Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan man undvære lemmen med dør i gulvet?  (Læst 6738 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sigrid

• Passiv bruger
Kan man undvære lemmen med dør i gulvet?
« Dato: 04 ſeptember , 2009, 22:42 »
Ja det lyder godt nok lidt mærkeligt  ;D Men i forbindelse med at vi er ved at bygge hus og gård, har jeg kigget på mange huse på nettet. Jeg er stødt på nogle huse, hvor hullet, som hønsene går ud af, sidder i gulvet istedet for i siden af hønsehuset. På nogle af dem er der ikke nogen lem i hullet.

Og det er jo sådan set meget smart. Så er man fri for at åbne og lukke, og ikke mindst fri for at belemre naboer med den opgave når man er på ferie.

Vi har tænkt os at rævesikre gården, så jeg er ikke så bekymret for, at ræven tager hønsene. Spørgsmålet er nok snarere, om det bliver for koldt om vinteren ???

Så vidt jeg kan læse mig til, så afgiver hønsene ingen varme. Det betyder, at hønsene ikke varmer huset op, og så burde det vel være varmt nok. Især hvis man laver en ekstra kant, som skærmer lidt ekstra for vind og vejr.

Hvad siger i? Er det en mulighed?

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Kan man undvære lemmen med dør i gulvet?
« Svar #1 Dato: 05 ſeptember , 2009, 08:57 »
Hvad skulle  fidusen være i at hullet sidder i gulvet i stedet for i væggen, det forstår jeg ikke...

Men jeg ville nu foretrække at kunne lukke for hønsene. Fordi man har en lem, behøver man jo ikke at lukke for hønsene. Hvis gården er rævesikker, så kan den sagtens stå åben, også om vinteren. Du skal dog sørge for at hønsene ikke får direkte træk, så en form for vindafskærmning kan være en fordel som du allerede nævner

Høns kan sagtens tåle lave temperaturer, men fugt og træk er ikke godt. Høns afgiver skam varme (og fugt) så der vil ske en opvarmning af huset, men det er vigtigt at der er ventilation i huset, så fugten kan komme væk. Kunsten er så at sørge for ventilation uden at der er træk...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 ſeptember , 2009, 09:24 »
Det er ikke specielt svært at rævesikre en hønsegård men hvis den også skal være mink- og mår sikret så er det en helt anden sag. En mink skal kun bruge et hul/ en sprække på få cm. for at komme ind. Det kan godt være at den ikke får hønsene med ud igen men der forhindre den ikke i at slå allesammen ihjel.
Bare lige så du ikke føler "falsk tryghed" i form af at din går er ræve sikker.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline sigrid

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 ſeptember , 2009, 09:55 »
Hvad skulle  fidusen være i at hullet sidder i gulvet i stedet for i væggen, det forstår jeg ikke...
Jamen det var såmænd bare for at det ikke blæser direkte ind i huset  :) Vinden kommer ikke så let ind i huset nedefra, som hvis der er en dør i siden af huset.

Vi har en del rotter her i området, så jeg ville under alle omstændigheder bygge gården, så rotter ikke kan komme ind. Det betyder, at vi så vidt muligt forsøger at undgå sprækker på et par cm. Så satser jeg på, at mår mv. ikke kan komme ind.

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 05 ſeptember , 2009, 09:59 »
Mit bud er helt klart osse at et hul i gulvet gi'r mindre træk.

Hjemme hos os har vi måtte bygge et rimelig avanceret vindfang uden på hønsehuset, ellers lå al halmen i den ene ende af hønsehuset  :D

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 ſeptember , 2009, 10:23 »
For at undgå træk på gulvet kan man lave hullet lidt oppe i væggen. Hullet i vores hønsehus sidder ca 50 cm over  gulvet. Hønsene hopper nemt derop når de skal ud. Desuden vender det mod syd - dvs. ikke mod de fremherskende vindretninger.
Mvh Marianne

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #6 Dato: 05 ſeptember , 2009, 17:33 »
Sikke en overskrift - den gjorde mig nysgerrig  :D

Min gård er også bygget "rævesikkert" og pt. har vi 7-9-13 ikke haft uanmeldt besøg...

Døren/lemmen til hønsehuset har tidligere stået åbent døgnet rundt, men så kom naboen og pænt spurgte, om jeg havde mulighed for at vente med at lukke hønsene ud til ved 6-7 tiden, for hun havde haft meget travlt på arbejdet og kunne godt bruge at sove lidt længere end til 3.30, hvor hønsene plejede at vække hende... Stakkels nabo *l
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 ſeptember , 2009, 17:41 »
Jeg kan faktisk godt se fidusen ved et hul i gulvet, for det trækker naturligvis ikke så meget som, hvis den havde siddet i siden :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 ſeptember , 2009, 18:51 »
Sidst vi havde en rovdyrssikret hønsegård lukkede vi kun lemmen, hvis vi skulle slagte dagen efter eller det var/blev stormvejr.

Så det er rart at have en dør, selv om den kun bruges sjældent.

Vores hul i væggen sidder ca. 25 cm oppe på væggen. Så trækker det ikke på de helt små, men med en lille trappe op af mursten kan selv de små komme ud og ind.
Hilsen Susanne