Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Katte i hønsehuset  (Læst 11264 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Katte i hønsehuset
« Svar #15 Dato: 09 ſeptember , 2009, 21:08 »
Min datter har 3 fritter, men ved ikke om PostDanmark kan håndtere den slags forsendelser. Det rasler vel bare ud undervejs med den hårdhændede behandling deres pakker ind imellem får. ;D

Men det kunne selvfølgelig være jeg skulle sprede lidt på egen matrikel. Min GD vil dog nok forsøge at æde det, som han gør med både hønse-, grise- og hestemøg, hvis han kan komme afsted med det.
« Senest Redigeret: 09 ſeptember , 2009, 21:10 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Hans Martin

• Passiv bruger
  • Børn, musik og høns - og arbejde...
« Svar #16 Dato: 10 ſeptember , 2009, 01:24 »
Tak for mange svar :) Jeg tør sagtens lade de to misser, Konrad og Urli bo dør om dør med hønsene så.. Biologisk bekæmpelse af gnavere er helt klart at foretrække ;D

HM
Hellere for mange hobbyer end for få...
Dobbeltsømmet Barnevelder, Dv. Wyandotter, blå Australorps, lys Sussex..

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #17 Dato: 10 ſeptember , 2009, 07:09 »
Mine katte kan IKKE komme ind til de små kyllinger, så er jeg nemlig ret sikker på at de vil tage dem, men de kan komme ind til de store høns.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 10 ſeptember , 2009, 08:22 »
Jamen jamen , Konrad og Urli ( godt nok også et forum men mange sjove navne  ;D ) skal da nok blive fortrinlige biologiske gnaver nedkæmpere , men det kræver du holder lidt igen ved madskålen , hvis de er mætte hele tiden fanger de ikke nær så mange som hvis de tvivler lidt på om madskålen hele tiden er fuld  :D
Timo , vores fyr ( ja han kan ikke blive fader til nogle mere ) er en super killer når han er sulten : når han ikke kan komme ind til foderet i stuehuset stiger mængden af mus ( ind i mellem en rotte og muldvarp ) som ligger på vores terrasse - helt eller halvt ædt - ganske betydeligt  :D    Men kun !!! hvis han tvivler på madskålen ........
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 10 ſeptember , 2009, 09:17 »
Nå da ?! Jeg er da altid blevet fortalt at det er de velnærede katte der fanger flest mus ? Og et virker altså her..... han har altid adgang til sin mad .....han æder vel 80 % af musene ..resten fanger han for sjov og giver væk som gave.
Med venlig hilsen Søs

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 10 ſeptember , 2009, 10:27 »
Jeg må have Timo til dyre adfærds psykolog , han skal da ikke rende og fuppe mig  ;D
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

hoejberg

• Gæst
« Svar #21 Dato: 10 ſeptember , 2009, 19:22 »
Her har Chappi (katten) også altid tørkost i skålen, og hun får en portion fuldfoder hver morgen når hun kommer ind efter nattes eskapader. Hun er en super jæger der tager både mus, rotter, fugle og harekillinger. Hun har aldrig gjort hverken høns, ænder, kyllinger eller ællinger noget, og de går til tider frit i haven. Nu har pigerne også fået kaniner, og jeg har endnu ikke set hun har kigget sulten på dem :) Tror godt det kan lade sig gøre at lære katte at kende forskel på mine og "vilde" dyr.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #22 Dato: 10 ſeptember , 2009, 20:20 »
Vores fire katte har også altid mad stående og fanger alligevel alt hvad de kan komme i nærheden af der ligner mus og rotter. Svoger (landmand) har bedre musefangere nu hvor der altid er mad. Han troede også at katte skulle være sultne for at gide at fange mus. Jeg overtalte ham til at servere lidt mere for dem. Men det er nok sådan at en velernæret kat er en mere energisk kat. Og muse-/rottejagt er ren morskab...... Så hanegalgak, frem med dåseåbneren til stakkels Timo ;D. Jo færre mus/rotter de æder, jo færre orm får de  :o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #23 Dato: 10 ſeptember , 2009, 21:11 »
Det er gammelkendt viden at mætte katte fanger flest mus.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #24 Dato: 10 ſeptember , 2009, 21:18 »
Jeg må tilslutte mig flere af de ovenstående svar. Kattene skal ikke sultes for at være effektive jægere. Her får de mad ad libitum, spiser så sulten er væk og sætter sig så ud ved et musehul og venter tålmodigt på at beboeren kigger frem. Jeg ved ikke om de ville udvise samme tålmodighed på hel eller delvis tom mave.
Jagten, tror jeg, er for kattene ganske rigtigt som en anden skriver, en leg/sport, eller tidsfordriv. Hvis kattenes jagt var drevet af sult ville vi næppe opleve at de kom og afleverede nogle af deres fangster som gaver til os to-benede.  
Mvh
Erik Andersen

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 11 ſeptember , 2009, 11:40 »
Jan, har du overvejet at Timo sikkert er ligeså flink, som sin ejer. Når madskålen ikke er fuld, må der jo være mangel på mad i hjemmet - generelt. Og så bringer han byttet hjem for at DU ikke skal sulte. Det er da en god kat.

Jeg må tilslutte mig resten af koret. Katte skal have mad! Og helst fri adgang til det, de vil gerne spise lidt og tit.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #26 Dato: 11 ſeptember , 2009, 21:43 »
Ja, Jan, jeg overvejede faktisk det samme. Som jeg tidligere har fortalt i en anden tråd, serverede min mors kat mosegrise for hende mens hun var på slankekur. Den sad altid på en stol og var "fødevareinspektør" og opdagede vel at det stod sløjt til med madmængderne på min mors tallerken. Og så må en ordentlig kat jo handle!  ;) Han tror vel simpelt hen at du er en dårlig forsørger og har brug for hjælp.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #27 Dato: 12 ſeptember , 2009, 20:53 »
Vores katte har også altid tørkost stående (den gode fra dyrlægen, som faktisk er billigst i længden!).
Da jeg lige havde haft Talos med hjem fra Kreta, tømte han skålen, hver eneste gang jeg fyldte mad i den. Så jeg fyldte, og han tømte, det stod på nogle uger, men jeg var fast besluttet på at vise ham, at her kunne man ikke tømme madskålen. På relativ kort tid fik han et naturligt forhold til mad, og i dag spiser han tilpas. Han fanger dog også stadig mus, som han med stor fornøjelse spiser = en kur mod bændelorm, når vi kan se han har fået bændelorm igen, igen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk