Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ak Ak de stakkels små (og ny i gårde)  (Læst 15460 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fisker

• Passiv bruger
Sv: Ak Ak de stakkels små (og ny i gårde)
« Svar #15 Dato: 23 August , 2009, 21:47 »
Bare for at være rigtig træls, vil jeg lige sige, at du nok bliver nødt til at gå alle de steder efter, hvor du har dyr, der opholder sig,

Når du skriver dyr, er det så alle slags dyr du mener ikke kun fjerkræ?
Har også planlagt at tage sommerhuset (billeder i mit galleri), men løb desværre tør for gift. Det er nu temmelig overkommeligt, for er bygget op af krydsfiner og desuden flytbart, så det skal bare på hovedet og have turen. Men kommer jo til at sætte noget over andemor som ligger og ruger,(desværre på ubefrugtede æg, da vi skilte os af med hanen for at få nyt blod i flokken, efter begge hunner havde ruget et kuld ud. Denne her andemor mistede godt nok fire af sine ællinger, som bare forsvandt, indtil jeg en dag opdagede en krage flyve afsted med en lille ælling i munden (møgfugl), så kom de under net. Men det kan jo være derfor hun synes at hun skulle have et ekstra hold i år, men bliver ikke til noget med mindre jeg finder nogle befrugtede til hende).

Rasmus (som godt er klar over at de næste par weekender også går med at bekæmpe blodmideterror)

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #16 Dato: 23 August , 2009, 21:52 »
Årh, hvor synd for hende :( Kan du ikke se om du kan skaffe hende nogle daggamle ællinger, så hun ikke skal ligge så længe? :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #17 Dato: 23 August , 2009, 21:57 »
Med dyr mente jeg fjerkræ  :D Jeg ved ikke om miderne kan formere sig med andre dyrs/menneskers blod, jeg ved de kan gå på mennersker og give kløende bid.
Der findes også en slags blodmider, der går på slanger, men jeg tror det er en anden slags.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 23 August , 2009, 22:05 »
Årh, hvor synd for hende :( Kan du ikke se om du kan skaffe hende nogle daggamle ællinger, så hun ikke skal ligge så længe? :)

Jo det kunne måske være en ide, hvis man lige kunne liste dem ind mellem æggene mens hun tager sig en svømmetur.

Med dyr mente jeg fjerkræ  :D Jeg ved ikke om miderne kan formere sig med andre dyrs/menneskers blod, jeg ved de kan gå på mennersker og give kløende bid.
Der findes også en slags blodmider, der går på slanger, men jeg tror det er en anden slags.

Puha det var godt ellers kunne det hurtigt blive en større affære. Men har godt mærket hvordan de kan krible på een , så ikke mærkeligt hvis hønsene bliver generet af de møgdyr.

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 24 August , 2009, 16:49 »
Ifølge Henrik, Rentokils mideekspert, kan miderne ikke leve på mennesker eller andre pattedyr og formere sig.  Det var en stor lettelse at høre det, kan jeg godt sige.  Jeg har jo set øremider hos katte, men det er en anden slags, som iøvrigt er nemme at komme af med.  :)  et lille smil kan det vel altid blive til.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 24 August , 2009, 22:13 »
Ifølge Henrik, Rentokils mideekspert, kan miderne ikke leve på mennesker eller andre pattedyr og formere sig.  Det var en stor lettelse at høre det, kan jeg godt sige.  Jeg har jo set øremider hos katte, men det er en anden slags, som iøvrigt er nemme at komme af med.  :)  et lille smil kan det vel altid blive til.

Det var rigtig dejligt at høre, også fra en mideekspert. Det havde været noget uoverskueligt at kalke og sprøjte alle dyr og mennesker for den sags skyld.
Hertil aften kunne jeg desværre stadig væk finde en lille bitte smule mider som fik et sprøjt, heldigvis ikke ret mange, men da nok til at det hele får turen igen næste weekend.

I øvrigt så er det ikke ret let at finde nogle små dunbolde, for industriællinger bliver det altså ikke.

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 31 August , 2009, 22:13 »
Ja så gik endnu en weekend med voldsom rengøring, sprøjtning og indsmurt i kalk. Jeg har i ugens løb gået og sprøjtet lidt på hønsene, pindene og rederne når jeg har lukket dem ind til aften, der har stadig været en lille smule af de små sataner, som så fik et sprøjt. Har i øvrigt også prøvet den insektfri på forstøverflaske, men er nok kommet frem til at den på spray er bedst(=rækker længst). Desuden har jeg drysset med Stald Ren (et kopi produkt til Stalosan men som koster under en trediedel) i bunden og i alle redekasser.
Heldigvis har jeg ikke set en eneste hos hverken de små kyllinger eller hos ænderne i løbet af ugen så det da dejligt, og heller ikke nogen hos hønsene i dag men venter lidt med at glæde mig og satser på endnu en omgang næste weekend.

Rasmus (kunne godt have brugt tiden bedre)

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 31 August , 2009, 22:16 »
*k Rasmus!
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #23 Dato: 31 August , 2009, 22:24 »
Men det er nu også en god fornemmelse at vide, at man har brugt tiden på noget godt i forhold til ens dyr  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 31 August , 2009, 22:37 »
Googlede lige Staldren og fandt dette:

http://www.landogliv.dk/Artikler/2007/10/8/Stalosan+versus+Staldren.htm

Men derfor kan det jo godt være det virker på problemet. Lad os endelig høre!
Mvh Marianne

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 31 August , 2009, 23:07 »
Googlede lige Staldren og fandt dette:

http://www.landogliv.dk/Artikler/2007/10/8/Stalosan+versus+Staldren.htm

Men derfor kan det jo godt være det virker på problemet. Lad os endelig høre!

Ha ja det er da klart at Stalosan synes det er temmelig irriterende hvis et produkt til ca. 140 kr. i handlen virker ligeså godt som deres til over 700 kr hos DLG. skal nok prøve at give en redegørelse når jeg har brugt det et stykke tid (men har selvfølgelig ikke noget at sammenligne med da jeg aldrig har prøvet Stalosan) Kun indtil videre kun sige at der aldrig har lugtet så lidt af høns i hønsehuset som nu, nu lugter der af en blanding af parfumeret kemi og hvidløg, om det er godt tja..Men hvis det slår skidtet ihjel så..

Rasmus (og tak)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 31 August , 2009, 23:18 »
Ja, det er jo noget skidt  :D, hvis andre kan sælge noget lignende så meget billigere. Men hvorfor skal Stalosan også være så hamrende dyrt?
Er der andre, f.eks. jer hestefolk, der har erfaringer med begge produkter?
Mvh Marianne

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #27 Dato: 01 ſeptember , 2009, 04:29 »
Jeg har for ca. 1 måned siden skiftet fra Stalosan til Staldren og kan ikke mærke nogen som helst forskel, bortset fra at Staldren ikke (synes jeg) lugter grimt som Stalosan, når man drysser det ud. Jeg synes også, at Staldren er nemmere at drysse.

Det skal så lige siges, at jeg aldrig (endnu) har haft blodmider eller andet utøj ved mine høns, så jeg kan ikke sige noget om hvad effekt, der er på det. Jeg har en enkelt gang haft lidt kalkben, som jeg udryddede med chokspray og vaseline. Fluelarver ved jeg heller ikke rigtig, da jeg har en elektrisk fluedræber, som tager fluerne og jeg synes, der er ca. samme mængde døde fluer i den, som der plejer at være.

Om jeg er sluppet for utøj, fordi jeg har været meget meget heldig, eller om det er fordi jeg jævnligt skifter bundlaget og har drysset Stalosan og nu Staldren, ved jeg ikke, men jeg krydser i hvert fald fingre *k for, at jeg fortsat slipper for alle de grimme ubehagelige smådyr. /1

Der, hvor jeg køber det, har de en hundekennel. De siger at ammoniak lugten er betydeligt formindsket efter at de har skiftet til Staldren.

Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr