Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke racer skraber mest  (Læst 6282 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lyysa

• Passiv bruger
Hvilke racer skraber mest
« Dato: 24 August , 2009, 15:11 »
Vi er lige startet med høns og de skal bruges imod ukrudt primært.
Altså har vi en hønsefræse med flytbart voliere.
Men de lys Sussex vi har srkaber stort set ikke og de spiser hellere piller og korn end grønt og orm.
Derfor spørger vi nu her.
Hvem kender en race, eller flere, der skraber helt vildt meget, spiser alt grønt og orme/biller og helst skal det være en stor race for vi er ikke meget for at skulle plukke 3 høns hver gang vi vil have kylling.

Alle hints og hjælp modtages med kyshånd.

Mvh Lisa N.
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvilke racer skraber mest
« Svar #1 Dato: 24 August , 2009, 15:19 »
Lisa, velkommen på forum :D.
Jeg tror, det kommer meget an på, hvor hønsene er vant til at gå. Jeg har wyandotter, araucana og maran, alle i dværg, de færdes frit i hele haven og er rigtig gode til at skrabe. Mon ikke dine høns også får det lært, det kan jo være de har gået under forhold, der ikke har indbudt til at skrabe?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 24 August , 2009, 15:30 »
Både mine danske dværge og barnevelderne skraber godt. De er rigtig gode til at holde mit rosenbed i nogenlunde præsentabel stand, nu jeg ikke kan hakke. Det er altså for svært med en hånd... :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 24 August , 2009, 15:44 »
Jeg har læst fra en anden er på forum at welsumer skulle være meget glade for at skrabe ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Maja

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 24 August , 2009, 16:41 »
Jeg tror de fleste høns vil skrabe rigig meget, hvis de er sultne. Dette er absolut en påstand, men det er mit indtryk at de bliver ret så dovne, hvis de hele tiden har truget fuldt.
En ide, som jeg ser det, kunne være at vente med fodringen til aften, så de har tanket godt op til natten. så kunne du sprede en smule korn, i det stykke du gerne vil ha fræset, om morgenen.
Så tror jeg de helt automatisk begynder at søge efter føde og dermed skrabe mere.
Måske er der forskel på racerne, hvad det angår, det har jeg ikke viden om. Men det er jo hønens naturlige måde at finde føde på, hvis de ikke har mennesker der serverer. <P

hoejberg

• Gæst
« Svar #5 Dato: 24 August , 2009, 19:36 »
Vi har bl.a Sussex, og de skraber fint nok. Også selv om de altid har foder de kan gå ind og spise. De vil MEGET gerne gå og skrabe i både bede og køkkenhave.

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #6 Dato: 24 August , 2009, 21:10 »
Vores Sussex-høns kan i hvert fald også få et hvilket som helst stykke jord til at ligne et månelandskab i købet af ingen tid.

Prøv at lade dem gå i en større (mere intimistisk) indhegning; når vi har haft områder, der skulle afgræsses/ryddes for ukrudt, har vi bare rullet en gang net ud og sat diverse stivere i. Dér har hønsene boltret sig lystigt. De har dog haft en 'forbindelsesgang' til den almindelige hønsegård, så de kunne komme til redekasser og selv gå ind om aftenen.
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

SilleSille

• Gæst
« Svar #7 Dato: 24 August , 2009, 21:23 »
Nu har jeg jo købt mine lyse sussex hos Marie Louise :) men de skraber som nogle gale. Spiser alle de myre/biller de kan komme til, og hellere grønt end pillerne.

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 25 August , 2009, 09:09 »
Vores sussex skraber også voldsomt. De får hurtigt ødelagt et bed eller en lille plæne. Også vores har mad, så det er ikke sult der driver dem.
Hilsen Susanne

Offline Thomas Poulsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 25 August , 2009, 10:16 »
kan anbefale de store welsumere, jeg har ihvertfald ingen græsplæne tilbage ;O)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 25 August , 2009, 15:25 »
Jeg tror også det var et indlæg du har skrevet engang, Thomas, som jeg har læst det i :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

suham

• Gæst
« Svar #11 Dato: 25 August , 2009, 17:09 »
Jeg har haft mange hold sussex, og har erfaret at en bedre mosfjerner næppe findes. Smid en smule korn ud på det græsareal som skal renses for mos og giv dem lidt tid, så skal de nok få straffet det areal i deres iver efter at finde flere korn.
-Og ja som Maja skriver, så hold en smule igen med fodring, så skal de nok arbejde for dig.

Offline Lyysa

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 25 August , 2009, 23:01 »
Tak til alle jer der har taget tid til at svare.
De høns vi har er maskinudrugede og måske er det udslagsgivende. Jeg ved det ikke.
Men meget skrabelyst har de altså ikke.
Nu udruger en af dem nogle kyllinger (forhåbentlig) af racen wyandot.
Og hønemor er den af vore høns der er mest skrabende og ivrig fødesøgende.
Så vi håber på en flok små minearbejdere med pandelygte og det hele til at "fræse" jorden på grunden her. Vi har på fornemmelsen at noget af det dem vi har mangler, er at have set nogle gode eksempler på hvad man skal lave når man er en høne.

Tak endnu engang og så får vi at se. Hvis planen mislykkes må vi have nogle welsumere

Mvh Lisa N.
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 26 August , 2009, 07:04 »
Lisa, har du forsøgt at sprede noget korn, der hvor du gerne vil have skrabet?
Og så held og lykke med kyllingerne, det er så sjovt at opleve.  /o *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk