Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor er mine høns døde?!  (Læst 7514 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

nalenia

• Gæst
Hvorfor er mine høns døde?!
« Dato: 04 ſeptember , 2009, 19:07 »
Hej

Vi var midt i en flytning og i den forbindelse, havde vores høns stadig hønsegård/hus i vores gamle hus og derfor lukkede vi hønsene ind om natten og kørte hen og åbnede for dem om morgenen, vi gav dem mad og vand og alt det der, indtil vi skulle hente dem som var i dag.. (ca 3-4 dage senere).

Og det var et skrækkeligt syn der mødte os :(

Vi havde 8 høns ialt, men kun 3 var tilbage. Der lå en høne i redekassen med tungen ude, der lå et par stykker på jorden, 2 af dem var endda stadig i live, man kunne se de trak vejret, men de var fuldstændig lamme, den ene kunne lige åbnet øjet, ellers ikke.

Deres bryst var nærmest svulmet op, nogle af dem der var døde var blevet helt blå i hovedet, og det var som om at deres brystben stak rimelig meget ud. Dagen forinden havde de haft det super godt, der var INTET tegn på sygdom overhovedet.

Det er sket ret så pludseligt, på få timer og jeg kan ikke forstå hvad der er sket. Er der mon nogle af jer kloge hoveder der har en idé til hvad mon der kunne havde været sket og hvordan man kan forhindre det i fremtiden?

Tak :)

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Hvorfor er mine høns døde?!
« Svar #1 Dato: 04 ſeptember , 2009, 19:16 »
det lyder godt nok ikke rart - godt det ikke er mig som har oplevet det  :(
Jeg er ingen ide til hvad det kan være men har ondt af jer  :(

Hvordan har de sidste høns det?
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

nalenia

• Gæst
« Svar #2 Dato: 04 ſeptember , 2009, 19:30 »
De sidste 3 høns (en hane, en høne og en lidt større kylling) har det fint. De er kommet ud deres nye sted og både spiser og drikker som normalt, men de er selvfølgelig lidt betagede af oplevelsen.

Det var bare så skrækkeligt at se de døde høns ligge ned på jorden, også 2 høns der lå ved siden af dem og være helt lammede, men man kunne tydeligt se deres vejrtrækning og der er bare intet man kan gøre, fordi at de ikke ville klare den uanset hvad :(

Jeg synes bare at det lyder så uhyggeligt! At det er kommet så pludseligt og det er gået så hurtigt.

Susanne

• Gæst
« Svar #3 Dato: 04 ſeptember , 2009, 19:40 »
Velkommen her på forum!

Det var da en grim anledning at starte med !

Jeg har heller ikke noget bud på, hvad der kan være sket. Det lyder lidt som en slags forgiftning i mine ører!

Stakkels jer og stakkels høns!

Jeg håber de sidste kommer til at trives i deres nye hjem!

Og spørg bare løs - der er slet ingen ende på, hvor kloge vi er (kan du nok høre - du har vist ikke fået svar på dit spørgsmål overhovedet )

Jeg håber faktisk, der er nogen, der kan svare - det må være rart for jer at vide, hvad der er sket!

nalenia

• Gæst
« Svar #4 Dato: 04 ſeptember , 2009, 20:12 »
Tak.

Ja, vi var også inde på noget rottegift, men da de går i hønsegård, ved vi ikke hvorfra de måske har fået det.
Der var ingen spor af noget gift derinde.. Der er en efterskole et par km. væk herfra, vi tænkte at måske havde nogle af elever synes at det var sjovt at forgifte dem, men vi har ikke oplevet noget ligende før, men vi har jo på den anden side heller ikke været ude i det gamle hus heletiden, så der har været rig lejlighed til at gøre det.

Vi tænkte også på om det kunne være den der fugleinfluenza, men hvorfor er de alle så ikke døde..

Åh, jeg hader uvidenhed! Hvis jeg dog bare vidste hvordan det var sket mod de kære høns :(

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #5 Dato: 04 ſeptember , 2009, 20:23 »
Ja, det kan være svært at finde ud af...Jeg hælder mest til en slags forgiftning/muggen mad, altså noget de har spist. Det er udfra at kroen/brystet var svulmet op og at de resterende intet fejler. Men det er altså kun et gæt...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 04 ſeptember , 2009, 22:02 »
Velkommen på forum, Louise,  :D
Sikke dog en væmmelig oplevelse, jeg håber, de sidste ikke får nogle symptomer også *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Anna M

• Bruger
« Svar #7 Dato: 05 ſeptember , 2009, 20:42 »
Jeg har hørt noget lignende men det var godt nok flagermus(Ved det lyder mærkeligt) Kan ikke huske om det var en bestemt race flagermus men når de blev bidt af en tæge blev flagermusen lammet og lå på jorden og var lammet i ca 2-3 dage før den livede op igen. Flagermusen trak stadig vejret men ville ikke kunne bevæge sig. Tænker på om det samme måske var sket med dine høns. Minder om dette men ikke meget!
Stakkels dig og høns. Håber de andre stadig har det godt. *t

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #8 Dato: 05 ſeptember , 2009, 21:12 »
Hvor er det ærgerligt for dig og hønsene...
Hvis du VIL ha svar kan du jo lade en dyrlæge obducere... Men det koster....

nalenia

• Gæst
« Svar #9 Dato: 05 ſeptember , 2009, 21:44 »
Tak for alle jeres svar.
Ang. det med flagermusene, så livede mine høns desværre ikke op igen :( Ellers godt forslag.

Tak for alle jeres svar, jeg finder formentlig nok aldrig ud af hvad der egentlig skete. Tror jeg venter nogle uger med at købe nogle nye høns, så jeg er 100 % sikker på at de resterende overlevne 3 ikke også er smittet med evt. virus, så de nye ikke også dør pludseligt.

Offline Anna M

• Bruger
« Svar #10 Dato: 06 ſeptember , 2009, 14:45 »
Hvis du køber nogle nye ville jeg gøre alt inventar ordenligt rent. Da der kan være eventuelle baciller på trug, redekasser osv.