Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hanegal og Æg  (Læst 2173 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kemal Yasar

• Bruger
Hanegal og Æg
« Dato: 25 August , 2009, 23:19 »
Hej

Jeg har købt mig 4 dejlige dværg orpington i gul hvor den ene er en fin herre :)

Mit spørgsmål går på hvornår han begynder at gale og hvor meget galen man kan forvente af sådan en fin orpington?     ( bor i et villa kvarter)

Mit 2. spørgsmål er hvornår de begynder at lægge nogle æg og om jeg evt. kan nå at se nogle æg i år mht. den  kommende vinter

min lille gruppe på 4 er omkring 13-14 uger.

På forhånd tak for de fine svar  ;)
0,3 hvid / sort columbia dværg wyandotter
1,1 sølv randet dværg wyandotter

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Hanegal og Æg
« Svar #1 Dato: 25 August , 2009, 23:33 »
1. Han vil næsten helt sikker begynde at gale, lidt vagt i begyndelsen, det kræver jo træning, indenfor de næste 4-6 uger. Hvis der er haner i nærheden der kan høre ham, eller vigtigere, som han kan høre, vil der nok blive meget galen. Er der ikke nogen der svarer på hans galen, vil det blive mere beskedent, men han vil stadig markere sig med galen.
2. De vil begynde at give æg i år. Ved ikke hvor stor forskel der er fra race til race mht begyndende æglægning, men ville tro de fleste begynder ved 4-5 mdrs alderen, nok snarere de 5 mdr.
Mvh
Erik Andersen

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 August , 2009, 06:51 »
Mht. til galen ville jeg bestemt sørge for at lukke ham inde om natten - der er sikkert regler for, hvornår han må komme ud om morgenen. Tjek med kommunen. Det giver mere velvilje hos naboerne :)

hoejberg

• Gæst
« Svar #3 Dato: 26 August , 2009, 09:04 »
Hejsa. Vi har Orpington fra påske, og den anden dag lå der et smadret æg på gulvet i hønsehuset. Den var meget tynd i skallen, så håber det er en af vores kyllinger der vil til at være høne ;) Vores hane er ikke slem til at gale, heller ikke selv om han kan høre andre haner.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 August , 2009, 22:39 »
Det er ikke unormalt at Orpington først starter æglægningen når de er 25-30 uger gamle. Hvis det også er tilfældet med dine så skal du nok først regne med at se æg til foråret da efterår/vinter godt kan udsætte æglægningen betydeligt.

Danny
Himlen bør altid være blå!