Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: et spørgsmål om lutter...  (Læst 5528 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
et spørgsmål om lutter...
« Dato: 21 August , 2009, 17:54 »
Hej...
her i sommers fik jeg nogle luttehøns-rugeæg, og der kom 11 kyllinger. Der er naturligvis både langbenede og lutter af begge køn. Men er de langbenede lutter 100% identiske med de danske landhøns, eller er det "bare" langbenede lutter?
mvh
jesper
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: et spørgsmål om lutter...
« Svar #1 Dato: 21 August , 2009, 23:26 »
Jeg ville hellere vende den om og sige at lutter er kortbenede landhøns. De langbenede er ganske enkelt Landhøns. Dog har de nok genet for korte ben i sig. Det er ikke alle stammer der har det.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: et spørgsmål om lutter...
« Svar #2 Dato: 22 August , 2009, 09:42 »
ok, så er jeg med. Tak for svaret.
jesper
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Niels Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: et spørgsmål om lutter...
« Svar #3 Dato: 23 August , 2009, 12:00 »
Hej
Jeg tror, at en lutte er mere plumb/rund i bygningen en en landhøne, derfor er en langbenet lutte ikke nødvendigvis en landhøne, selvom den ligner.
go søndag

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: et spørgsmål om lutter...
« Svar #4 Dato: 23 August , 2009, 12:05 »
Jeg ville hellere vende den om og sige at lutter er kortbenede landhøns. De langbenede er ganske enkelt Landhøns. Dog har de nok genet for korte ben i sig. Det er ikke alle stammer der har det.

Danny
Luttegenet er dominant, så en langbenet kan ikke have det i sig.
Og ja; jeg vil mene, at de langbenede lutter er identiske med almindelige landhøns, og hvis de ikke er burde de være det.
Eftersom minimum en fjerdedel af æggene (teoretisk) falder ud som langbenede, er det alligevel håbløst at holde lutterne rene, og den eneste grund jeg kan se til ikke at holde lang-og kortbenede sammen, er at det kunne være synd for de langsommere lutter.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: et spørgsmål om lutter...
« Svar #5 Dato: 23 August , 2009, 14:08 »
ja, nu er jeg forvirret, men på et højere plan...
mvh
jesper
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Niels Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: et spørgsmål om lutter...
« Svar #6 Dato: 23 August , 2009, 14:30 »
Det kan jeg godt forstå Viktor  ;)

Jeg mener, at hvis man ser på standarden (bogen, som fortæller os hvordan vores dyr bør se ud), så vil der være forskelle på langbenede lutter og landhøns.

Men når det så er sagt, så vil de altså være temmelig ens. Jeg er ikke sikker på at jeg ville kunne se forskel.
« Senest Redigeret: 21 Marts , 2010, 18:28 Fra Niels Christensen »

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: et spørgsmål om lutter...
« Svar #7 Dato: 23 August , 2009, 21:27 »
ja, nu er jeg forvirret, men på et højere plan...
mvh
jesper

Haha, det tror jeg lige er den bedste kommentar jeg endnu har læst herinde!! *g

 /o

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 809
    • Egonnyt
Sv: et spørgsmål om lutter...
« Svar #8 Dato: 23 August , 2009, 21:41 »
@ Niels. Det er der ikke, for en langbenet lutte, som du kalder dem er en landhøne. Lutter er en varietet af landhønen, og har altid været det. Det eneste du opnår ved at parre rene lutter er at ca. hver 4. kylling dør som foster i æggene, da luttegenet i dobbelt form medfører dødt foster.
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: et spørgsmål om lutter...
« Svar #9 Dato: 25 August , 2009, 16:09 »
@ Niels. Det er der ikke, for en langbenet lutte, som du kalder dem er en landhøne. Lutter er en varietet af landhønen, og har altid været det. Det eneste du opnår ved at parre rene lutter er at ca. hver 4. kylling dør som foster i æggene, da luttegenet i dobbelt form medfører dødt foster.
mvh. Egon
Præcis hvad jeg ville sige.

Det er rigtigt nok, at der på papiret er forskel på kortbenede og langbenede Landhøns, som ikke altsammen kan tilskrives de kortere ben, men reelt er det det samme.
Og som jeg sagde før: hvis der rent faktisk er en forskel at se på langbenede, hvis forældre var kortbenede, og langbenede, hvis forældre er langbenede, er det en forskel, der ikke burde være der.

Luttehøns har aldrig været en selvstændig race, og det bliver de forhåbentlig heller aldrig.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Niels Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: et spørgsmål om lutter...
« Svar #10 Dato: 25 August , 2009, 17:44 »
Nå ok  :) Der var jeg ikke helt rigtig på den så.
Men nu er jeg blevet lidt forvirret. Hvis lutter og landhøns i forskellige varianter af samme race, hvorfor tilstræber man så, at lutterne skal være dybere og mere kompakte end landhønsene?
MVH Niels

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 809
    • Egonnyt
Sv: et spørgsmål om lutter...
« Svar #11 Dato: 25 August , 2009, 17:50 »
Jeg tror nok det er noget der naturligt følger med genet for de korte ben, men er ikke sikker.
Er du interesseret i at vide mere, vil jeg anbefale dig at tage et kig på denne side: http://www.danskelandhoens.dk/
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: et spørgsmål om lutter...
« Svar #12 Dato: 25 August , 2009, 21:15 »
Hej...
Jeg har mailet mit spørgsmål til Niels Rasmussen, der er sekretær i landhønseklubben. Det var i øvrigt ham, der skaffede mig rugeæggene. Han svarer som følger:

De langbenede Lutter, er ikke 100% landhøns, det er langbenede Luttere, men i dag krydser man dem for at holde liv i især Lutterne, de langbenede bruger man for at få en bedre befrugtning på Lutterne. Det er ikke altid det giver ret god befrugtning hvis man avler med kortbenede.
Jeg har brugt langbenede Luttere på mine Landhøns for at bl.a. at forbedre halen, få en breddere hale.


mvh
jesper
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 809
    • Egonnyt
Sv: et spørgsmål om lutter...
« Svar #13 Dato: 25 August , 2009, 22:17 »
Ja så blev jeg så klog! Så passer det jo ikke hvad der står om lutterne på hjemmesiden, og hvad jeg altid har lært tidligere.
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Filip Sebastian

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: et spørgsmål om lutter...
« Svar #14 Dato: 26 August , 2009, 09:06 »
I  Skandinavisk Fjerkræ Standard betragtes Lutter i såvel stor som i drærgform som en selvstændig race med egen standard.

Jeg var iøvrigt til møde om bevarelse af de danske husdyrracer ( Gl. Estrup) og fik udleveret  et temanummer fra Foreningen Gamle Danske Husdyrracer.

Det interessante er: At hverken nuværende Landhøns eller Lutter er renracede.
Der omtales indkrydsning med Italienere, guldhalsede tyskere, Rhode Island samt krydsning af stor og dværgstørrelse!

Hilsen Filip, landhønsedommer