Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hydratkalk i træhønsehus?  (Læst 9668 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Hydratkalk i træhønsehus?
« Dato: 19 August , 2009, 20:11 »
Jeg har tænkt mig at gøre hovedrent i hønsehuset i nærmeste fremtid. Har lige læst, at det er højsæsom for kryb netop nu, og beretningen om Liski's blodmider får mig også til at tænke på, hvornår det sidst blev gjort. Sådan RIGTIG GRUNDIGT  :o

Derudover har jeg læst her på forum, at hydratkalk er et godt middel, både som desinfektion og udrydder af evt. levende utøj samt deres æg.

Mit hønsehus er lavet af træ. Den indvendige beklædning er af en slags vandfaste spånplader - måske hedder de OCR-plader el. lign. Det virker som om, at de fra fabrikkens side også er lakerede, men jeg ved ikke om det er selve træmassen, der bare er tilsat en slags binding før presningen.

Vil nogen anbefale hydratkalk på sådan en overflade - eller er det forbeholdt murede vægge?

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Hydratkalk i træhønsehus?
« Svar #1 Dato: 19 August , 2009, 21:35 »
Det kan du godt men jeg ville nu hellere give det en gang maling. Det handler mest om at lukke for små huller og fordybninger som krybene kan gemme sig i.
Hvis du først har bestemt dig for at kalke kan du ikke senere hen begynde at male det.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #2 Dato: 19 August , 2009, 21:45 »
Hej Susanne
Mit hønsehus er i en gammel grise stald hvor der er bokse som jeg har lavet til rum til mine høns.
Noget af siden er tremmer i galvaniseret jern  /o jo fint skal det være  *g resten er i noget træ noget... det ligner mest det der bliver bruget til at lave trailer af.
Det kalker jeg skam hvergang jeg gør huset rent, faktisk er jeg slet ikke bange for at kalke løs  *f  siddepinde og uden på redekasserne får det da også bare en lille tur med kosten.
Det lyser dejligt op og så hjælper det på utøjet, så jeg vil sige ...bare sving kosten, det kan kun hjælpe/forrebygge  *e
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 19 August , 2009, 21:54 »
Jeg kalker også mit træhus indvendigt, gulv, vægge og det hele, som Linda også skriver lyser det også dejligt op  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #4 Dato: 19 August , 2009, 23:22 »

Jeg vil kalke  :D

Og jeg lader bare være med at male senere!

Tak for hjælpen alle tre  /o

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 August , 2009, 23:25 »
Nogen der ved, om kalk kan sprøjtes på væggene? Altså med sådan en 5-liters pumpe-sprøjte, som visse sprøjter ukrudt med? Ved godt det ikke skal indåndes, hvis det forstøves!!! Måske det stopper dysen...?

Men - hvorfor gøre noget svært, hvis det kan gøres nemt...?
Mvh Marianne

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 19 August , 2009, 23:37 »
Kalk kan godt sprøjtes på

http://www.p-lindberg.dk/Katalog/Mark%20og%20stald.aspx?GroupID=69&ArticleID=39785

Men om en alm. havesprøjte kan holde ved jeg ikke, kalken skal ialtfald være fuldstændig klumpfri ellers stopper dyssen, men med en god bred kalkkost tager det ikke lang tid og kalke et hønsehus.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 19 August , 2009, 23:50 »
Tak, Bjørn!  :)
Mvh Marianne