Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Katte i hønsehuset  (Læst 11249 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans Martin

• Passiv bruger
  • Børn, musik og høns - og arbejde...
Katte i hønsehuset
« Dato: 08 ſeptember , 2009, 23:04 »
Hej alle..
Har jeg fået en god idé eller hvad??
Efter mange anstrengelser for at rotte- og musesikre hønsehuset, vil jeg nu sætte trumf på og lade vores 2 nye katte bo i hønsehusets forrum, redskabs og foderrummet.. Altså under samme tag som hønsene, men med en tynd dør i mellem. Tænkte at alene kattenes tilstedeværelse og lugt vil hjælpe til med at holde hele huset og gården fri for både mus og rotter.  Er der mon problemer i det??

vh

HM :)
Hellere for mange hobbyer end for få...
Dobbeltsømmet Barnevelder, Dv. Wyandotter, blå Australorps, lys Sussex..

Offline Fisker

• Passiv bruger
Sv: Katte i hønsehuset
« Svar #1 Dato: 08 ſeptember , 2009, 23:30 »
Sidste år kom der en kat. Ikke en vi havde set før, men heller ikke en af vildkattene som vi sommetider ser. En halvgammel grå mis i god stand, så umiddelbart ikke en der manglede et sted at bo. Men den besluttede sig for at bo på loftet over hønsene (som bor i en del af en lille gammel staldbygning), vi har ikke haft det store problem med gnaverne, men efter at den er kommet har der absolut intet været. Den passer bare sig selv og kommer gerne miavende når det er ved at være madtid, så vi er meget tilfredse og synes det er hyggeligt med en hønsemis.

Rasmus

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 ſeptember , 2009, 23:44 »
Min meget trinde hunkat, Lily, er i hønsehuset en stor del af dagen.  Når jeg slipper hønsene ud om "morgenen" (pensionistsprog for kl. 10) går katten ind gennem hønselemmen og begynder at spise af æglægningspillerne, som altid står fremme.  ::)  Hun hygger sig rigtigt derinde.  Men der er stadig spor efter mus nu og da.  De smager nok ikke så godt som æglægningspiller.  ;D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #3 Dato: 09 ſeptember , 2009, 05:25 »
Jeg har 2 katte, som går frit rundt.

Igennem garagen kan de gå op på loftet og så hen og ned gennem et hul til foder/forrummet hos hønsene, hvor de har deres madskål.

De kan også komme ind i kælderen i stuehuset gennem et vindue, der er kippet.

Vi ser aldrig hverken mus eller rotter nogen steder. ;D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 ſeptember , 2009, 07:23 »
Vores Cleo kommer alle vegne ....lizzom hønsne for den sags skyld. Vi ved her er mus og han tager alle dem han møder på sin vej. Han patruljerer både under og i hønsehusene ...leger lidt med fjerbunkerne af og til ...og det så det.
Forleden kom Cleo glad og stolt hjem med en rotte til mor her ..
Alt blev tjekket,ryddet op og gennemsøgt...men ingen tegn fra rotter på matriklen. Rottefængeren kom til samme konklusion og nævnte henkastet at når nu al majsen til samtlige verdenshjørner bliver høstet...ja så skulle jeg da bare ringe igen  ;) jo taaaark !

Vi har så tilfældigvis nogle venner der har en fritte. Den bor i et bur i deres garage og siden den flyttede ind har der ikke været mus overhovedet. Jeg skal IKKE ha´nogen fritte ...hvor nuser de så end er. MEN jeg skal da lige ha´en pose bæer i ny og næ fra deres fritte. De vil så blive spredt på matriklen. Det skulle VIRKELIG være noget der holder samtlige uønskede gnavere væk. Og det får vi nok temmelig meget brug for når en million milliard mus og rotter hele vejen rundt om os bliver hjemløse til høst.
Med venlig hilsen Søs

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #5 Dato: 09 ſeptember , 2009, 08:19 »
Godt at høre at det virker med kat i nærheden af hønsehuset (for de fleste! :D). Vi har lige fået to kattekillinger, og i weekenden fik de for første gang lov til at møde hønsene i fri dressur. Det er et syn for guder, når en killing på omkring et kilo forsøger at snige sig ind på en fem-7 gange så stor orpington - især når vores gamle schæfer så kommer luntende forbi med et ekstremt tydeligt spørgsmål malet i ansigtet: "Hvad laver I to fjollede dyr dog?" - og killingen bliver smækfornærmet over at være blevet forstyrret midt i sin "jagt"!  ;D ;D ;D

Men vi fik killingerne netop for at begrænse musebestand og afholde strejfende rotter fra at slå sig ned på matriklen, så det er rart at høre, at andre har haft held med operationen...
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline sette

• Bruger
« Svar #6 Dato: 09 ſeptember , 2009, 08:36 »
hej
vores høns er helt nye 3 mdr.gamle kyllinger som vi hentede sidste fredag,og vi har 2 katte,den ene kigger bare men den anden synes det er sjovt at få den til at fare op,jeg ville ikke turde anbringe hende i samme hus som dem.Der hvor vi hented dem havde ejeren måtte lave ekstra hegn da hendes kat tog kyllinger fra hønsegården og slæbte afsted med dem.også når hun slagtede dem måtte hun holde katten langt væk.Så der er mange slags katte jeg tror du finder ud af om dine kan samleve fredeligt med dine høns eller ej, men hold et vågent øje med dem ,for de kan være lumske.Hvad mus og evt.rotter angår så har mine katte tit kommmet med mus ,men rotter tager katte ikke altid ,de er nok for store,jagthunde er bedre rottefangere og gravhunde vist også...
hilsen Sette ;)

1 mand
4 piger
2 katte
Hund
guld fisk og koikarper
 16 forskellige race høner .

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #7 Dato: 09 ſeptember , 2009, 09:59 »
Det der med at katte tager kyllinger har min kat aldrig hørt om. Han er ellers en rigtig killer kat når det drejer sig om mus og rotter.
I foråret ville thor og jeg tage et lille stemnings billede af katten der lå og sov halvt op ad mig imens jeg havde en kylling i hånden. For at fuldende det forestående billede som jo skulle ose af samhørrighed og idyl satte jeg den lille kylling ned ved katten.
Da han endelig fik øje på den satte han alle kløerne i mig og drønede skræmt ned på gulvet. Hundeangst for det lille væsen.
Han har heller aldrig været interesseret i kyllingerne når de har været i rugekasse eller efterfølgende kaninburet.
Så jeg tror at han ville få en psykose hvis han blev lukket inde i mit hønsehus.

Da vi havde Lucky (lille vagtelkylling) var katten dog mere en interesseret.

Offline Karla

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 ſeptember , 2009, 10:43 »
Vi har så tilfældigvis nogle venner der har en fritte. Den bor i et bur i deres garage og siden den flyttede ind har der ikke været mus overhovedet. Jeg skal IKKE ha´nogen fritte ...hvor nuser de så end er. MEN jeg skal da lige ha´en pose bæer i ny og næ fra deres fritte. De vil så blive spredt på matriklen. Det skulle VIRKELIG være noget der holder samtlige uønskede gnavere væk.

Orv, det lyder interessant. Mon det også virker på mosegrise. dem har vi nemlig en milliard-millíon af, og de er rigtig svære at fange. Hele køkkenhaven (2000 m2) er undermineret af dem. Jeg må vist få fat i en fritte ejer og tilbyde at muge ud i dres bur.

Er der andre der har erfaringer med fritte-bæ ?
Med venlig hilsen
Karla
0,55 Bovense øko
0.1 Bordercollie
0.1 Lækker kat

Offline viktor

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 09 ſeptember , 2009, 14:37 »
Jeg har oplevet en kat, der tog både kyllinger og gæslinger. Det er dog kun den ene kat, der gør det, andre omstrejfere virker ikke interesserede. Jeg mistede faktisk to månedsgamle kyllinger og x antal gæslinger på den konto. Surt.
mvh
Jesper
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #10 Dato: 09 ſeptember , 2009, 14:44 »
Mon ikke man kan træne ens egne kat(te) til at lade dem være? Vi håber lidt på at vores killinger når at forstå at høns og kyllinger IKKE er byttedyr, her mens killingerne er små og kyllingerne store! Og vores hund er rigtig god til at holde strejfende katte væk, den har et meget individbaseret forhold til katte! :D
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 09 ſeptember , 2009, 15:39 »
@Karla, det siges at fritte-bæ virker på mosegrise. Jeg kender bare ingen fritter. ØV.

Offline Karla

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 09 ſeptember , 2009, 15:43 »
@Storm Olsen: Fedest - mine naboer har fritter. Jeg er løbet efter bæ  ;)
Med venlig hilsen
Karla
0,55 Bovense øko
0.1 Bordercollie
0.1 Lækker kat

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 09 ſeptember , 2009, 16:14 »
He he, I to og jeres frittebæ  ;D ;D ;D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 09 ſeptember , 2009, 16:43 »
Jamen, hvis det nu virker Lise. Sådan nogle mosegrise er godt nok en plage. De har kostet mig flere æbletræer.
Gad vide, om man kan købe frittebæ hos dyrehandleren? Der er virkelig en niche der, hvis det altså virker :)