Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lidt hjælp til nye kyllinger  (Læst 3566 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline manniken

• Passiv bruger
Lidt hjælp til nye kyllinger
« Dato: 23 August , 2009, 20:04 »
Hej

Har hentet mine RIR kyllinger i går, 20 stk. Det går sådan set fint nok bortset fra en som drøner rundt i en lille rundkreds eller ligger på ryggen med benene i vejret. Overvejer om der skal en barmhjertighedsgerning til ? Hvad syntes i ? Og så er de ikke meget for foderautomaten, de vil hellere have lidt foder på en avis, det ser ud til at deres instinkt for at skrabe er meget stærkt udviklet.Jeg prøver at stille foderautomaten hen på avisen men de er nærmest kolde i rumpetten, vil hellere skrabe. De er en uge gamle. Hvor tidligt kan jeg give dem en græstørv ind ? Ja det var en længere smøre, håber set går    

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Lidt hjælp til nye kyllinger
« Svar #1 Dato: 23 August , 2009, 20:46 »
Jeg ville da give dem den græstørv nu, når jeg har kyllinger, går de jo med en skruk, og hun tager dem med ud i græs m.m. allerede når de er få dage gamle.
Den lille kylling, der er rundt på gulvet, ville jeg lige holde lidt øje med, og hvis ikke det bliver bedre meget snart, så er der jo, som du skriver at vise den bamhjertighed  :(
Jeg synes da, at du skal give dem mad både i foderatutomaten og lidt de kan skrabe i, men måske skal der andre på banene, for jeg har aldrig selv skullet lege kyllingemor.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #2 Dato: 23 August , 2009, 20:53 »
Tillykke med kyllingerne!

Angående dit første spørgsmål, så ville jeg nok ty til barmhjertighedsgerningen (det lyder også lidt som om du selv er nået til den konklusion...). "Væltekyllinger" er beskrevet i leksikonet - det lyder som om du har fået dig sådan en, og hvis det er en "væltekylling" er der ikke rigtig noget at gøre...

Angående foderet, så skal de nok finde ud af det med automaten. Mine kyllinger ´havde i lang tid adgang til kyllingefoder i en lav skål. Da de blev store nok til at de syntes de skulle have andet foder begyndte de af sig selv at spise af de voksne høns's foderautomat. Du har muligvis nok en ulempe der, da jeg fornemmer at du ikke har nogen voksne høns, der kan hjælpe de små pus på vej.
Jeg synes du skal prøve at servere foderet i en skål og samtidig have noget i automaten. På et eller andet tidspunkt skal de nok blive nysgerrige og undersøge automaten og så skal du bare se løjer!

Held og lykke - kommer der billeder af de små?
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 August , 2009, 20:56 »
Tillykke med kyllingerne  <I
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 August , 2009, 22:07 »
tak for rådende! Jo der skal nok komme billeder når der lige kommer lidt ro på. Fik også 10 "industrihøns" der skulle være lige før æglægning men når jeg ser på deres kamme eller mangel på samme vil jeg tro at der går mindst 4 uger. Og så ska de lige lære at være høns også. Og så har jeg 12 ænder, Khaki Cambells til æglægning, de 6 er 3 uger og de andre 6 er 16 uger. Og så fandt jeg lige en killing på ca 10 uger heri vejkanten, det ser ud til at den er smidt ud af en bil den har lidt småskader men ligger nu her og spinder på min dyne.  

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 23 August , 2009, 22:19 »
Jeg bliver så vred, når feje, dumme mennesker behandler en lille killing på den måde  <R <B <R <B <R
Mens vi boede i USA, arbejde vores to ældste drenge som frivillige på et center, der to sig specielt af vilde dyr, der var i nød. Bl.a. havde de et vaskebjørneprogram, der var en af vaskebjørnene, der aldrig ville kunne blive genudsat, for den var også blevet smidt ud af en bil i høj fart. Heldigvis havde nogle bagvedkørende set det, og fik samlet den op og fik den bragt til centret. Hun var så lille og skrøbelig, men meget kær *p hun hed Fragile.
Undskyld, det var et sidespring ned af Memory Lane.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #6 Dato: 23 August , 2009, 22:24 »
Og så fandt jeg lige en killing på ca 10 uger heri vejkanten, det ser ud til at den er smidt ud af en bil den har lidt småskader men ligger nu her og spinder på min dyne.  
Det prøver vi jævnligt - vi ligger lige på vejen hjem fra Marielyst til København, så det er bekvemt at smide sommerhuskatten af i vores lille landsby!
Det skal nu også siges at den ene af de killinger, vi har hjulpet, selv havde taget turen gemt i motoren på en gæsts bil. Den var efterlyst og kom hjem igen.
Held og lykke med den.
« Senest Redigeret: 24 August , 2009, 22:13 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 August , 2009, 19:16 »
ja jeg kan også blive edderspændt, havde jeg set hvem osv men det gjorde jeg ikke. Nu er killingen her og har det godt, jeg skal lige have set til de sår den har på næsen og så give den en ormekur. Men for at vende tilbage til kyllingerne, jeg har givet dem en græstørv, den kikker de så lidt på. Og har kogt noget meget tyndt makaroni til dem på råd fra dem jeg købte dem af men det gider de vist ikke rigtigt. Mine hønniker er ikke meget for at komme ud, nu får de en chance til weekenden for at finde ud af det, ellers træder jeg lige til. Og så kommer de ud. De trænger til at komme ud og få rørt sig lidt.
I OT jeg er her i Irland som It supporter og har nogen PC problemer er de velkommen til at skrive. Det er ikke sikkert jeg kan hjælpe men kan jeg gør jeg det gerne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 24 August , 2009, 20:53 »
Det er sørme et flot tilbud, Tommy. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk