Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: æglægning  (Læst 6226 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

ThorDamsgaard

• Gæst
æglægning
« Dato: 28 August , 2009, 13:21 »
Jeg har 10 stk. Isa Brown høns, og de er blevet 4½ måned nu, og har fundet 4  æg på 4 dage, hvilket betyder der da er 1 der er igang. Alle jeg fortæller det til mener ellers Isa brown lægger allerede fra 4 måneder.
Noget der har et par gode råd ??
De har altid mad, og er lige knap begyndt på kosten med det ting i der for dem til at ligge flere æg, eller hvad det nu er  ::)

Et andet spørgsmål: her idag har de 2 gange, lavet larm. De samler sig i gården, dog kun 9 af dem, og laver en masse larm i et par minuter. Nogen ide om hvad der kan være ?

På forhånd tak. MvH Thor

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: æglægning
« Svar #1 Dato: 28 August , 2009, 15:09 »
Larmen er når de har lagt et æg. Den høne der har lagt ægget kommer ud og larmer som en tosset og de andre roser ved at larme med.  ;)
Jeg tror de andre begynder at lægge æg snart.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 August , 2009, 15:46 »
Ja æggealarmen er meget højlydt ...kan dog også være en katte, ræve et eller andet passer os bare ikk lige nu alarm.
Med venlig hilsen Søs

ThorDamsgaard

• Gæst
« Svar #3 Dato: 28 August , 2009, 16:48 »
Ah lyder meget fornuftigt med en ægge alarm  ;D
Har været rundt og tjekke, og var ikke katte eller noget ligne, fandt dog et æg senere  :D
takker for svarene

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 August , 2009, 17:57 »
Iiiiiihh altså -tror godt nok jeg skal have mig et alvorsord med Houdini og Co.  Ingen æg her , og hos jer kommer der bare meldinger om æg æg æg fra en kant - ja jeg er jaloux   ::)
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

ThorDamsgaard

• Gæst
« Svar #5 Dato: 28 August , 2009, 21:22 »
fandt lige et underligt æg i gården idag. alle andre er fundet i redekassen.
Det var som en gummi bold. Tænkte først der var noget der manglede kalk, men de er jo bare lige begyndt, så sku være underligt hvis de allerede manglede.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 28 August , 2009, 21:25 »
Det er et såkaldt vindæg, det sker sommetider, og ikke nødvendigvis pga. manglende kalk. Det kan også være en høne, der lige er startet på at lægge æg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 29 August , 2009, 19:15 »
Thor

Hvor meget kam har de høns ? Jeg spørger fordi jeg har nogle høns i samme stil, jeg ved ikke om det er Isa Brown men det er noget i en stil. Jeg købte dem for en uge siden og der fik jeg at vide at de skulle være 16 uger og der ville gå 6 uger før æglægning. Men jeg kan se at deres kam er ved at udvikle sig og er meget spændt på mit første æg, så der for mit spørgsmål

ThorDamsgaard

• Gæst
« Svar #8 Dato: 30 August , 2009, 14:33 »
svært at sige hvor meget kam, ikke rigtig noget jeg kigger efter  :o
Men er nu underligt med de høns, fik 5 æg på 4 dage, og nu er der gået 2 dage uden æg.. Kan ikke helt finde ud af dem. Men håber på det bedste  ::)

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #9 Dato: 30 August , 2009, 15:01 »
Thor
Høns som starter på at lægge æg er lidt ustabile i starten. Der kan også komme mega små æg eller som du skriver--gummi æg.
Det går over og så går det stabilt fremover.
Kik i starten efter at de ligger dem i reden, så træls hvis de får dumme vaner så man skal søge hele hytten efter for at finde alle dagens æg  /d
Hvis de begynder på at ligge dem alle steder er der og¨så chance for at de går itu, og hvis de findet et æg som er itu vil de hurtig finde ud af at ejne æg smager---mums..
Ikke så godt hvis de bare venter på æget og så spiser det efterfølgende.   8) Taler af erfaring  8)

Hvis de ligger æg over det hele kan du hjælpe dem med at vise dem hvor du gerne ser guldægget lagt  ::)  Put et par golfbolde eller hårdkogte æg i redekassen så de kan se dem---det giver dem lyst til at gå op i redekassen.
Fjern dem når du mener at de har styr på det  <Y <Y <Y <Y

Ang kammen, så er det ikke så meget hvor stor den er, mere hvor rød den er. Lys rød kam ---snart æg, meget rød kam----æg NUUUU  ;D
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

ThorDamsgaard

• Gæst
« Svar #10 Dato: 31 August , 2009, 13:13 »
Har hæng noget sort stof ved indgangen af reden, så jeg håber på de andre ikke smager på sagerne..
Tror også jeg vil prøve det med boldene så de tror at æg ikke kan spises  :D

Så også en ligge et æg i en af kasserne, hvorefter den lige ga ægget et hak, hvorefter jeg skyndte mig at fjerne det. Men har bare aldrig fundet nogle skalder eller rest af æg :-\ Men håber på det snart er løst  ;)