Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: redemateriale  (Læst 7902 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
redemateriale
« Dato: 27 August , 2009, 11:04 »
Hvad bruger I egentlig som redemateriale ?
Jeg bruger halm. Men de frække kyllinger synes, at det er det sjoveste i verden at skrabe ALT ud fra alle skrukkehuse og rederne i hønsehuset....og det driver mig til vandvid  *s
Mine æglæggende fisefornemme høner vil så absolut kun lægge deres æg i en fin blød rede, så de går fornærmet ud igen hvis reden/huset er ryddet for halm  ::)
Jeg lægger dagligt på knæ for at proppe halmen ind i huse og reder igen, men de små skiderikker stå på spring for at skrabe det hele ud igen  >:(
Men set på den lyse side.....det giver en masse motion for både dem og mig  ;D
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Sv: redemateriale
« Svar #1 Dato: 27 August , 2009, 11:08 »
Hej Vipse.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, men står lige på sidelinien for at lure med  ;D

Jeg har nemlig samme problem med de små gavtyve, de synes det er det sjoveste i verden at skrabe det ud igen.
Prøvede på et tidspunkt med savsmuld. Det bliver dog lidt længere i kasserne, men ikke længe nok  ::)

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #2 Dato: 27 August , 2009, 11:12 »
Jeg kender det godt, men det var ikke kun kyllingerne der skrabte halmen ud, nej det var også hønsene så kom jeg godt med spåner og lidt sand i redekasserne, og det fungerede fint hos mig  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #3 Dato: 27 August , 2009, 13:23 »
Enten kan du sætte et bræt forneden fast, så der ligesom er en kant, der forhindrer halmen i at ryge ud.

Ellers, hvis du ikke har problemer med rotter, kan du sætte en kasse med halm på gulvet i et mørkt hjørne, som de så kan bruge til redekasse. Det har jeg selv gjort, og det fungerer fint :)

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 August , 2009, 14:36 »
Jeg havde også det problem og her der satte jeg en plade på redekasserne forneden, så der kom en kant de ikke kunne skrabe halmen udover. Så holdt de op med det pjat.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #5 Dato: 27 August , 2009, 14:40 »
Mine kyllinger er MEGET opsatte på at skrabe halmen ud  ::)
Der er faktisk en høj kant på både skrukkehusene og redekasserne. Selv de redekasser der står på gulvet med en kant på 10 - 12 cm bliver tømt HVER DAG af de små banditter.
3 heste og en pony

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #6 Dato: 27 August , 2009, 14:46 »
Jamen, så er det jo at skifte dem ud med høje trækasser! Jeg tror mine er 30-40 cm høje :)

hoejberg

• Gæst
« Svar #7 Dato: 27 August , 2009, 15:44 »
Jeg har heldigvis ikke det problem. Forsvindingsreder til æg, og en trækasse med halm på gulvet til Mutter skrap og hendes kyllinger. Der er en lille kant på ca. 4-5 cm. Der er lavet et lille hul i kanten så kyllingerne kunne komme ind og ud selv som helt små.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 27 August , 2009, 20:09 »
Samme problem her, men jeg har fundet ud af hvorfor :D... Det er fordi der i halmen sidder tilbageblevende korn, som de så går og roder efter :D

Hø er noget bedre, fordi det er tyndere, og fordi det dermed er sværre at få ud af reden, samt at der ikke er noget som de kan komme efter. Hver gang jeg tager en høne i det bliver hun pænt jaget ud af kassen, og så er der ikke mere med hende ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #9 Dato: 28 August , 2009, 16:24 »
/o selvfølgelig Mikkel. Jeg prøver at lægge hø i rederne i stedet for halm  ;D
Det er jo logisk, for de styrter jo rundt og skraber næsten fusserne af når jeg lægger halm ind i hønsehuset....så selvfølgelig skraber de da også efter korn i rederne så når jeg lægger halm derind.....hvordan i alverden kan det være, at du bare ved så meget <A
Du er jo en ren guldgrube  <E
Nu er jeg jo så heldig at jeg har 20 bigballer godt hø så der er nok at tage af  ;D
3 heste og en pony

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 August , 2009, 21:41 »
Det lyder godt :D... Jeg ved det ikke, men det virker rimelig lige til, især når mine er så pjattede med korn som de er :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #11 Dato: 28 August , 2009, 23:16 »
Jeg er begyndt at bruge strøelse i to af mine redekasser, altså dem som de lægger æg i, ikke som reder til at ruge i.
Det fungerer fint, og skulle der lige være kommet urenheder, er det nemt at fjerne.
Det betyder, at redematerialet kan bruges længere, uden skift. Men man skal så også tænke på, at hvis der kommer utøj, så er det jo et oplagt sted at opholde sig.
Så det er altid en opvejning imod, hvad der er bedst og nemmest.

Hø bruger jeg også, vil hellere bruge dette, fordi det er nemmere at forme i redefacon, end halm er, men i den sidste ende tror jeg at hønsene er ligeglade. Og så både og, for da 2 af mine høns blev skrukke begyndte en af de skånske at lægge i hønsegården, og hun holdt op med det samme den ene rede var fri igen, og netop disse to havde hø.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #12 Dato: 30 August , 2009, 18:51 »
Jeg lagde hø i skrukkehusene og i et par af rederne i hønsehuset i fredags....og dælme om ikke det ligger der endnu  ;D Jeg kan se at der er lavet de fineste redefordybninger og hønsene nyder tydeligvis at ligge derinde nu  /o Og der bliver overhovedet ikke skrabet derinde mere, så du havde ret Mikkel  /o
De redekasser hvor jeg lagde halm, blev skrabet tomme med det samme  ::)
Så for fremtiden bliver der kun lagt dejligt duftende enghø i alle skrukkehuse og redekasser  /o
Heldigt for mig at jeg har heste, så jeg altid har hø  ;D
3 heste og en pony

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #13 Dato: 30 August , 2009, 19:25 »
 *f Min far bruger at tørre græset fra når han slår græsplænen, Så kan vi jo alle være med    *e hvis det virker.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 30 August , 2009, 21:55 »
Det var godt det virkede :D

Linda, det kan man også, men jeg har prøvet det, og har erfaret at det ikke er det bedste, men jo det kan sagtens bruges ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.