddepinde. Og den hylde, som det forslås at lave nedenunder til klatterne, hvor højt skal den sidde fra gulvet? Er det ligemeget på hvilken væg i hønsehuset reddekasserne sidder, og hvor højt skal de sidde fra gulvet?

Forhåbentlig er det ikke for sent på året nu at få høns?
Hilsen Dorte

Offline kaj

• Passiv bruger
Sv: Indretning af hønsehuset?
« Svar #1 Dato: 09 ſeptember , 2009, 14:43 »
Hej

Jeg er i samme situation, og har kigget lidt på siderne, og prøv lige det her link
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,286.msg1640.html#msg1640
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 ſeptember , 2009, 15:42 »
Det kommer også an på hønseracen. Nogle flyver helt op under loftet og kan li' det, andre kan kun løfte numsen 40 cm fra jordhøjde :)

Redekasserne skal helst være lidt i mørke, hvis det kan lade sig gøre, og det med møgbrættet er lidt et smagsspørgsmål. Jeg er faktisk træt af mit og ville hellere ha' klatterne røg direkte på gulvet, men så vader hønsene i det , og det er jo også træls, så dee't...

Det er aldrig for sent til at få høns ::)
Held og lykke med det.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 09 ſeptember , 2009, 21:46 »
Jeg har lidt forskellige hønseracer. Nogle bruger pindene mens andre foretrækker at blive på gulvet eller lægge sig i redekasserne.

Har netop udskiftet mine pinde. Har brugt lægtetræ til mine pinde da det både er solidt og samtidigt relativt billigt.
Det er arrangeret med to stykker lægtetræ i enderne og mellem dem er fastsat 4 pinde med 25-30 cm's afstand med første pind placeret ca 20 cm fra væggen, og iøvrigt et fald på 20-30 cm fra 1. til 4. pind. Højde over gulv for den laveste pind er omkring 1 m.

Jeg har aldrig brugt bæ-bræt, så det har jeg ikke nogen erfaring med.

Åbningen til mine redekasser er 60-80 cm over gulvhøjde.

Held og lykke.
Mvh
Erik Andersen

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 09 ſeptember , 2009, 22:37 »
Redekasser får du lettest hønsene til at gå i, hvis de er i den mørkeste del.
Kig også i galleriet under hus og gård, der er noget at blive inspireret af
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi