Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilket fjerkræ er bedst til fluer/andre insekter?  (Læst 1250 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Didde D.

• Passiv bruger
Hvilket fjerkræ er bedst til fluer/andre insekter?
« Dato: 08 ſeptember , 2009, 07:18 »
Jeg har for nylig lært at ænder tager fluer, men gør gæs og høns også?

Hvem er i så fald de hurtigste/bedste til det?
Er der nogle af dem der tager hvepse?

Vi er lige flyttet ind på vores lille farm i weekenden og der står et kæmpe gråpæretræ som er beklædt med efeu. Man kan næste ikke se træet for efeu, men der kommer alligevel pærer på og de falder til jorden og er helt dækket af hvepse, som nok har et bo i efeu'en, da det sværmer helt vildt.

Så jeg tænkte at det måske ville løse sig lidt med fjerkræ?
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: Hvilket fjerkræ er bedst til fluer/andre insekter?
« Svar #1 Dato: 08 ſeptember , 2009, 08:05 »
Både ænder og høns tager insekter. Dog er de lette hurtigflyvende seksbenede ikk nemme for fjerkræ at fange. Og det er begrænset hvilket indhug de vil kunne gøre i en hvepsebestand. Hvepsebo skal fjernes ..... en mørk nat og en masse staldchok op i indflyvningshullet ...nedpilning og afbrænding af skidtet. Eller ring til en fagmand. På dette tidspunkt af året er det underordnet. Hvepsedronningen dør..boet går i opløsning og frustrerede arbejderhvepse dimser desperate rundt og venter på at dø. Opsamling af nedfaldsfrugt for at mindske hvepsegenen er mit bedste bud. Det burde ænderne da være mestre i ?
Til næste år så hold godt øje med hvor hvepsene flyver hen INDEN deres bo er blevet for stort...så det nemmere at pille ned.
Med venlig hilsen Søs

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 ſeptember , 2009, 08:12 »
Ps...til alm insektbekæmpelse kan man med fordel skabe forhold i haven der lokker de små vilde fugle til , passe godt på Peter edderkopperne og glæde sig over svalernes besøg. Det er nu engang de mest effektive *ss*
Med venlig hilsen Søs

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 ſeptember , 2009, 08:48 »
Jeg ved ikke hvorfor , men tit kender falck en hvepse / bi mand , der kommer og klarer sådan en situation , oftest bare for lidt til benzinen og en lille bajer.
Årstiden taget i betragtning , er hvepse lige nu dovne og arrige - og med gærende pærer som du har : berusede ! Det er ikke lige toppen af poppen hvis der er børn i nærheden eller kommer børn hos jer !
Ups jo : honning avlere kender også til nogle kolleger der sender hvepsene til de evige honning huler. Prøv at google honningavlere i dit område - måske der er bedre held der end hos falck.
Held og lykke

jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Didde D.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 ſeptember , 2009, 11:19 »
Jeg har kigget efter kemisk bekæmpelse, men hvepseboerne holder kun et år, så de dør alligevel når kulden kommer, så det kan næsten ikke betale sig at dræbe dem, da de jo ikke er inde i huset.

JEg tænkte bare om man kunne have noget biologisk bekæmpelse, måske også forbyggende.
MEn hvis ænder/høns ikke tager hvepse, må jeg lede efter en anden løsning :)
Hønsehilsner fra Didde

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #5 Dato: 08 ſeptember , 2009, 12:22 »
Jeg har en høne der tager hvepse.. men det er ikke noget som de normalt gør. Hun begyndte på det sidste år da der var mange hvepse i nedfaldsæblerne. Åbenbart syntes hun at de smagte godt, så både sidste år og i år går hun målrettet efter hvepse. De andre som hun går sammen med gør ikke, så det er begrænset hvor mange der ryger på den konto, så det er nok ikke noget der kan bruges i en større udstrækning.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Bent Skaarup Pedersen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 09 ſeptember , 2009, 09:05 »
Hvis der skal bekæmpes med fjerkræ, så er perlehøns helt ultimative - dræbersnegle,tæger, gåsebiller osv - alt til og med rottestørrelse !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Didde D.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 09 ſeptember , 2009, 16:15 »
Perlehøns, det kunne være jeg skulle et smut på biblioteket og læse lidt om dem :) Eller google...
Hønsehilsner fra Didde

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #8 Dato: 09 ſeptember , 2009, 16:18 »
Jeg har en høne der tager hvepse..
- de kradser så dejligt i halsen  ::)...
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand