Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynder i hønsehold  (Læst 13799 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karla

• Passiv bruger
Nybegynder i hønsehold
« Dato: 18 August , 2009, 08:37 »
Hej alle

Tak fordi jeg måtte komme med i dette forum, hvor man næsten kan finde svar på alt.
Men jeg har lige et spørgsmål alligevel: Hvordan lærer man 15 ugers Amberlink nyligt indkøbt fra et rugeri og en hane af ubestemmelig race at opføre sig normalt, fx. at gå ud af hønsehuset og rode i hønsegården ?

Er det bare nogle retarderede høns jeg har købt eller hvad ?

Hvornår begynder de forresten at lægge æg tror i ?

Med venlig hilsen
Karla
« Senest Redigeret: 18 August , 2009, 08:42 Fra Karla »
Med venlig hilsen
Karla
0,55 Bovense øko
0.1 Bordercollie
0.1 Lækker kat

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Nybegynder i hønsehold
« Svar #1 Dato: 18 August , 2009, 08:48 »
Hvis jeg har høns, der ikke vil ud (fx skrukker), får de ikke valget; de bliver sat ud og døren lukkes (ikke i tilfælde af regn!). I hønsegården drysser jeg altid lidt korn af forskellig art, og det er de glade for at skrabe rundt efter mellem træflisen.

Og velkommen til...  <I
« Senest Redigeret: 18 August , 2009, 08:50 Fra Marie-Louise »
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 August , 2009, 10:15 »
Her må vi vist have Søs Rose på banen. Hun rehabiliterer af og til den slags kyllinger.

De skal simpelthen lære naturlig adfærd fra bunden af, fordi de ikke har set himlen, ikke har haft en mor til at skrabe i jorden osv.
Det tager lidt tid, men det kan gøres - ved jeg fra Søs Rose, jeg har nemlig ikke prøvet selv :D

Offline Karla

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 August , 2009, 10:17 »
Ok så må jeg smide dem ud. Hvad tid på dagen skal jeg gøre det og hvor længe skal jeg lade dem være ude?
De er jo helt blanke i låget og har aldrig prøvet at være ude før  :o

Men måske kan Søs Rose give mig nogle tips når hun får tid til at læse med her. /o
Med venlig hilsen
Karla
0,55 Bovense øko
0.1 Bordercollie
0.1 Lækker kat

Offline Marie-Louise

• Bruger
« Svar #4 Dato: 18 August , 2009, 10:37 »
De kan jo sagtens holde varmen, så bare luk dem ud fra morgenstunden til om aftenen - hvis altså de har adgang til mad og vand. Så længe de ikke lægger æg, er der jo ikke et behov for at kunne gå indenfor. Ellers kan du jo lukke dem ude et par timer og derefter lade døren til hønsehuset stå åben. Så må du se, om de så bare stryger ind. De skal måske lige vænne sig til de nye forhold  :)
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex

Susanne

• Gæst
« Svar #5 Dato: 18 August , 2009, 10:42 »
Jeg har også haft høns fra et hønseri.

De fik lov til at blive i hønsehuset (selvfølgelig med smuthullet åbent) i fred og ro indtil de helt af sig selv listede ud og kiggede på den nye verden. Jeg mener, det skete på 2. eller 3. dagen. Og jeg husker, at hanen kom ud til sidst. Der var vand og foder til dem inde i huset.

Sådan kan det gøres - men der er jo mange måder. Det passede bedre til mit temperament at lade dem finde deres eget tempo  :)

Iøvrigt lærte de i løbet af relativ kort tid at opføre sig som helt normale høns  :D

Held og lykke med det!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 18 August , 2009, 11:00 »
Velkommen på forum, Karla, jeg tror du bliver glad for at være her  :D
Du kunne måske stille mad og drikke udenfor, men så de kan se det fra smuthullet.
De fleste høns starter æglægning, når de er ca 20-24 uger. Så vidt jeg ved er Amberlink æglægningshybrider, så mit gæt er, at de starter tidligt.
Tillykke med dem.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

hoejberg

• Gæst
« Svar #7 Dato: 18 August , 2009, 11:20 »
Velkommen til <I
Vil bare sige at selv høns der er i æglægning kan finde på at stoppe med at lægge æg i nogle uger når de er blevet flyttet. Held og lykke med hønsene. De skal nok finde ud af det gode hønse liv hos dig /o

Offline Karla

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 August , 2009, 12:27 »
Mange tak for alle de gode svar. Jeg har lige været nede og smide dem ud af huset.
De kan jo godt lide at være ude når de først er smidt ud.

Jeg lader dem gå 4 timer og lukker så op og ser om de selv vil gå ind igen.
Med venlig hilsen
Karla
0,55 Bovense øko
0.1 Bordercollie
0.1 Lækker kat

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #9 Dato: 18 August , 2009, 12:43 »
Det lyder som en god måde, Karla. Og bare rolig, de skal nok finde ud af det, det er bare os mennesker, der er så utålmodige med at give vores dyr så meget godt, at de nogle gange ikke helt kan følge med!  ;)

Høns kan lære de utroligste ting, og der er også stor forskel på hvor hurtigt/langsomt de enkelte individer samler noget op. Men når man begynder sit liv på et rugeri uden en kyllingefører til at lære fra sig (som der også er nævnt tidligere i denne tråd), så er der noget af en indlæringskurve foran den lille kyllingehjerne!  ;D

Held og lykke med dit arbejde med at gøre hønsene "naturel" (antonym til "industriel"?)!  8)
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Marie-Louise

• Bruger
« Svar #10 Dato: 18 August , 2009, 21:57 »
Hvordan gik det så, da der blev åbnet til huset igen?
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 18 August , 2009, 22:07 »
Her må vi vist have Søs Rose på banen. Hun rehabiliterer af og til den slags kyllinger.

De skal simpelthen lære naturlig adfærd fra bunden af, fordi de ikke har set himlen, ikke har haft en mor til at skrabe i jorden osv.
Det tager lidt tid, men det kan gøres - ved jeg fra Søs Rose, jeg har nemlig ikke prøvet selv :D

Tror Søs Rose har mere end rigeligt travlt med at lære sine høns at gå ind igen, efter hvad jeg har kunnet læse mig til de sidste par dage. *g

Men mere seriøst. 'Hjælp' dem ud gennem lemmen nogle gange så vil de meget snart få smag for at være ude. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Karla

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 19 August , 2009, 08:11 »
Det gik fint. De gik og hyggede sig og skrabede i jorden.
En af hønerne prøvede dog ihærdigt at finde ind, endda flyve ind i den lukke hønselem - dumt.

Da lemmen blev åbnet var hun den første der strøj ind. Resten opdagede det ½ time senere og gik så ind.

De er meget glade for deres hus tror jeg. Jeg må nok hjælpe dem ud igen idag.

De får lige chancen til kl. 11.00 for selv at gå ud, men så...........................
Med venlig hilsen
Karla
0,55 Bovense øko
0.1 Bordercollie
0.1 Lækker kat

Offline Karla

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 20 August , 2009, 09:53 »
De er sørme lige gået ud af sig selv idag.  /o
Dog lokket af en skålfuld regnorm - de er for nemme.

Igår opdagede jeg nemlig at det var et hit med de regnorm, så idag stillede jeg en skål frem så de kumme se den fra lemmen.
De var ude på et splitsekund og jeg kunne smække lemme i. De kommer ikke ind før i aften - basta.

Er der andre ting man kan lokke dem med ? Det er jo lidt besværligt at grave orm hver morgen, og køkkenhaven bliver jo noget rodet af det.
Med venlig hilsen
Karla
0,55 Bovense øko
0.1 Bordercollie
0.1 Lækker kat

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #14 Dato: 20 August , 2009, 11:07 »
Hej karla
Velkommen til....  <I
Majs fra dåse, et klart hit !