Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Valg af race  (Læst 9884 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene-P

• Passiv bruger
    • Urbrand
Valg af race
« Dato: 01 ſeptember , 2009, 16:13 »
Vi har besluttet at vi vil have høns her hjemme så vi med (nogenlunde)god samvittighed kan spise både æg og kyllinger. Men valg af race(r) er sværre end vi troede inden vi begynde at sætte os ind i hvad det vil sige at holde høns  :-\
Håber der er nogen her inde der kan komme med gode råd/indput til de racer vi har kig på :)
Lidt hvad vi går efter:
1.Vi er meget glade for æg og spiser mange af dem, så det må gerne være nogen der lægger æg året rundt, uden kunstigt lys, for det er der ikke mulighed for.
2.De skal være kødfulde da vi er meget glade for hønsekød.
3.Det må meget gerne være en rolig race som også vores børn (på 3 og 6 år) kan deltage i pasningen af dem.
4.Da de vil få en stor løbegård er det ikke muligt for os at lave selve løbegården overdækket, så de skal helst blive inden for og gerne kunne gå bag et hegn på omkring 1,5 m.
5.Det kunne være svært hyggeligt med kylllinger men vi har nok ikke det store mod på at starte ud med selv at skulle ruge æg ud, så det må gerne være en race der er god ti lat blive skruk og som er gode til at have små kyllinger :)

Vi ved det er mange krav og har derfor lidt tænkt på om der skulle være 2 racer  ???

Dem vi selv har overvejet er:
Maran, Orpington, Skånske (men ved ikke om de er for livlige og måske skal have overdækket løbegård ??? ) og sidst: Wyandott.
 Lyder det helt hen i vejret ??? Er der noget vi ikke har tænkt på i forhold til de specifike racer? Hvilke af racerne vil bedst leve op til det vi gerne vil have?
Håber der er nogen der vil komme med gode råd og deres erfaring med nævnte racer :)
Mvh Lene
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Valg af race
« Svar #1 Dato: 01 ſeptember , 2009, 16:18 »
Orpington og sussex. Store høns, ruger selv, men kan vist blive så tit skruk, at det går ud over æglægningen... Men Barnevelderne er smukkest, sagde hende med den race ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 ſeptember , 2009, 16:22 »
I al list ville jeg have foreslået araucana  :D  Æggene er så fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiine ! Men da du lige pludselig nævnte det der med 1,5 mtr hegn - det er ikke noget problem for Houdini og co. , så må i nok hellere holde jer til de arter der er lidt tungere i måsen. hi hi
God jagt - det griber om sig ..........
jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 ſeptember , 2009, 16:26 »
Sussex! :)
De lægger godt med æg, de skrukker fint og kan også spises med velbehag!

Offline Lene-P

• Passiv bruger
    • Urbrand
« Svar #4 Dato: 01 ſeptember , 2009, 16:51 »
I skal have rigtig mange tak for svar :)

Storm-Olsen: Sussex havde jeg også overvejet for synes specielt de hvide med sort på halsen (hvad hedder den farve ???) synes de er utroligt smukke at se på. Jeg er bare i tvivl om de vil blive inden for et hegn på 1,5m ???

Mht Orpington vil jeg tro vi skal have 2 racer så der er æg vinteren over ??? Ellers en race vi, ud fra beskrivelser på nettet, er meget int. i netop pga de beskrives så venlige og lidt gumpetunge  *f

Er der evt nogen der kan sige om det vil kunne lade sig gøre at holde de skånske blomsterhøns med 1,5m hegn? Dem er vi også meget betaget af af flere årsager bla deres helt utroligt smukke ydre, mit ophav på modersside fra skåne  ;D og at de beskrives som både gode til at lægge æg og med godt kød.
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 ſeptember , 2009, 22:04 »
Orpington er absolut ikke blandt de gode æglæggere. Måske mere over i "den anden grøft".
Jeg vil også forslå jer sussex eller evt. store Wyandotter.
Australorps og Newhamshire kunne også være en mulighed men ruge lysten er ikke udpræget ved de 2 sidstnævnte racer.
Der er meget forskellige erfaringer ang. flyvelysten ved de skånske blomsterhøns. Mine går bag et hegn på 1,8 meter og er ikke fløjet ud en eneste gang.
Størrelsen på hønsegården har en del at sige. Hvis i eks. har dem gående i hele haven ville et hegn på 50 cm. sandsynligvis holde de fleste racer inde (inkl. skånske blomsterhøns). Hvis i derimod putter 10 høns i en hønsegård på eks. 20 kvm. ville mange racer nok hurtigt flyve over et hegn på 1,5 m. 

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #6 Dato: 01 ſeptember , 2009, 22:04 »
Hvis i vælger Sussex i stor, burde i kunne holde dem inde med 1,5m hegn. I hvert fald, når de er udvokset. Jeg har pt. kyllinger, som er 3 uger gamle, og i den alder flyver de uden problember.
Men det er ellers en rolig race, som lægger mange æg, og er god at slagte.
Den varriant du nævner kaldes Lys Sussex.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med blomsterhøns, men det ved jeg andre herinde kan.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Didde D.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 02 ſeptember , 2009, 07:53 »
Interessant emne, det må jeg følge med i :)

Kan man virkelig holde høns inde med 50 cm hegn, så længe de har for meget areal?
Er der ikke nogen der alligevel er for nysgerrige?
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/

Offline Lene-P

• Passiv bruger
    • Urbrand
« Svar #8 Dato: 02 ſeptember , 2009, 08:10 »
 <J Der er godt nok flere racer at vælge i mellem end vi havde forestillet os :)
Australorps ser bestemt også spændene ud (hvorfor overså jeg dem da jeg gik igennem race beskrivelserne ??? )

Med hensyn til hønsegårdens størrelse, så bliver den omkring de 550- 600 kvm (hvis jeg ellers har regnet rigtigt ??? De kommer til at gå på et 3 kantet stykke hvor langsiderne er henholdsvis 38 og 42m og "kortsiderne" er 6-7m i den ene ende og 30m i den anden ende.
På grund af størrelsen af løbegården bliver det for omstændigt for os at lave det så det kan blive overdækket, det vil simpelthen blive både for dyrt og ja omstændigt at lave (desuden har vi hegnet på 1,5m i forvejen fra vores tidligere have ;) )

Nå vi er gået i tænkebox og overvejer flere muligheder, bla at dele stykket op og lave noget af det overdækket til 1 race og resten være åbent til en anden race, for der er flere racer vi er brændt varm på....så Jan jeg tror på det griber om sig, for det har det jo allerede gjort inden racen/racerne er besluttet  ;D

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 02 ſeptember , 2009, 08:55 »
Med sådan en stor hønsegård er der vist ikke megen fare for at de flyver ud. Og hvis de gør, så løber de jo som regel ikke langt væk og skal nok finde ind til natten, i hvert fald. Jeg vil foreslå, at du bygger en mindre gård ved hønsehuset, en som er mere eller mindre rævesikker, og som kan overdækkes, hvis der f.eks. kommer påbud om overdækning igen. Så kan du holde hønsene der, når du synes det er praktisk - og lukke dem ud på det store område når de skal det.
Mvh Marianne

hoejberg

• Gæst
« Svar #10 Dato: 02 ſeptember , 2009, 09:00 »
Hej og velkomme til <I
Vi har (bl.a) Lys Sussex, og de fleste dage bliver de lukket ud i haven. Vi har ingen hegn om haven, men der er endnu ingen der er gået udenfor vores grund. Der skal så siges der er hegn om til vores nabo(har kun nabo på en side), og vores grund er en hjørne grund med vej på 3 sider.Vi har så en ok stor have på ca. 2400 m2.
Har den teori at de ikke går nogen steder når de har det godt der hvor de er, og kender stedet. (Og masser af plads) Men meget muligt jag tager fejl, har kun haft høns(og ænder) siden vinter ferie :)
 Måske som Marianne siger med et lille overdækket gård også kan bruges som rov fugle sikret kyllinge gård. Hvis i nu selv ruger kyllinger ud på et tidspunkt ;)
« Senest Redigeret: 02 ſeptember , 2009, 09:10 Fra hoejberg »

Offline Bent Skaarup Pedersen

• Bruger
« Svar #11 Dato: 02 ſeptember , 2009, 10:12 »
Maran  er et godt bud, men ellers en lidt ubekendt størrelse i Danmark - men bare for ægfarvens skyld !

Ellers ville den lille selvforsyner sige "New Hampshire"  !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 02 ſeptember , 2009, 17:00 »
Den lyse Sussex hedder nu hvid sort/columbia.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #13 Dato: 02 ſeptember , 2009, 17:20 »
Jeg kan tilslutte mig, at de fleste godt kan holdes bag et forholdsvist lavt hegn. Jeg har et 60 cm højt hegn over til køkkenhaven. Det flyver de voksne ikke over. En ung kan engang imellem godt tage sig en lille flyvetur og så havne på den forkerte side. Men står lågen åben, så vader de allesammen lige igennem og derind...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene-P

• Passiv bruger
    • Urbrand
« Svar #14 Dato: 02 ſeptember , 2009, 17:47 »
I skal alle have rigtig mange tak fordi i har brugt tid på at svare :)

Tror det ender med 2 hønsegårde og et hønsehus der deles i 2, men det er ikke helt på plads endnu, men der er jo flere racer vi er brændt lidt varme på :D
En af vores (eller nok mest en af mine  ;D ) favoritter er stadig et stort ønske nemlig Skånskeblomster høns, de er bare så utroligt smukke  <. og samtidig en spændene race.
Orpington som var en favorit er nu lidt på overvejelse. Vi har så lidt svært ved at slippe racen helt, for vi er blevet lidt nysgerrige mht til dem, så det er ikke helt udellukket at der flytter 1 enkelt eller 2 høns af de lidt mere tunge tøsser ind  :D
Sussex er vi begge blevet meget lune på, så mon ikke det bliver dem sammen med de svenske der kommer til at bo her hos os ???  ;)
Dog er intet endeligt besluttet men det er de planer vi foreløbigt går med. Så skal alt det praktiske bare i orden, for det var jo ikke meningen der skulle være overdækket løbegård og vi har kun et hønsehus, så der skal laves om og købes ekstra stolper/tråd, så der kommer nok til at gå lidt tid inden de første høns flytter ind...må se om vi kan bevar tålmodigheden  ;)
Der skal nok komme billeder og opdatering efterhånden som tingene skrider frem :)

Endnu engang mange tak for alle de gode råd og svar :)
Mvh Lene