Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynder i rugemaskineri! Hjælp mig lige!  (Læst 8548 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Nybegynder i rugemaskineri! Hjælp mig lige!
« Svar #15 Dato: 18 August , 2009, 18:13 »
Javist, javist ! Alle der har prøvet at plukke en høne har set alle de små knupper der er på skindet, DET ER simpelthen dampdysserne  :o  det er især vigtigt at kontrollere at der er vand nok på hønen i den sidste tid af rugningen  ::) ::) ::)  ;D
*g *g *g
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #16 Dato: 18 August , 2009, 18:26 »
Bjørn, du er for sjov, jeg for sgi da ondt i maven af grin *g
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #17 Dato: 18 August , 2009, 19:21 »
 *p  -jeg elsker det her forum   *p

Susanne

• Gæst
« Svar #18 Dato: 18 August , 2009, 19:25 »
@ Jesper:  Mange råder til at ruge uden vand i maskinen indtil der er ca tre dage tilbage.

Jeg er igang med at prøve min maskine for første gang, og jeg har lidt vand i - ellers er fugtigheden helt nede på 18-20 % ifølge min fugtighedsmåler. Men jeg har ingen erfaring på dette område - måske kan nogle mere erfarne træde til her?

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #19 Dato: 18 August , 2009, 20:57 »
Susanne du kan rolig ruge uden vand, det plejer jeg at gøre i min rugemaskine, de sidste 3 dage der kommer der vand på, og husk at lukke for det lille spjæld der er på siden  /o
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lone

• Bruger
« Svar #20 Dato: 18 August , 2009, 21:52 »
I sommer har jeg kørt med maskinen næsten konstant, ved at lyse æg hver lørdag og fylde op med nye æg. (Ind i mellem tager jeg så en hurtig afvaskning af maskinens rist og bund i rodalon, den smule afkøling tager æggene ikke skade af) De æg, der skal klække, lægges på en våd 'alt-mulig-klud', resten har bare normal fugt. Selvfølgelig afgiver kluden noget fugt til luften, men det virker.
Om at lyse, prøv at lyse et æg fra køleskabet og se, hvor tomt og gennemskinneligt, det er. Drej det rundt foran pæren og sammenlign så med et, du mener er befrugtet. Mørke æg kan være nemmere at lyse på 10. dagen.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Susanne

• Gæst
« Svar #21 Dato: 18 August , 2009, 22:07 »
Det var da gode råd fra erfarne brugere!

Tak, Berit og Lone!  :D

Jeg tror, jeg fjerner vandet helt nu - det er et råd, der kommer igen og igen - og sikkert ikke uden grund.

Det med køleskabsægget er en oplagt øve-prøve. Selvfølgelig!

At klække "løbende" tør jeg nok ikke her første gang. Måske næste år, hvis der er æg til det. Klude-modellen lyder god  :D

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #22 Dato: 18 August , 2009, 22:16 »
@ Bjørn
Jeg synes ikke det er et problem at ruge og klække samtidig, jeg har gjort som Lone i årevis uden at det har ændret noget i forhold til klække %
Jeg har også haft rugemaskine 2 til at klække og kun ruget i maskine 1, og jeg kan ikke måle forskellen, det er bare vigtig at fugtigheden ikke bliver for høj, for så drukner kyllingerne som du siger.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn