Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Forbandede rovfugl!  (Læst 12339 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Forbandede rovfugl!
« Dato: 31 August , 2009, 19:29 »
Her sidst på eftermiddagen var der pludselig et vældig palaver udenfor, så jeg styrtede ud for at se, hvad der var galt.
En rovfugl sad på ryggen af en af mine voksne wyandotter, men stak heldigvis af da jeg kom. Brunhilde, hønen, forsvandt også skyndsomt. Jensen fandt jeg inde i hønsehuset, hvor han lå og trykkede sig på møgbrættet. De andre fandt jeg under nogle buske, hvor de trykkede sig, og intet kunne lokke dem ud, heller ikke hønseguf! Lang om længe fandt jeg også Brunhilde i nærheden af de andre.
Jeg hentede lige nogle melorm, og fik endelig lokket dem over i hønsegården, og den sårede kom også, da de andre gik fra hende. Hende fik jeg isoleret i hønsehuset, så jeg kunne tage hende og undersøge hende.
Hun har nogle ret grimme kødsår i ryggen, jeg har givet dem et ordentligt pust Topicin-pudder (penicillin) og sat hende ud igen, hun har spist et par melorm, hendes vejrtrækning virker normal, kammen er rød, men hun har trukket sig tilbage til en af redekasserne.
Tror I, jeg burde aflive hende i stedet?
Hvad skal jeg være opmærksom på i forhold til hende?
Jeg vil jo gerne give hende en chance, men hun skal ikke lide, omvendt ville jeg være ked af at aflive hende, hvis hun kan komme sig.
Nu håber jeg ikke den skiderik har fået lyst til at komme på hønsejagt her igen, men jeg frygter det værste.
De andre i flokken er stadig MEGET påvirkede af hændelsen.
« Senest Redigeret: 31 August , 2009, 19:37 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline liski

• Passiv bruger
Sv: Forbandede rrovfugl!
« Svar #1 Dato: 31 August , 2009, 19:37 »
Jeg tror, Brunhilde kommer sig, og det lyder jo ikke som om hun lider. *k *t 
Håber rovfuglen har fået en forskrækkelse, da du kom farende, og holder sig væk.  Stakkels chokerede høns. 
Jeg tænkte lige på, hvordan scenariet ville have været med gamle Jensen.  Han ville sikkert have jaget rovfuglen hen under en busk og spankuleret sejrsbevidst frem og tilbage foran den.  ;D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Forbandede rovfugl!
« Svar #2 Dato: 31 August , 2009, 20:15 »
Jeg har lige været ovre og putte dem, og Brunhilde sidder på pind, og deler også hak ud til dem hun plejer at dele hak ud til. Det må da være et godt tegn *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #3 Dato: 31 August , 2009, 20:16 »
Jeg havde en gang en skruk der blevet taget af ræven imens at hun lå.... Jeg fik forpurret angrebet og ræven spyttede hende ud. Hun havde sår på ryggen , men fik noget lilla sår spray som jeg bruger til mine heste. Hun Kom sig.... imens at hun rugede videre !  :o :o
Så jeg ville klart give hønen en chance....   *t *t

Sikken en møg oplevelse.... Rovfugle er smukke men ikke på ryggen af hønsene, det er noget rod !

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 31 August , 2009, 20:28 »
Jeg tror at der er temmelig stor sandsynlighed for at rovfuglen kommer tilbage og kigger efter (mere) mad... Så du skal nok være temmelig meget på vagt de næste dage. Kan du holde hønsene under net et par dage så ville det være rigtig godt.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
« Svar #5 Dato: 31 August , 2009, 20:58 »
Meget enig med Finn!

Jeg ved intet om høns(da jeg kun er kommende hønseejer) - men jeg ved en del om rovfugle, som jeg har fulgt i nogle år. Og jeg er ret sikker på den kommer tilbage.
Bla. derfor er jeg ved at lægge tag på vores hønsegård, da vi har  Spurvehøg, Musvåge, Fjeldvåge, men også Duehøg, i området.

Jeg har flere gange set en, Spurvehøg tage en ringdue(som jo er en stor basse). Uhhh, det er et grimt syn.

Så, jeg er som sagt enig med Finn, pas meget på de næste dage.

mvh Anne Vibeke
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
« Svar #6 Dato: 31 August , 2009, 21:16 »
Vil bare lige vise en Ringdue - sådan kaldes de altså, også selvom de lever vildt i vores natur.
Se billeder her: http://fokusfoto.dk/ringdue.htm
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 31 August , 2009, 21:33 »
Hvis du har hønsene gående på et afgrænset område, altså i hønsegård, kunne du prøve med lidt skræmmeeffekter for en tid. Måske rovfuglen mister interessen for din hønsegård.
Træk et par snore over hønsegården og monter et par CD-er og nogle stykker sølvpapir på snorene. Reflekserne fra disse remedier vil forvirre rovfuglen.

Jeg har med held lavet lignende arrangement over min dam hvor jeg mistede 10 ællinger i løbet af 3 dage. Formentlig til gråkrager. Siden monteringen for præcis en uge siden er der ikke forsvundet yderligere ællinger.

Held og lykke.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #8 Dato: 31 August , 2009, 21:36 »
vejret er varmt Marianne, så det vil være hensigtsmæssigt at rense de dybe spor i ryggen, med noget klorhexidin, ikke pudder men væske, som du kan skylle sårene med, og så er topicin pudder fint.

Jeg har haft det samme tilfælde, og netop pga. sommervarmen, er det vigtigt at rense, så der ikke er mulighed for at bakterier kan formerer sig, jeg havde fat i hønen tre dage i træk, og derefter fik hun lov at nøjes med pudder hver anden dag, de heler hurtigt hvis ikke det er for alvorligt.

god bedring med hønen.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 31 August , 2009, 22:12 »
Vil bare lige vise en Ringdue - sådan kaldes de altså, også selvom de lever vildt i vores natur.
Se billeder her: http://fokusfoto.dk/ringdue.htm
Det med at fotografere fugle er du da ret god til  ;D  Glæder mig til du får hønsene, og billederne af dem vælter ind!
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 31 August , 2009, 22:21 »
Tak for svar allesammen.
Det med at holde dem inde er nok svært, for min hønsegård er ikke særlig stor, for det har altid været planen, at de skal gå frit. Jeg må se, om jeg kan få hjælp til at lave den større.
Det lyder som et godt råd med den sårpleje, Ina, jeg gruer dog for at skulle "gå i kødet" på hende på den måde, men kan godt se det bliver nødvendigt. Desværre skal jeg på kursus onsdag torsdag, så der er jeg slet ikke hjemme.
Vi har før haft rovfugle her både musvåger og spurvehøge, men haven yder som regel god beskyttelse, for vi har mange buske og træer, og det er tydeligt, at hønsene foretrækker det fremfor "de åbne vidder".
Vi har også en del vild duer i haven både ringduer og tyrkerduer, så må den musvåge holde sig til dem, basta! Mon ikke også hønsene er ekstra forsigtige de næste dage?
Måske har musvågen også oplevet, at der kommer mennesker og forstyrrer?
Jeg er heldigvis hjemme i morgen, så da vil jeg være omkring dem en stor del af tiden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 31 August , 2009, 22:49 »
Det bliver jo selvfølgelig lidt mere af en opgave når hønsene løber frit omkring, men tror stadig du kan få noget ud af at montere lidt CD-er på grenene på et par træer måske. De sender nogle voldsomme reflekser rundt fra sol/lys, som må forvirre/blænde uønskede fugle (hønsene vænner sig hurtigt til dem). Du og din familie skal så lige vænne Jer til disko-effekterne i haven også. Men som en herfra Forum skrev til mig, betragt det som et kunstværk.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 01 ſeptember , 2009, 13:07 »
Tænk det har holdt mig vågen i nat at spekulere på den lille Brunhilde ::)
Men hun havde det fint her til morgen, hun er ude med de andre, hun spiser, drikker, støvbader, og hvad en høne nu en gang gør.
Hun ser meget mølædt ud, og der er stadig en del fjer, der ikke sidder rigtig fast og drysser af når hun går.
Nu ved jeg ikke hvor meget skinnet bedrager, for en høne vil jo altid gøre ALT, hvad hun kan for at se "normal" ud, men umiddelbart virker hun ok.
Alle i hele flokken holder meget lav profil i dag, de sniger sig rundt som soldater i camouflagedragt og holder sig under buskene i langt højere grad end normalt. Jeg har en dør stående åben ud til terrassen, og er ude flere gange for lige at tjekke på dem, og for at virke lidt truende i forhold til en evt. duehøg.
Det er nu ingen straf med det skønne vejr vi har i dag  /o

På billedet ses stakkels mølædte (duehøg-ædte) Brunhilde sammen med Phiona.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #13 Dato: 01 ſeptember , 2009, 23:19 »
Marianne, det er ikke så svært med den sårpleje, du hælder det bare på, så det løber ind der hvor det nu kan, og det tørre såret godt, det er klart bedre end ingenting, hvis ikke din lille høne synes det er fedt at blive pillehyggetplejet. og duppet med en vat tot. <H
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 04 ſeptember , 2009, 09:13 »
Jeg har lige været på kursus de sidste to dage, så der har ikke været den helt store omsorg, bare almindelig pasning  /o
Men hun ser ud til at klare sig, deltager på lige fod med de andre, gør som hun plejer, og holder sin plads i hakkeordenen, ved at uddele hak til dem hun plejer.
Heldigvis er sårene ikke synlige, for så havde de andre nok pillet i dem.
Jeg synes, hun har tabt en del flere fjer, men jeg tror også, at hun nok skal klare sig.
Sådan en lille dværgwyandotte er godt nok en lille sej dame.
Hun har ganske vist ikke lige lagt nogle æg siden (er jeg næsten sikker på), men det er så helt ok, at hun bruger sine kræfter på at blive rask igen.
Der har tilsyneladende ikke været flere duehøg (?) besøg, eller også er hønsene blevet endnu bedre til at holde sig under træer og buske.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk