Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kalkben og en enkelt med diarre... Hjælp?  (Læst 8943 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SusanB

• Passiv bruger
kalkben og en enkelt med diarre... Hjælp?
« Dato: 17 August , 2009, 20:08 »
Hej alle,
Nogle af mine høns har fået kalkben, og jeg har givet dem behandling med NIX + vaseline x 2, men det ser ikke ud som om det hjælper... er der andet jeg kan gøre, eller skal jeg bare fortsætte med denne behandling.. som jo faktisk er ret besværlig...??
Derudover har en af mine høns haft diarre i mindst en uge nu, den spiser og drikker fint, har forsøgt med saltsyre i drikkevandet, og de får A-38 i deres hønseguf.. men det hjælper heller ikke? Hvad skal jeg ellers? har overvejet at aflive den, så den ikke smitter de andre, men det er nu ellers en fin høne, så .....
Hilsen Susan
Hilsen Susan
0,4 Jersey kæmper, + kyllinger i forskellige aldre

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: kalkben og en enkelt med diarre... Hjælp?
« Svar #1 Dato: 17 August , 2009, 20:33 »
Hvis det var mig ville jeg isolere hønen fra de andre og blive ved med at prøve med hønseguf og måske også noget alm. cola.
Mht kalkben, så ja fortsæt behandlingen, det kan tage lang tid at komme af med, og det er meget besværligt. Husk endelig et meget tykt lag vaseline.  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 17 August , 2009, 20:42 »
Den dér med cola er en skrøne. Det er sikkert heller ikke let at få en høne til at drikke cola. Bare den får tilstrækkeligt med væske er det stort set ligegyldigt, hvad det er (og det er det også med børn). Hvis ikke den er dårlig, så ville jeg nok også isolere den og se tiden an. Held og lykke med den.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #3 Dato: 17 August , 2009, 23:16 »
Mod kalkben rører jeg Nix i brun sæbe og smører det på løbene med en tandbørste. Dagen efter vasker jeg med rent vand og smører med vaseline. Det ser ud til at være effektivt her. To behandlinger inden for en måned gjorde underværker.
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 August , 2009, 23:44 »
Den dér med cola er en skrøne.

Du har måske afprøvet det?
Jeg har ikke selv, men har da læst nogle tråde herinde hvor nogle har brugt det og derefter anbefalet det. Hvem er det nu der plejer at anbefale cola?
Hvis man ikke selv har prøvet det er det jo lidt svært at udtale sig om ikk.  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #5 Dato: 18 August , 2009, 03:22 »
Ok ja, jeg har prøvet det  ;). Det virker ikke! Rådet stammer fra en læge, der en gang sagde at det er vigtigt at børn drikker når de har diarre - om det så skal være cola..... Især hvis man er sydpå og det kniber med at skaffe rent drikkevand. Faktisk er der for meget sukker og ALT for meget syre i cola til at det er egnet som rehydrering ved store væsketab. Men det er jo også sjældent livstruende væskemangel man får af en gang diarre.... Og altså, hvis det er det eneste den lille guldklump gider drikke, så er det bedre end ingenting og giver da lidt energi. Men nogen mirakelkur er det altså ikke. Men det er godt nok en sejlivet myte. Se evt. Netdoktor....
Men selvfølgelig: tror man på det, virker det måske  :D.
« Senest Redigeret: 18 August , 2009, 03:27 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 18 August , 2009, 10:11 »
ja nu tænkte jeg ikke lige på med børn, dem har jeg nemlig ingen af endnu hehe. Jeg mente der var en herinde på forum der havde brugt det til sine kyllinger og efterfølgende foreslået det til en anden herinde. Men kan bare ikke huske hvem det er.
Jeg ved som godt det ikke hjælper på mennesker  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #7 Dato: 18 August , 2009, 11:56 »
Diarre så prøv med noget trækul og youghurt/a38, det hjælper på maven.

Når det gælder kalkben, så tager der lidt tid, men det er den rigtige behandling. Det skal nok hjælpe
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline SusanB

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 August , 2009, 17:48 »
tak allesammen, jeg fortsætter med behandlingen, og isolerer hønen med diarré.. så må vi se hvornår det hjælper :D
Hilsen Susan
Hilsen Susan
0,4 Jersey kæmper, + kyllinger i forskellige aldre

Offline vini

• Bruger
  • hønsefødder gulerødder...
« Svar #9 Dato: 18 August , 2009, 19:24 »
En kollega, som også har høns. Har sagt at hendes høns ind imellem også har diareé, men at det altid går over af sig selv. Hvis den altså ellers spiser og drikker.
Men de spiser jo også temmelig mange jordbakterier, det skal vel give tynd mave også selvom man er høne og skabt til at spise de ting.
0,4 hvid wyandot og 0,1 blandings kochin, 1,0 gammel kat, 1,1 børn og 1,0 handymand

Offline Randi B. Halkjær

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 27 Juni , 2010, 15:55 »
Mod kalkben rører jeg Nix i brun sæbe og smører det på løbene med en tandbørste. Dagen efter vasker jeg med rent vand og smører med vaseline. Det ser ud til at være effektivt her. To behandlinger inden for en måned gjorde underværker.

hvor meget brun sæbe skal man bruge i forhold til nix? kan der være smitte med kalkben i gennem hønsehuset eller i omgivelserne eller er det kun på benene? eller Løbene som flere skriver?
kan man godt være alene om det eller skal man være to om det? jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg lige griber det an ..
Venlige Hilsener Randi ;) :D

1.0 sort og hvid kat
1.0 Ægtemand
0.0.1 meget  aktiv 3 årig datter
0.2 grave lystne kaniner

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 27 Juni , 2010, 16:02 »
Jeg ville måske nok være en smule varsom med brug af brunsæbe, det kan faktisk bruges til at afsyre møbler med... Heftige sager  :-\

frida

• Gæst
« Svar #12 Dato: 27 Juni , 2010, 16:26 »
Jeg blander Nix-creme 5% op i vand i en sprayflaske. Synes det er en nem og effektiv behandling. Kan se virkning efter en uges tid /o

Offline Shahram

• Bruger
    • http://www.radmehr.dk
« Svar #13 Dato: 29 Juni , 2010, 02:24 »
Naturalt har en produkt mod fjærlys som virker ganske fint mod kalkben også,  hvis man ikke har nogle imod det slags gift stoffer. Jeg er forholdsvis ny med høns i Danmark og købte en hane på et tidspunkt, den havde kalkben og jeg prøvede behandlingen med brun sæbe og flere ting som folk forslog. Men jeg fik faktisk ikke nogle hurtig resultat så en ældre mand forslog lugtfri petrolium og der fik jeg endlig nogle som hjalp med det sammen.  jeg smurte det faktisk på de pind som de sat på og ikke på hønen. Igen hvis man ikke har nogle imod det. angående dirre hvidløg, A38 og trækul. Held og lykke.

Offline Randi B. Halkjær

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 07 Juli , 2010, 21:16 »
Jeg ville måske nok være en smule varsom med brug af brunsæbe, det kan faktisk bruges til at afsyre møbler med... Heftige sager  :-\

ja okay det må man da lige tage med :o   ???

Naturalt har en produkt mod fjærlys som virker ganske fint mod kalkben også,  hvis man ikke har nogle imod det slags gift stoffer. Jeg er forholdsvis ny med høns i Danmark og købte en hane på et tidspunkt, den havde kalkben og jeg prøvede behandlingen med brun sæbe og flere ting som folk forslog. Men jeg fik faktisk ikke nogle hurtig resultat så en ældre mand forslog lugtfri petrolium og der fik jeg endlig nogle som hjalp med det sammen.  jeg smurte det faktisk på de pind som de sat på og ikke på hønen. Igen hvis man ikke har nogle imod det. angående dirre hvidløg, A38 og trækul. Held og lykke.
Er ikke helt klar over hvad Naturalt er ???
Venlige Hilsener Randi ;) :D

1.0 sort og hvid kat
1.0 Ægtemand
0.0.1 meget  aktiv 3 årig datter
0.2 grave lystne kaniner