Jeg købte sidst på foråret 5 New Hampshire høns ud af en flok på ti høns og en hane. Jeg har aldrig tidligere haft høns, så den første lange tid havde jeg svært ved at holde mig væk fra hønsehuset og alt det nye, der foregik der. Allerede den første uge noterede jeg mig, at den ene høne havde mærker på kammen som efter hak og at den holdt sig lidt for sig selv. Mærkerne forsvandt men hønen holdt sig mere og mere for sig selv. Jeg begyndte at lokke hønsene til mig med fede larver, men det virkede, som om den var desorienteret og ikke kunne "finde" maden. Derefter fulgte nok desværre en tid, hvor jeg ikke var helt opmærksom nok - glad som jeg var over at gå i køkkenhaven sammen med hønsene, hvoraf to tydeligt helst ville rende lige om benene på mig, og pludselig gik det op for mig, at hønen ikke længere kom op på pinden om aftenen. Dagen efter kunne den ikke komme fra volieren og ind i hønsehuset. Den ville heller ikke længere spise - så vi så ingen anden udvej end at gøre en ende på dens lidelser. Til min fortvivlelse begyndte det hele nu forfra med en ny høne...! Jeg kan ikke se andre symptomer på sygdom end at kammen ikke er så rød, som på de andre høns og måske noget tynd afføring. Er der nogen der kan råde mig?