Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Udklækning  (Læst 12004 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Trine B

• Gæst
Udklækning
« Dato: 27 August , 2009, 08:02 »
Hej
Vi er begyndt at få kyllinger nu. De er udrugede i rugemaskine og det er første gang jeg prøver det.
Indtil videre er to kyllinger kommet helt ud, og en er død i forsøget. En af de to der er kommet ud har vi hjulpet ud. Den havde lavet det første hul i ægget kl 13 og kl 18 var det stadig ikke blevet større. Så nu turde vi ikke andet end at hjælpe den ud. Den har det fint!
Endnu en lavede hul i går aftes kl 19 og her til morgen kl 8 er den stadig ikke kommet længere end til det første hul i skallen. Så nu er den også hjulpet ud, her for et par min siden.

Men mit spørgsmål er:
Hvor lang tid er de om at komme ud af æggene?
Skal man bare give dem tid, lang tid?

Jeg er bare så nervøs for om de vil dø i skallen ligesom den første gjorde.
Lige nu er der kommet hul på tre andre æg, og de pipper derindefra, så jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig hurtigt :)

Mvh Trine, bekymret kyllingemor.

Susanne

• Gæst
Sv: Udklækning
« Svar #1 Dato: 27 August , 2009, 08:11 »
Jeg kan ikke hjælpe - vil bare sige, at jeg vil læse svarene til dig med stor interesse.

Jeg har også æg i rugemaskine for første gang. De skal klække på mandag og jeg er temmelig nervøs.

Håber du får nogle brugbare anvisniger fra de erfarne rugemaskinebestyrere  /o

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 27 August , 2009, 08:30 »
De kan sagtens være op til 24 timer om at komme ud fra der er hul. Så lad være med at hjælpe dem ud. De skal have tid til at suge det sidste blomme op, så du risikerer at gøre mere skade end gavn hvis du hjælper dem til at komme for tidligt ud.

Det er svært, men tålmodighed. Det bedste du kan gøre er at sørge for at der er nok fugtighed, brug evt en forstøver med lunkent vand, så hinden ikke tørrer ud
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 27 August , 2009, 09:05 »
Trine, den kylling, der døde undervejs, var helt sikkert svagelig, og ville alligevel været død indenfor de første dage.
Kyllingerne skal selv komme ud, dem der ikke klarer det på egen hånd er svækkede.
Som Finn skriver, kan det tage lang tid, og fugtighed er vigtigt. Du kan evt. tage en godt gennemvædet badesvamp og lægge i rugemaskinen. Du skal tænke på, at hver gang du åbner maskinen, slipper der fugt ud.
Det at der er kyllinger i maskinen, der pipper, stimulerer dem i æggene til at komme ud.
Så prøv at være tålmodig, de skal nok komme, men jeg kan sagtens forstå, du vil hjælpe, og at du er utålmodig  :D
Held og lykke med dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Trine B

• Gæst
« Svar #4 Dato: 27 August , 2009, 09:39 »
Tusinde tak for jeres svar. Jeg var bare så bekymret for om de nu kunne komme ud. Så fra nu af vil jeg lade de andre klarer sig selv. Og så vil jeg tage en forstøver, når de tre tørre kyller er kommet op, og spraye lidt ud over de andre, samt ligge en svamp ned til dem. :)
Og så prøve at holde fingrene for mig selv.
Endnu engang tak /o

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #5 Dato: 27 August , 2009, 09:44 »
Det er utroligt vigtigt at du ikke hjælper kyllingerne ud af ægget.

Du kan hjælpe med at fjerne skallen fra kyllingens hoved og overkrop hvis du føler at den er træt, du må aldrig fjerne skallen fra dens "bagende", der sidder navlestrengen fast i blommen, hvis du fjerner skallen for tidligt har navlestrengen ikke selv sluppet blommen og din kylling vil forbløde.

Tålmodighed er en dyd når man venter kyller. ;)

Trine B

• Gæst
« Svar #6 Dato: 27 August , 2009, 10:00 »
De to der er hjulpet ud, har vi ladet skallen sidde ved rumpen, indtil de selv har fået sparket den af. :)

Trine B

• Gæst
« Svar #7 Dato: 27 August , 2009, 12:40 »
Piv, nu er den ene af kyllerne død. Den vi hjalp/forstyrrede i morges... Har skyldfølese nu hmm...

Har sat et glas vand ind i maskinen nu, udover det der er i de små beholdere, er det godt nok eller skal der en svamp eller forstøver til?

Tænk at man kan blive så trist ved at miste så lille en kylle he.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 27 August , 2009, 13:09 »
Du skal passe på med et vandglas, hvis det står der hvor kyllingerne er, for de, kan måske komme op i det, og så drukner de.
Våde svampe afgiver en masse fugt og kan ikke skade de små.
Trist med den døde kylling, men måske ville det være død alligevel, måske var den ikke så stærk, hvis den ikke havde kræfter til at komme ud af ægget ved egen kraft. Du gjorde det jo for at hjælpe. *t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Trine B

• Gæst
« Svar #9 Dato: 27 August , 2009, 13:13 »
Tak skal du have for din trøst, det får mig til at føle lidt bedre igen :)

De to kyllinger som var friske er kommet i en papkasse med varmelampe, så lige nu er det kun de tre æg/snart kyllinger der kan komme op i glasset, og det er et meget højt glas he. Skal bare lige have fundet en svamp
Tak igen  ;)

Trine B

• Gæst
« Svar #10 Dato: 29 August , 2009, 15:47 »
HÆLP
Den ene/sidste kylling har nu været på vej  ud af ægget i over 36 timer, den pipper stadig derinde fra og svarer også de andres pip engang imellem, men ud kommer den ikke. Skal jeg bare give den tid, eller skal jeg lade den dø ...

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #11 Dato: 29 August , 2009, 18:24 »
Svær beslutning, men jeg ville nok forsigtigt slå hul omkring luftblæren (modsat æggets spidse ende) eller udvide det hul, der er. Derefter langsomt pille stump for stump af æggeskallen indtil kyllingen selv kan "dreje" sig ud. Men bliv nu ikke skuffet, hvis den er for træt. Hvis den derimod er kvik nok til at stå på benene, så haster det med mad og ikke mindst drikke. Ville nok give den lidt sukkervand.
Men lad den ikke indgå i avl, hvis det lykkes!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Trine B

• Gæst
« Svar #12 Dato: 29 August , 2009, 18:31 »
Tusinde tak for dit råd. Jeg vil prøve at hjælpe den lidt på vej, forsigtigt. Hvordan kan jeg få den til at drikke? de andre er først rigtig begyndt på det nu...

Trine B

• Gæst
« Svar #13 Dato: 29 August , 2009, 19:05 »
Jeg fjernede skallen nede ved luftboblen, og der var meget liv i den bette kylle. Efter jeg havde fjernet skallen ved boblen, sprællede den sig selv fri fra resten af ægget, og pippede lystigt og friskt. Den er meget tyndere end de andre kyllinger var, og dens hinde i ægget var helt gul, og lugtede anderledes. Men kylle er frisk lige nu, lige så frisk som de andre var da de kom ud.
Hvordan kan jeg få noget sukkervand og mad i den, den trænger til noget sul på kroppen.
Den prøver at komme på benene osv. så det er gode tegn.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 29 August , 2009, 19:24 »
Du kan prøve at lægge nogle meget lave skåle (f.eks. låg fra marmeladeglas) ind til den, en med vand og en med små korn (undulatfrø) eller havregrynssmulder, samt en med fint grus. Den bør inden længe interessere sig for det, evt. kan du forsigtigt dyppe dens næb ned i den med vandet, så den finder ud af at drikke. Held og lykke! Husk at lade den være i maskinen til den er tør og fin.
Mvh Marianne