Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Forholdsregler i regnfuldt vejr  (Læst 3127 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

• Gæst
Forholdsregler i regnfuldt vejr
« Dato: 03 ſeptember , 2009, 11:31 »
Jeg er lidt bekymret for vore Silkehøns og Kockiner, nu hvor det regnfulde vejr sætter ind og, hvor det ikke lige tørrer op igen efter en byge.

Jeg ser jo helst, at de fortsat kan gå ude som det passer dem, men tænker på om de vil være fugtige i sokkerne og toppene og dermed få problemer med svamp o.lign. Er det nok, at de jo kommer ind på et tørt underlag når de går i seng? Bliver de tørre nok af det?

Jeg har aldrig problemer med mine heste hvad angår muk og regneksem og tror selv på, at det skyldes at de kommer ind hver nat i en ren boks, så de når at tørre helt igennem inden de igen udsættes for vejrliget.

VH Gunni.

Susanne

• Gæst
Sv: Forholdsregler i regnfuldt vejr
« Svar #1 Dato: 03 ſeptember , 2009, 20:46 »
Jeg tænker af og til på det samme - især efter at jeg har dømt "indespærring i hønsegård" efter sommerens indhug i bestanden pga fri færden.

Jeg er ikke bekymret for, at de bliver våde - jeg tænker mere på, at deres fødder ville ha godt af at gå i noget knap så mudret. Så jeg har så sent som igår hældt fire trillebøre flis ud i gården. Det var, hvad vi havde liggende.

Det rækker som en skrædder et vist sted - så jeg har som projekt i weekenden at få hentet flis på kommunens genbrugsplads - to-tre køreture - to-tre trailerfulde - og få det lagt ud.

Jeg har læst, at andre har gode erfaringer med flis. Dels holder det mudderet nede, og dels får hønsene noget at skrabe i.  :)

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #2 Dato: 03 ſeptember , 2009, 21:10 »
Hej

Silkehøns er ikke mere følsomme over for regn, de bliver lidt mere våde at se på, men eller ikke.
Det med mudder i hønsegården er aldrig godt for nogle dyr, det man skal være opmærksom på hos silkehøns er det mudder der tørre og sætter sig i fodbefjeringen.

Så tjek dem nogle gange om ugen når det er dårligt vejr.

Hilsen
Tommy

Offline Lone

• Bruger
« Svar #3 Dato: 03 ſeptember , 2009, 21:23 »
Snittet halm er også en god ting i en silkegård, det hæver dem op 'over dagligt vande'  ;)
Og så har de rigtig meget fornøjelse af at gå og rode i halmen efter korn, der lyder en tilfreds 'tøffen' og raslen fra dem.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

GKV

• Gæst
« Svar #4 Dato: 04 ſeptember , 2009, 08:01 »
Vi har jo ikke decideret hønsegård, de render frit rundt omkring. Vi har græs, men på denne årstid bliver det jo sjældent tørt mellem bygerne så mine tanker gik mere omkring de våde sokker og huer, om det kunne give problemer.

De små blå silkehøns går i indhegning, men der er også græs og jeg synes jo de er våde på fusserne altid nu og blev lidt bekymret over at det måske kunne skade dem på sigt.

Tak for jeres svar.

VH Gunni.