Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: De første æg  (Læst 6267 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline manniken

• Passiv bruger
De første æg
« Dato: 06 ſeptember , 2009, 10:00 »
De første æg er kommet 2 stk . Nu er jeg spændt på hvor længe der går før der kommer rigtigt gang i lægningen, har jo 10 hybrider. Jeg har del arbejdskollegaer der utålmodigt spørger til æg. Har i mon nogen bud på dette ? Og et andet spørgsmål. Mine RIR kyllinger der går under lampen og er 3 uger gamle, hvor gamle skal de være før jeg kan sætte dem sammen med hønsene? Og kan jeg risikere at hønsene går ud af lægning ? Med en familiesammenføring mener jeg?

Kyllinger er meget for unge endnu men jeg ville gerne lige hører et et par råd om dette. På forhånd tak

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: De første æg
« Svar #1 Dato: 06 ſeptember , 2009, 10:29 »
De gange, vi har haft hybrider er der hurtigt kommet gang i lægningen når det første æg er kommet. Så der går kun et par uger, så kan du levere ;D
Husk at de skal have en del mere at spise når de lægger æg.
Angående hvornår du kan sætte kyllingerne ind til madammerne afhænger det af hvor meget plads der er og om der er skjulesteder. De bliver jo sat på plads lige når de ankommer og skal helst kunne komme væk. Det kan være at andre har erfaringer med dette?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 ſeptember , 2009, 11:06 »
Har lige fået et æg mere  ;D Så det er meget spændende de næste par dage, ja det er det jo hele tiden med fjerkræ. Jeg mangler også et godt råd til fodring af mnie kyllinger, de får jo startfoder nu og jeg regner med at de skal have det et par uger endnu. Så er de omkring 5 uger. De får også en del mælkebøtter. Her i Irland kender man ikke til voksefoder, kan jeg begynde så småt at give dem noget valset havre? Og hvad med brød? Ja der er mange spørgsmål der melder sig.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #3 Dato: 06 ſeptember , 2009, 12:06 »
Vil ikke lege politi, men blot informere dig om at hvis du skal sælge æg, skal du være godkendt til stalddørssalg.

Hvis du blot vil forære dine æg væk, skal du registreres med hobbyhønsehold...

Og så lige en masse ::) ::) ::) ::) ::) over disse regler, da de er svære at leve op til, selv hvis man prøver ;)

*b

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 ſeptember , 2009, 12:23 »
Tror næpee det bliver nødvendigt Christina. Her i Irland skal jeg ikke registere noget som helst.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #5 Dato: 06 ſeptember , 2009, 13:06 »
Du kan sagtens give dem hel hvede allerede fra de er en uge gammel,  selvfølgelig sammen med startfoder. men med havre ved jeg ikke engang om de vil have.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline bjyrka

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 ſeptember , 2009, 14:25 »
Nu skal jeg jo ikke være negativ her fra phillipinerne,men i EU hellige navn håber jeg de i har samme regelsæt Dk-Irland

Men håber ikke nogen af jer bruger det !!
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 ſeptember , 2009, 14:35 »
Det har de ikke, f.eks er geder ikke øremærkede her

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #8 Dato: 06 ſeptember , 2009, 19:36 »
Mine 6 kobberfarvede maran kyllinger blev, da de var 2 1/2 uge gamle, sat ind i hønsehuset i et kaninbur (uden bund) med deres foder og vand + lampe. Her gik de et par dage sammen med vores 1.6 dværg kochiner, før der blev åbnet op for lemmen. Så kunne de vænne sig til hinanden

Holdt meget øje med dem i starten, men der skete ikke rigtigt noget. Kochinerne  blev bare lidt forvirrede over de små kyllinger der spænede rundt alle steder. Hanen passede faktisk lidt på dem. Kyllingerne fandt fint ind under lampen når de havde behov for det. Da de var ca 5 uger gamle blev lampen + bur fjernet og nogle uger senere hoppede de på pind med kochinerne som en samlet gruppe.

Jeg vil tro det er bedre at sætte dem sammen så unge som muligt, så de voksne høns ikke ser dem som fjender men blot som "ligegyldige" individer.

Men man skal selvfølge holde meget øje med hvad der sker.

Hvordan andre racer reagerer på små kyllinger ved jeg dog ikke.
Mvh

Claus

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 06 ſeptember , 2009, 20:01 »
Tak Claus

Jeg havde tænkt mig noget ligende men skal lige finde ud af hvordan jeg får det stillet an.

Offline Tommy L Andersen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 06 ſeptember , 2009, 20:07 »
når jeg her sat kyllinger ind til store høns her jeg lavet et hjørne i hønsegården som er hegnet fra med stormasket have hegn evt et læskur (en plastik balje med en pasende indgang) det gik fint der gav jeg dem også foder så de ikke blev jaget fra "truet" <P <L
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #11 Dato: 06 ſeptember , 2009, 21:49 »
Tror næpee det bliver nødvendigt Christina. Her i Irland skal jeg ikke registere noget som helst.

Hvor er det altså bare SNYD!!!!  :P  ;) Her går jeg og venter på tilladelse til bare at kunne komme til bare at FORÆRE mine æg væk!  ::)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 06 ſeptember , 2009, 21:58 »
@manniken
valset havre og brød kan de sagtens klare. Jeg fodrer nyklækkede kyllinger med startfoder og havregryn og de foretrækker helt klart havregrynene (som jo stort set blot er valset havre). Så gå du blot i gang med havren.
Mvh
Erik Andersen

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 06 ſeptember , 2009, 22:00 »
Irland er mindst lige så dejligt et sted som Ringsted, Christina.  Jeg arbejdede der i 5 uger for mit firma en gang, og jeg har drømt om Irland siden.  Suk!  :'(  Men man kan jo ikke bo mere end et sted af gangen.  ;D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 08 ſeptember , 2009, 06:06 »
Det viser sig at de meget hellere vil have korn end startfoder og mælkebøtter kan jeg ikke skaffe nok af. Det er nogle små s*taner. De lader som om de er ved at dø af sult selvom foderautomaten er helt fuld, ja det er et nummer hønsene også laver. Hønsene vil helst have deres foder udefor, har en automat, købt i dyre domme inde i huset men nejjjjjjjj, når der er tomt trug i hønsegården er det vel nok synd for dem og de har ikke set mad i mange dage. Ja sådan lader det til når de får mad. Det er ikke underligt man bliver gråhåret (det der er tilbage)  ;D