Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Maranhaner  (Læst 3182 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
Maranhaner
« Dato: 21 August , 2009, 13:45 »
Uden at vide ret meget om hvordan haner skal se ud, syntes jeg dog den bagerste hane her er flot! men den foran, er det bare en lidt anderledes kobberfarvet, er det en anden farve, eller er det et gadekryds, der bør ende i gryden?
Hilsen
Peter

Offline Tina Holmberg

• Bruger
Sv: Maranhaner
« Svar #1 Dato: 21 August , 2009, 16:59 »
Ja, han ser da lidt spøjs ud.
Kender ikke til alle de udenlandske versioner, som findes, men tror da han må være et gadekryds. Mener ikke at kobberfarven findes på andre versioner.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #2 Dato: 21 August , 2009, 23:18 »
Går ud fra det er den hane der står på pinden du mener er flot, det synes jeg også - hvor gammel er den?

Har en der minder rigtig meget om den bare med mindre kobber på ryggen (den er 13 uger).
Mvh

Claus

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 August , 2009, 18:07 »
Ja, den er vist faldet ud som 'fejlfarvet'.
Mvh Marianne

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 August , 2009, 23:20 »
Der var faktisk en hønekylling med den samme lyse krave som hanen her, den render rundt nede i nærheden af Snave, (nej ikke ved Polle) De kommer alle fra nogle kobberfarvede fra Belgien! måske har de flere varianter der? eller måske har avleren der ikke så meget styr på dem som jeg troede. Men nogle flotte kom der da ud af det!
Hilsen
Peter

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 August , 2009, 23:24 »
Der var faktisk en hønekylling med den samme lyse krave som hanen her, den render rundt nede i nærheden af Snave, (nej ikke ved Polle) De kommer alle fra nogle kobberfarvede fra Belgien! måske har de flere varianter der? eller måske har avleren der ikke så meget styr på dem som jeg troede. Men nogle flotte kom der da ud af det!

Det er slet ikke unormalt at seriøse avlere krydser andre farvevarianter indover for at fremhæve, eller dæmpe, noget farve hos afkommet. Det kan sagtens være gjort mange generationer tilbage og så, alligevel, pludselig at dukke op igen.
Det kan selfølgelig også være at der har været en hane "på tur". Hvem ved...

Danny
Himlen bør altid være blå!