Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er der galt med mine høns?  (Læst 10671 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tina Tanderup

• Passiv bruger
Hvad er der galt med mine høns?
« Dato: 28 August , 2009, 13:30 »
Jeg købte sidst på foråret 5 New Hampshire høns ud af en flok på ti høns og en hane. Jeg har aldrig tidligere haft høns, så den første lange tid havde jeg svært ved at holde mig væk fra hønsehuset og alt det nye, der foregik der. Allerede den første uge noterede jeg mig, at den ene høne havde mærker på kammen som efter hak og at den holdt sig lidt for sig selv. Mærkerne forsvandt men hønen holdt sig mere og mere for sig selv. Jeg begyndte at lokke hønsene til mig med fede larver, men det virkede, som om den var desorienteret og ikke kunne "finde" maden. Derefter fulgte nok desværre en tid, hvor jeg ikke var helt opmærksom nok - glad som jeg var over at gå i køkkenhaven sammen med hønsene, hvoraf to tydeligt helst ville rende lige om benene på mig, og pludselig gik det op for mig, at hønen ikke længere kom op på pinden om aftenen. Dagen efter kunne den ikke komme fra volieren og ind i hønsehuset. Den ville heller ikke længere spise - så vi så ingen anden udvej end at gøre en ende på dens lidelser. Til min fortvivlelse begyndte det hele nu forfra med en ny høne...! Jeg kan ikke se andre symptomer på sygdom end at kammen ikke er så rød, som på de andre høns og måske noget tynd afføring. Er der nogen der kan råde mig?

hoejberg

• Gæst
Sv: Hvad er der galt med mine høns?
« Svar #1 Dato: 28 August , 2009, 18:39 »

Jeg kan desværre ikke hjælpe, men vil ønske dig velkommen til.
Håber der snart kommer en forbi med et godt råd.

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 August , 2009, 20:56 »
Velkommen til!  Trist at anledningen er så sørgelig.  Jeg kan heller ikke hjælpe med en diagnose, men sender knus og medfølelse.  Jeg håber, du får stor fornøjelse med dine resterende høns.  Jeg har nu kun to høns, efter at en af de oprindelige tre døde for nylig.  Vi har vist næsten alle sammen her været ude for mystiske dødsfald i flokken.

*l *t
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 28 August , 2009, 21:10 »
Ja, det kan være svært at finde ud af. Men det er jo ikke sikkert at det er det samme der er galt. Mange høns vil være på vej i fjertab nu og så bliver kammen bleg. Det kan være det som der er med den "nye" høne, men jo ikke med den som døde..

Ellers tjek dem for utøj etc, det kan også være det.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #4 Dato: 29 August , 2009, 08:00 »
Mit bud vil nok være utøj (blodmider ) det giver jo blodmangel og deraf bleg kam, prøv med en fugtig hvid stykke stof at gnide under deres siddepind bliver den rød er det blodmider  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 31 August , 2009, 17:41 »
Se mine sunde og raske kyllinger, i deres nye, sunde og raske hønsehus, blev bare ikke tykkere, men hulkindede og trangbrystede. Ingen blodmider under siddepinden, men da jeg skilte redekasserne ad, som led i en lidt større rengøring... var der levende i kanter og sprækker. AAADR!

Nu har jeg vasket, og sprøjtet med al den utøjsgift huset besad. Også på hønsene.
Men ifølge min gamle hønsebibel fra 1945 bor blodmiderne ikke på hønsene og man kan derfor ikke finde dem på dem. Kan det passe? Kommer de bare forbi om natten for at mæske sig?
Og udover almen hygiejne, hvad dælen gør man så for at slippe for bæsterne? Hvor kommer de fra?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 31 August , 2009, 19:18 »
Jeg bruger Stalosan i redekasserne under de høvlspåner, som jeg bruger som redemateriale.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 31 August , 2009, 19:32 »
Og udover almen hygiejne, hvad dælen gør man så for at slippe for bæsterne? Hvor kommer de fra?

"Min" Rentokilekspert sagde, at alle fugle lever med mider i deres reder, og vores pæne høns kan godt få mider på sig ude i naturen (havenaturen ;-) ).  Miderne lever ikke på hønsene, heller ikke efter ekspertens udsagn; men som jeg fortalte tidligere, var der alligevel en hel del døde mider, der hvor den ene af mine høns havde sovet, efter vi havde sprøjtet hende med Chok.  Buret, hvor hun sov, var rent, da jeg satte hende derind, så man kan altså også finde dem på hønsene.  Der var ikke nogen ved den anden høne.

Iøvrigt en gåde:  der var ikke blod på en hvid klud, efter jeg havde tørret under siddepinden, og miderne var beigefarvede, ikke røde.  Har jeg mon haft en anden slags end blodmider?  Eksperten, der havde haft dem under mikroskop, kaldte dem hønsemider; men jeg tænkte, at blodmider var hønsefolksprog for det samme.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #8 Dato: 31 August , 2009, 21:58 »
Ja, der er flere slags mider
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=41
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 31 August , 2009, 22:06 »
Jeg havde godt set det der, Finn; men "mine" mider lignede ikke noget af det.  De lignede mere små bitte biller med følehorn, uden vinger, og ret hurtige.  Men de var altså så små, at det var svært at se dem selv med en lup, jeg kunne i hvert fald ikke tælle ben.  De var ca halvt så lange som et komma  ,  her på siden.  Dem eksperten havde i mikroskopet var nogle, jeg havde fanget på et stykke tape og sendt ind til ham.  (Det med tapen var hans idé, det ville jeg aldrig have tænkt på selv - men han var jo også deres mideekspert.)
Venlig hilsen
Lise Kirk

Offline Tina Tanderup

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 07 ſeptember , 2009, 18:43 »
Tak for den rare modtagelse og de gode råd! Jeg har checket for utøj...men har ikke umiddelbart fundet, at noget er galt. I mellemtiden er den høne, som var skvattet kommet sig og har fået en del nye fjer ( bla der hvor hanen havde trådt den ). Kammen er stadig lidt bleg, men den suser rundt og roder i jorden, når de er ude. Den har også fundet tilbage på pinden om aftenen  :D

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 07 ſeptember , 2009, 19:24 »
Det var en god nyhed  /o
Venlig hilsen
Lise Kirk

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #12 Dato: 07 ſeptember , 2009, 19:47 »
Godt at det bare var fældning. Jeg mistede en hane midt i fældningsperioden for et par år siden, den smed næsten alle fjerene samtidig (det var sidst på efteråret), og samtidig stressede den helt vildt over at skulle bestemme over hele hønsegården, haven, træerne, fuglene i luften og hvad ved jeg, og en morgen vågnede den og var død af stress, "hårtab" og kulde. Det var i øvrigt midt i fugleinfluenza-hysteriet, så spørg lige om jeg panikkede!  ::)
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 07 ſeptember , 2009, 19:52 »
Ja DET kan jeg godt forestille mig!! Det ville vi andre også have gjort!! Uha...
Mvh Marianne