Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Araucana og æglægning  (Læst 10435 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Araucana og æglægning
« Dato: 24 August , 2009, 09:25 »
Jeg er 99,99 % sikker på at min ene araucanahøne er begyndt at lægge æg. Hmmm, vil I sikkert tænke, enten kan hun se æggene eller også lægger den ikke æg. Sagen er den at hun har gået de seneste dage, og sagt de der lidt klagende lyde, som en høne tit siger lige inden den går på reden og lægger et æg. Men hun er så forsvundet ind i naboens have, senere har hun kaglet og er dukket op igen.
Mine to gamle araucanahøner, som nu bor i hønsehimlen, havde de også med at lægge æg alle mulig andre steder end i hønsehuset. så mit spørgsmål er: er det typisk for araucana, at de foretrækker at lægge deres æg i selvvalgte reder udenfor hønsehuset, måske fordi der stadig er lidt urfugl i dem?
Hvordan overtaler jeg hende til at bruge hønsehuset? Jeg synes ikke det er en mulighed at holde dem inde i hønsegården til æggene er lagt, for min hønsegård er slet ikke stor nok til at de skal være der en hel dag. Desuden har hun først lagt sit formodede æg sidst på eftermiddagen, så det ville grænse til dyrplageri, at holde dem alle inde indtil æggene var lagt.
Øv, altså, nu gik jeg lige og glædede mig til at få turkis æg igen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline P. Jakobsen

• Bruger
Sv: Araucana og æglægning
« Svar #1 Dato: 24 August , 2009, 10:52 »
 ;D

Så må du på ægrov i nabohaven.

Har ikke rigtig nogle bud desværre? Kender jo ikke til araucana´er udover jer ejeres beretninger.

Ville det måske være muligt, du byggede en slags naturlig rede i et krat i din have??

0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 August , 2009, 12:21 »
Jeg tænker lidt det samme. At der må være noget, der trækker inde hos naboen. Et godt krat.. en god busk.. et eller andet, der måske og måske ikke kan efterlignes i hønsegården.

Ellers bliver det nok svært, når de nu ikke kan lukkes inde. Æv da.Og om lidt bliver hun skruk og forsvinder helt ind i naboens have i tre uger. Det bliver da noget rod...

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 24 August , 2009, 13:23 »
Det er lige netop det rod, som jeg frygter, Tine  /d
Naboens og vores haver er stort set ens, naboen bor i den gamle præstegård, som i gamle dage havde en meget stor grund, i dag er den "kun" ca 10-12.000m2. Vores er en udstykning der fra og vi har ca 7.000m2. Begge haver er med store græsarealer, områder med buskads og områder med "skov" (mange gamle store træer og underskov samt skovbund, men ikke så omfangsrig som en rigtig skov).
Men der skete faktisk det, her til morgen, at da jeg skulle på arbejdet, tjekkede jeg lige på hønsene, og alle wyandotter og araucanaer var i hus eller gård, mens maranerne var ude, så jeg tog en rask beslutning og lukkede til hønsegården.
Der var heldigvis ro og fred, da jeg kom hjem igen, så døren er stadig lukket, så bliver det spændende, om der kommer araucanaæg i dag.
Jeg er jo kun 99,99% sikker på at hun har lagt æg de seneste dage, men alle tegnene har været der, også at hun bliver trådt af Jensen.
Men det er ikke holdbart at have dem lukket inde i dagevis.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 24 August , 2009, 14:53 »
Er det heller ikke muligt måske for en periode bare at afspærre hende vejen ind til naboens have, indtil hun (måske) får lidt andre æglægningsvaner. Vælger hun ikke næsten samme rute hver gang... Så du kun behøver en afspærring på 10-15 m?

Ellers skal vi da bare ha gps på vores kære, så kan vi også hvor de har trisset rundt en hel dag  ;D

Go jagt på påskeæggene ;)
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 24 August , 2009, 15:01 »
Problemet med vores have, er at der går en grusvej tværs igennem, det er ganske vist vores vej, men naboen i den gamle præstegård har lov til at køre der, når de skal til og fra deres hus. Men det gør det lidt svært at indhegne haven, for så skal der jo en slags låge på ind til naboen, og det vil sikkert ikke være begejstrede for at skulle ind og ud af bilen, hver gang de skal til og fra huset, men nu ser jeg, hvad dagen i dag bringer.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 24 August , 2009, 17:00 »
Jeg ville nu alligevel holde hende inde i hønsegården, til hun havde lagt et æg inde.  Jeg går ud fra, at din lille hønsegård er større end det, kyllingeførere går med kyllinger i, og helt bestemt større end det, burhøns går i (ikke at det er noget at sammenligne sit eget med!).  Du vil da i hvert fald finde ud af, OM hun lægger æg, så kan du senere tage stilling til, hvordan du skal håndtere situationen.
Det er altid svært at indskrænke vores dyrs frihed; men det er vel kun for en dag eller to.
Jeg måtte lade mine høns overnatte en nat i ktransportkasser, da der var blevet sprøjtet for mider, og det var jeg heller ikke glad for.  Jeg var meget tidligt oppe for at slippe dem ud.
Held og lykke med foretagendet, Marianne! *l
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 24 August , 2009, 17:10 »
Tak, Lise, ja, det er nok det bedste, så må jeg bare sørge for at kyllingerne kommer ud, for hvis de skal gå sammen med de voksne, bliver de vist "opdraget" alt for meget.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 24 August , 2009, 23:14 »
*k *k *k
og kærlig hilsen
Lise
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 25 August , 2009, 11:17 »
Lov nu, at du fortæller os, hvordan det går.

Det med at klatte æggene  sære steder er jo i grunden ikke et ukendt problem med "løsgående høns", så hvis du finder en god metode til at lære hende at gøre det i hønsehuset, vil det sikkert kunne løse mange problemer fremover for masser af os andre :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 25 August , 2009, 17:44 »
Man har et standpunkt til man ta'r et nyt.....skabshønseelskeren her i huset fik mig overbevist om at det var dyrplageri at holde hønsene inde, og at jeg "bare" måtte holde godt øje med Snehvide. så vel hjemkommet i dag har jeg holdt øje med hende, og fandt hende da også luskende alene rundt ved nogle betonrør, som står ved drivhuset med diverse krydderurter. Der hænger lange, grønne ranker ud over kanten, og der er en fin hule i "trekanten" hvor rørene støder sammen. Så da hun lidt senere gjaldede op og kom over til de andre, var det nemt at tjekke, og jeg blev belønnet med et fint lille (29 g) turkisfarvet æg, Mit første fra mine egne kyllinger. De klækkede d. 4. april, så det er da vist ret godt - næsten på dato 20 uger  :D
Jeg har lagt en golfbold som erstatning, for det æg jeg tog. Nu håber jeg bare, hun fortsætter med at bruge den rede.
Om hun har lagt æg før, eller hun bare har rekognosceret de sidste to dage, finder jeg nok aldrig ud af.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #11 Dato: 25 August , 2009, 18:50 »
Tillykke til snehvide! Og til dig ;D
Hvornår skal de første hjemmeavlede dværgaraucana komme til verden efter planen?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 25 August , 2009, 19:51 »
Det bliver tidligst næste år, Johanne  /o Indtil videre er æggene jo også alt for små, og så synes jeg næsten det kan blive for sent på året til at det er forsvarligt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 25 August , 2009, 20:00 »
Der var Snehvide vel nok heldig!  Jeg tænkte nok, dit gode hjerte ville løbe af med dig.  :D

Mine to har været indelukket i deres hus og gård (hus ca. 12 kvadratmeter, gård ca. 16) i dag, for at se, om de overhovedet lægger æg endnu.  Vi finder en hel del fjer i huset, så jeg tror, at de måske er i fældning.  Vi lader dem blive i hus og gård i morgen med, så bliver de lukket ud i haven (1400 kvadratmeter) igen.

Jeg har jo stadig hende, der var næsten nøgen, da vi fik hende sidste år, så jeg har været spændt på, om hun ville fælde lige så meget i år; men det ser det heldigvis ikke ud til.

Stadig kun døde blodmider i hønsehuset  *y
Venlig hilsen
Lise Kirk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 25 August , 2009, 21:44 »
En god blodmide er en død blodmide  /o
Synes du ikke det er ufatteligt, så mange der kan ligge i bunke, efter at man har behandlet?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk