Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ægklækning.  (Læst 8973 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Anjasika

• Gæst
ægklækning.
« Dato: 08 ſeptember , 2009, 20:22 »
Ja så er dagen kommet hvor mine andeæg er begyndt at knirke. Jeg har talt dagene til præcis idag, som er dagen hvor mine andeæg skulle klække. Men øv der er ikke sket meget endnu. Jeg vil jo forstyrre andemødrene mindst muligt, men jeg var da lige ude og lure i formiddags. Fik liflet et æg ud af reden. Jeg kunne høre ællingen prikke til skallen derinde. Der var også kommet et lille dog stadigvæk lukket brud på skallen. Sen eftermiddag tjekkede jeg lige samme æg, men der var ikke sket mere.
Hvor længe er de egentligt om at komme ud af skallen?
Ja jeg har jo læst lidt historier herinde, og pludseligt blev jeg bange for at ællingen i det æg jeg havde fat i, ikke kunne komme ud og døde derinde. Ja det er vel så naturens gang hvis det sker, meeen...man brænder jo for de skal ha det så godt som muligt..er det mon bare mig der er utålmodig? ::)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: ægklækning.
« Svar #1 Dato: 08 ſeptember , 2009, 21:31 »
Tror det er meget forskelligt hvor længe de er om at komme ud. Ligesom med kyllinger. Mine andeæg var næsten 2 dage om at klække færdig. Har dog ikke haft mulighed for at følge et æg fra begyndende klækning til ællingen var ude. Det har jeg derimod haft med kyllinger og her har jeg set eksempler på at der er gået vel over 24 timer fra det første lille brud på skallen opstår til kyllingen er kommet helt ud af skallen.
Så hav du lidt tålmodighed endnu. Moskusænder ser ud til at være ret effektive til at sørge for viderebringelse af generne.  :D
Mvh
Erik Andersen

Offline Leif Gammelgård

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 ſeptember , 2009, 09:55 »
Jeg har haft en and der nu har ruget i ca 5 uger. Da det er første gang for mig, var jeg naturlig spændt på om det overhovedet blev til noget. For to dage siden checkede jeg æggene og opdagede jeg at der var ved at komme et lille hul. I går var jeg væk hele dagen, men her til morgen skulle jeg lige checke igen. Klægningen var i fuld gang. 8-10 stykker var kommet ud og der var flere på vej. Så hos mig gik der altså over et døgn.

De er iøvrigt helt vildt søde, og man får helt lyst til at tage en barseldag i sympati.

Skal jeg iøvrig sørge for at hannen ikke har adgang til ællingerne? Jeg havde egentligt lukket ham ude ved at sætte en plade for, men den var væltet her til morgen og han stod og pillede mellem ællingerne. Han så fredelig nok ud, men for en sikkerheds skyld blev han sendt udenfor igen.
« Senest Redigeret: 09 ſeptember , 2009, 10:41 Fra Lars Erik Bobsin »
10,1 moskusand + ællinger
4 gæs
0,1 Grand danois
2,0 Kat
0,4 Degu
2,0 Børn

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #3 Dato: 09 ſeptember , 2009, 10:41 »
Jeg har haft en and der nu har ruget i ca 5 uger. Da det er første gang for mig, var jeg naturlig spændt på om det overhovedet blev til noget. For to dage siden checkede jeg æggene og opdagede jeg at der var ved at komme et lille hul. I går var jeg væk hele dagen, men her til morgen skulle jeg lige checke igen. Klægningen var i fuld gang. 8-10 stykker var kommet ud og der var flere på vej. Så hos mig gik der altså over et døgn.

De er iøvrigt helt vildt søde, og man får helt lyst til at tage en barseldag i sympati.

Skal jeg iøvrig sørge for at hannen ikke har adgang til ællingerne? Jeg havde egentligt lukket ham ude ved at sætte en plade for, men den var væltet her til morgen og han stod og pillede mellem ællingerne. Han så fredelig nok ud, men for en sikkerheds skyld blev han sendt udenfor igen.

Jeg har ikke forstand på ænder, men det virker på mig som om der er en form for forældretilknytning ved hans opførelse, så måske du skal lukke ham ind til mor og børn igen. "kun en tanke"

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 ſeptember , 2009, 15:44 »
Min moskusandrik går altid med ællingerne. Han er enormt sød ved dem og jeg ved faktisk ikke, hvad damerne ville gøre uden ham. Men der er forskel på andrikker, så hold lidt øje med ham i starten. Andre anbefaler, at man holder ham væk, fordi de i værste fald kan dræbe ællingerne.
Jeg tror, det er et spørgsmål om andrikkens temperament og måske også om race.

Som sagt, jeg har kun rigtig, rigtig gode erfaringer med det.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #5 Dato: 09 ſeptember , 2009, 16:15 »
Vi har aldrig haft problemer med "fædrene" hos fjerkræ. Hverken høns, gæs eller moskusænder. Har ikke haft andre anderacer, men vores moskusandrikker har altid været meget omsorgsfulde. Ellers var de også røget i gryden!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 09 ſeptember , 2009, 21:23 »
Også jeg har kun haft gode erfaringer med moskusandrikken sammen med mødre og børn.
Som skrevet i en anden tråd (Der ruges i dammen) har jeg faktisk oplevet at på et tidspunkt, hvor ællingerne puttede sig i en klump, kaldte den ene af hunnerne ham hen og 'bad' ham se efter afkommet, mens hun selv, sammen med min anden hun, tog sig en slapper og soignerede sig.
Oplever også ved 'sengetid' at det ikke er altid at alle ungerne gider lægge sig. Så er hannen meget obs på hvad de unger der ikke lægger sig med hunnerne, foretager sig. Han følger dem rundt i dammen, ligesom for at holde øje med dem og passe på dem.
Meget sødt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Leif Gammelgård

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 09 ſeptember , 2009, 23:00 »
Jeg skyndte mig at lukke op for andrikken da jeg kom hjem. Så må jeg håbe han bliver en god far. Hun får iøvrigt brug for al den hjælp hun kan få - der er kommet 18 ællinger, kun et af æggene var en fuser...
10,1 moskusand + ællinger
4 gæs
0,1 Grand danois
2,0 Kat
0,4 Degu
2,0 Børn

Anjasika

• Gæst
« Svar #8 Dato: 12 ſeptember , 2009, 16:09 »
Idag, har begge mine ænder forladt rederne sammen med 11 små ællinger. De har været ude og nyde det gode vejr hele dagen. Jeg gik ud og tømte rederne for de sidste æg. Der var hele 20 æg der ikke var blevet til noget, inc. 4 hvor ællingerne var døde selvom de havde fået hul på skallen. Der var en enkelt lille kold ælling halvt ude af en skal der var i live, og et enkelt æg hvor der blev pippet fra. Dem har jeg nu lagt under en varmelampe. Så må vi se om ællinger blir frisk og ægget klækker.
Jeg syntes det var lidt ærgeligt at smide så mange æg ud der ikke blev til noget, men jeg nyder nu også de 11 der bare har badet og solet sig hele dagen. Det har været en stor oplevelse for hele min familie ;D

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #9 Dato: 12 ſeptember , 2009, 18:14 »
Tillykke med alle jeres ællinger, de er bare så skønne.
Fik selv moskus ællinger for 11 uger siden, og er glad for at der kun kom 12 - de vokser altså rigtig hurtigt - de fleste er på størrelse med de 3 madammer allerede  ;D
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 12 ſeptember , 2009, 19:08 »
Håber det går godt med sammenføring af den lille familie. Men hold øje med farmand. De ællinger jeg havde sat næsen op efter at købe af naboen er alle lige blevet nakket af deres far  >:(
Med venlig hilsen Søs

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #11 Dato: 12 ſeptember , 2009, 20:51 »
Øv, hvor ærgerligt. Men så går de dårlige yngelplejeinstinkter da ikke i arv  ::). Håber at den dårlige far smager godt  ;D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand