Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kylling -skrider ud!  (Læst 8078 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Kylling -skrider ud!
« Dato: 07 ſeptember , 2009, 15:07 »
Fem små silker er hopper ud af æggene i min rugemaskine.  De er et døgn gamle nu. Det er herligt.
Knap så herligt er det, at den ene af dem ikke går, men luffer rundt.
Den har ben, og den prøver at bruge dem, men de kan ligesom ikke holde den - som om den har hofteskred. Den ender i en form for "split" positur og luffer sig videre derfra.

Vi har givet dem et håndklæde at gå på, for at hjælpe den med et mere skridsikkert underlag. Vi tror også, det har hjulpet lidt, men problemet er langt fra løst. Den kommer fint rundt til mad og vand, men i længden...
Ser for mit indre blik en stor, tyk gul silkehøne luffe sig frem på maven i hønsegården. Det holder jo ikke.

Nogen der ved, hvad det er? Hvordan man healer hende? Er spontan selv-helbredelse en mulighed?
Eller skal man bare se at få gjort det, der skal gøres?

Offline liski

• Passiv bruger
Sv: Kylling -skrider ud!
« Svar #1 Dato: 07 ſeptember , 2009, 15:56 »
Åh, altså, det er ikke til at holde ud.  Krydser alt hvad krydses kan! *k
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 07 ſeptember , 2009, 16:04 »
Det tyder på en væltekylling...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 07 ſeptember , 2009, 16:06 »
Hvad er en væltekylling?

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 07 ſeptember , 2009, 16:19 »
Hej Tine, det var da ærgerligt/irriterende/synd...

Prøv at se denne tråd, som hører til de positive inden for den kategori. Hvis den i øvrigt trives og finder mad, vand og varme, så giv den lidt tid. Held og lykke med den.  *l

http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,3725.0.html
Mvh Marianne

Offline Lone

• Bruger
« Svar #5 Dato: 07 ſeptember , 2009, 16:27 »
Du kan også forsøge med en lille elastik, hvor du binder en knude på midten, så den danner et 8-tal. Så sætter du en løkke om hvert ben, oppe på overlåret, så elastkken holder benene i den rette stilling. Det er et mas og kræver lidt snilde og elastik i rette længde, men efter et par dage kan det være, at benene er på plads.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 ſeptember , 2009, 17:00 »
Har prøvet tilsvarende med marankylling. Ser ikke anden vej end aflivning, den vil bare sakke bagud efter de andre.
Desværre ........

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 ſeptember , 2009, 17:37 »
Hmmm. Nu har jeg læst i leksikon. Hvordan skulle en supernyklækket kylling kunne have vitaminmangel? Den er jo født med symptomerne - og hvorfor er der så kun en?

Jeg tænker snarere, at det må skyldes en eller anden form for defekt / for blødt / slapt hofteled???

Den er faktisk ganske af sig selv bedre gående i dag - og de kommer til at gå lidt tid i deres kasse under varmelampen , så den får en chance lidt endnu.
OVervejer at prøve elastik-finten. Den giver mening, ligesom når man lægger skinner på børn med hofteskred.

Vurderingen er lige nu, at den har det okay, som forholdene er. og ellers... tjae, det ved I jo.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #8 Dato: 07 ſeptember , 2009, 18:33 »
Vi har haft kyllinger, ællinger, gedekid, lam og føl med løse ledbånd. De kan ikke styre benene den første tid, men strammer så op og bliver normale. Giv den dog en chance hvis ikke den lider - du kan jo altid aflive den hvis det ikke bedres.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 07 ſeptember , 2009, 18:47 »
Jeg havde en kylling for nylig som ikke kunne gå rigtigt, den nærmere hoppede rundt og var meget klodset.

Den blev sat ud at gå/hoppe på spåner med de andre og efter et par dage var den blevet meget bedre og går i dag fint som de andre.

Så jeg ville da lige give den nogle dage og se ad om der er bedring.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 07 ſeptember , 2009, 18:51 »
Det er bare så ærgeligt! Jeg håber da ikke at det skyldes vitamin mangel hos forældredyrene :O...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 07 ſeptember , 2009, 19:28 »
Tine, jeg hepper på kyllingen - og dig.  Hvor er det godt, du vil give den en chance og hjælper den.  *h
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 07 ſeptember , 2009, 20:11 »
Jeg *k også for det lille nus. *t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk