Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: For mange haner?  (Læst 984 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kicki

• Passiv bruger
For mange haner?
« Dato: 21 August , 2009, 10:55 »
Hej,

Jeg har aldrig prøvet det her før, så håber jeg gør det rigtigt, ellers må I bære over med mig  ;).

Vi er en familie der i løbet af foråret besluttede os for, at vi ville have høns. Efter at have bygget hønsehus og hønsegård, var det endelig tid til, at købe nogle høns. Vi fandt et sted, hvor vi kunne købe dagsgamle kyllinger, her fik vi af vide, at de var kønssorterede. Vi ville gerne have fem høner og en hane.
Vi valgte tre New Hamshire, (den ene skulle være en hane), to af racen Batmann og en Skalborg høne.
Vi fik dem i starten af maj, så de er nu ved, at være små fire mdr.
Men det har så vist sig, at der er to haner, den ene Batmann er også en hane. Indtil videre er der ingen problemer, men kan de forsætte med at gå sammen?
Selve hønsehuset er på ca. 5 m2 og hønsegården er på 25 m2, hønsegården deler de med to kaniner.

Mvh. Kicki
Hilsen Kicki

0.2 New Hampshire 0.2 Bantamm 0.2 Skalborg 1.1 Faverolles
0.1 Bullmastiff 1.1 kaniner
1.3 skønne børn 1.0 dejlig mand

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: For mange haner?
« Svar #1 Dato: 21 August , 2009, 11:16 »
Hej Kicki - og velkommen til.
Dit spørgsmål er sådan et, man ikke rigtig kan svare på. Nogle gange går det, når der er plads og høner nok (og plads nok har du, ville jeg mene. De er værre med hønemængden), men det er langt fra altid, det kan lykkes.  Det afhænger af hanernes temperament. Og haneslagsmål er ikke hyggelige. De kan blive ved til den ene dør, hvis de første får begyndt...

Jeg ville nok slagte Batman(n) og spise ham med agurkesalat og koldt øl til!

hoejberg

• Gæst
« Svar #2 Dato: 21 August , 2009, 11:56 »
Vil bare sige velkommen til :) Både hønsene og forum her kan gi mangen glæder.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 21 August , 2009, 11:56 »
Velkommen på forum, Kicki  :D Jeg håber du bliver glad for at være her.
Jeg kan kun give Tine (Storm-Olsen) ret i det, hun siger.
Jeg havde selv ved et uheld to haner, endda fra samme kuld sidste år, og det gik SLET ikke.  /d
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline bjyrka

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 August , 2009, 12:33 »
Er problemet med for mange haner ikke mere pladsen,jeg har ca 60 høns og ca 10 haner gående frit,de enes fint,ok sommeyider er der en stor flot hane der jager en mindre væk,og husk det er mine høns men senere når de det alle
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 August , 2009, 12:46 »
Pladsen er ihvertfald vigtig, men jeg synes også godt det kan give problemer, hvis der ikke er høns nok til at hver hane kan få sit eget lille harem. Nogle haner er jo ikke tilfredse med en dame, men vil gøre, hvad de kan for at score en 3-4 stykker. Hvis den stærkeste hane tager 2-3 høner, og man kun har tre høner i det hele, så bliver der ikke mange tilovers til hane nr. 2... :-)

Men igen.. nogle gange lykkes det mest utrolige jo!

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 August , 2009, 14:26 »
Det kan også være stressende for fire høner at skulle "lægge ryg" til to haner.  Jeg har selv haft fire høner til een hane, og hønernes fjerdragt blev noget medtaget.  Men der er selvfølgelig også forskel på, hvor meget haner træder deres høner.  Du må nok vente og se tiden an.

Velkommen til forum også herfra  <I
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk