Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dunspiseri  (Læst 2084 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karla

• Passiv bruger
Dunspiseri
« Dato: 08 ſeptember , 2009, 08:44 »
Når en af mine hønikker taber et dun, farer de andre hen for at æde det. Er det normalt eller er det fordi de mangler noget i kosten ?
Med venlig hilsen
Karla
0,55 Bovense øko
0.1 Bordercollie
0.1 Lækker kat

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dunspiseri
« Svar #1 Dato: 08 ſeptember , 2009, 09:03 »
Jeg tror, det er normalt, mine gør det også, men de har overhovedet ingen tendens til fjerpilleri eller andre unoder.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 ſeptember , 2009, 09:04 »

Jeg tror ikke, det er fordi de ligefrem mangler noget i kosten. Det er snarere en adfærdsting. Kedsomhed, stress, dårlig vane.. Et eller andet.
Du skal ihvertfald holde øje med det, for det kan i værste fald udvikle sig til at de piller fjer af hinanden. Men vi kan jo håbe, dine bare gør ligesom Mariannes, og stopper med de tabte dun. Det er jo da ret uskyldigt.
« Senest Redigeret: 08 ſeptember , 2009, 09:09 Fra Storm-Olsen »

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #3 Dato: 09 ſeptember , 2009, 18:24 »
Hvis det er ALLE hønsene der gør det tror jeg ikke der umiddelbart er fare på færde hvis det kun er dun der ER faldet af.

Men hvis det kun er en høne (eller måske to høner) der altid gør det, og måske også trækker dun ud af de andre høns, er de måske ved at udvikle kannibalisme/ fjerpilning, som virkelig er noget træls noget at komme til livs.

Hold øje med om det er en bestemt høne eller to, der gør det.

Mvh

Claus

Offline Karla

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 ſeptember , 2009, 08:50 »
Det er dem alle der gør det. Og det er kun dun der er faldet af de tager. Heldigvis.

De har masser af plads udenfor og har vældig travlt med at skrabe osv. Igår fandt de en frø som de kæmpede om retten til et par timer. Om de fik den ædt ved jeg ikke. De får frisk vand hver dag, så det kan ikke være pga. tørst, og heller ikke pga. kedsomhed eller stress.
Med venlig hilsen
Karla
0,55 Bovense øko
0.1 Bordercollie
0.1 Lækker kat