Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvem har dræbt mine høns?  (Læst 19336 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jane Maibritt Petersen

• Passiv bruger
hvem har dræbt mine høns?
« Dato: 24 August , 2009, 16:40 »
Hejsa...

For to dage siden købte jeg 4 nye høns - dværg sussex - og i nat mistede 2 af dem livet. :'(
Naboen havde ved 1.30 tiden hørt at der skete noget i hønsegården, og i morges lå 2 af hønsene døde, der gik ialt 6 i gården og 4 frit - ingen af de fritgående var blevet taget - og det underlige er også at de høns den rent faktisk tog livet af, dem har den ikke taget med sig? Er det ræven, eller en anden ubuden gæst?

Mvh
Jane

hoejberg

• Gæst
Sv: hvem har dræbt mine høns?
« Svar #1 Dato: 24 August , 2009, 19:32 »
Håber der er nogen med noget erfaring der kan hjælpe dig. Vi har endnu ( Heldigvis) ikke mistet nogle høns til andet end forkølelse og suppegryden :P

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 August , 2009, 09:53 »
Hmm. ræven ville normalt æde hønsene eller tage dem med. Mink og mår vil ofte dræbe alle hønsene, men de tager dem ikke med. Jeg ville nok gætte på en mår.
« Senest Redigeret: 25 August , 2009, 10:47 Fra Storm-Olsen »

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #3 Dato: 25 August , 2009, 10:03 »
Kunne det evt være en ræv, som er blevet forstyrret undervejs  ??? Det lyder nemlig usædvanligt, at den ikke har taget de døde dyr med sig.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Susanne

• Gæst
« Svar #4 Dato: 25 August , 2009, 10:57 »
Jeg ville ønske, at jeg kunne hjælpe dig med at løse mysteriet, men jeg har aldrig oplevet, at der lå døde høns i hønsegården.

Var hovedet bidt af eller var der ikke rigtig noget sår at se? Var der tegn på kamp (masser af fjer rundt omkring) eller.....?

Hvis du skriver lidt flere detaljer er der måske nogen, der kan genkendet "noget"

suham

• Gæst
« Svar #5 Dato: 25 August , 2009, 17:19 »
Læste en gang at ræven bider hønens hoved af, og det kan man finde ind for 100 meter fra hønsegården. Det har to gange holdt stik ved mig...

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 25 August , 2009, 18:24 »
Jeg vil spørge den anden vej... havde du ikke lukket for hønsene så de var inde for natten ??
Der er ikke mange steder i DK hvor hønsene kan overnatte ude i det fri, så for at undgå gentagelser, så må du hellere få lukket af for uvedkommende, hvis du ikke allerede har det.

Jeg tror du har haft rævebesøg, og hvis den ikke har taget hønsene med, er det sansynligvis fordi noget har forstyrret den.

Held og lykke med de sidste, håber de klare den.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

suham

• Gæst
« Svar #7 Dato: 25 August , 2009, 18:51 »
Bravo. Det var de to dage, der skulle til førend jeg lærte at huske at lukke ind til hønsene. Bemærkes skal lige at jeg bor i et parcelhuskvarter.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 August , 2009, 09:35 »
Mange tak for de mange svar ... det er dejligt.
I efterlyser flere detaljer om mordene - og vores søde nabo stod simpelthen op af vores seng da de hørte alt postyret i hønsegården (vi hørte ingenting selv) og de begyndte at lave noget larm for at skræmme rovdyret væk, så kræet er blevet forstyrret i sin gerning - og heldigvis for det.

De to dræbte høns havde hver fået bidt hovedet af og ellers ingenting, de øvrige 4 der gik i gården slap helt. Vi havde lukket ind til gården men der var flere muligheder for et dyr at komme ind, gården var ikke helt så sikker som vi troede .... så havde vores søn på 2 år lukket nogle af hønsene ud i haven og dem havde vi ikke fået lukket ind i gården igen, men de slap alle sammen.
Nu har vi gjort hvad vi kunne for at lukke de "huller" der var i hegnet - og vi har ikke haft besøg siden (2 nætter siden nu)

En anden og måske meget væsentlig ting vedr. det rovdyr er, at naboen synes han kunne høre at den hvæste - gør en ræv det?

Håber at det var svar nok på spørgsmålene så vi kunne komme nærmere svaret på mysteriet ;D

Med venlig hilsen
Jane

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 26 August , 2009, 11:04 »
Så tror jeg på ræven!
Ræve gør ikke. De har meget lidt lyd på, men kan godt puste noget, måske er det det, naboen har hørt?

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 26 August , 2009, 11:19 »
Det var ikke en gøen naboen havde hørt, men en hvæsen, men det kan da godt være at det har været en pusten  ;) Jeg håber lidt det er ræven, han er nok nemmere at holde væk, end en mår ... eller? jeg har ikke så meget erfaring på området. Må en jæger godt skyde ræven på denne årstid, men det er måske slet ikke så let, for det kræver jo at man kan se den, og jeg har aldrig set den hos os, men den kommer fra marken som ligger bag vores have - men heller ikke naboerne på nogen af siderne har set en ræv.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 26 August , 2009, 11:35 »
Så vidt jeg ved må man kun skyde ræveunger nu ?
Tror også det en ræv der er blevet forstyrret. Gode naboer i har.
Der er også store fumletumlere (ræveunger) der render rundt nu .... det lykkes ikk lige hver gang når de prøver at fange fyld til maven.
Med venlig hilsen Søs

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 26 August , 2009, 12:33 »
Ræveunger må skydes nu.

Alle ræve, mink og husmår må skydes i forsvarlige indhegninger året rundt. Jeg mener faktisk også at det er ind til 25 meter fra denne. :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline løv

• Bruger
« Svar #13 Dato: 26 August , 2009, 12:58 »
Jeg tror, at det er en ræv, der er blevet forstyrret. Det skulle være typisk, at de bider hoved af, så de kan komme og hente resten senere, da de jo ikke kan slæbe dem alle på een gang. Den har nok unger, den skal brødføde.
Vi har fået taget både ænder og høns på den måde. :'( Moskusænderne fandt vi lidt rundt omkring. Den store andrik kunne den ikke få ud, et par af ænderne havde den fået slæpt lidt længere og een havde den fordøjet. Ditto med hønsene. Alle hovedløse! Mindre dyr havde ikke kunne slæbe dem så langt, slet ikke ænderne.
Vi HAR lært at lukke for dem HVER nat...(hønsene røg den ENESTE nat, hvor vi glemte det)
Held og lykke med resten af flokken :)
Med venlig hilsen Anne

Opdræt af:
Brakel sølv stor
Brakel guld dværg
Antwerpener  Skæghøns sølv- og guld sort/ vagtelfarvet
Desuden til hygge, pynt, æg, skruk:
Sussex
Araucana blå og vildtfarvet
Silkehøns vildt og hvid
Cream Legbar
Welsumer dværg rustfarvet
Welsumer stor rustfarvet
R.I.R. m enkeltkam og rosenkam
Maran
Og lidt blandinger gode som skruk og til æg

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
« Svar #14 Dato: 26 August , 2009, 20:29 »
I efterlyser flere detaljer om mordene - og vores søde nabo stod simpelthen op af vores seng da de hørte alt postyret i hønsegården (vi hørte ingenting selv) og de begyndte at lave noget larm for at skræmme rovdyret væk, så kræet er blevet forstyrret i sin gerning - og heldigvis for det.

Ej, undskyld, men grinede altså lidt  :D Er også selv rigtig god til at lave sådan nogen små *fejl*
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand