Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Useriøst fodringsforsøg.....  (Læst 1438 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Useriøst fodringsforsøg.....
« Dato: 16 August , 2009, 21:01 »
Nu er det jo søndag og der har været lidt ekstra god tid ;). F.eks. tid til at forsøge om kyllinger selv kan vælge det, der er sundt for dem.
Til forsøget udvalgte jeg to Araucana-kyllinger, ca. 3 mdr. gamle, et par skiver fuldkornsrugbrød skåret i små stykker og et par daggamle, hjemmebagte kanelsnegle, ligeledes skåret i stykker.
Forsøgsopstilling: 10 stykker fuldkornsrugbrød lægges på række til højre. 10 stykker kanelsnegl lægges på række til venstre. Første kylling blev stillet midt imellem. Den tog først et stykke fuldkornsrugbrød, derefter et stykke kanelsnegl - og så spiste den resten af kanelsneglene. Kiggede sig omkring og udvandrede. Der var altså stadig 9 stykker rugbrød tilbage.
Samme opstilling, denne gang med kanelsneglene til til højre. Kyllingen tog et stykke kanelsnegl og åd derpå resten. Stod lidt og  kiggede på rugbrødet og tog så et stykke. Spiste det halve og udvandrede. Ni et halvt stykke rugbrød tilbage. :(
Hvad kan man så lære af det? Sikkert ikke andet end at de er fuldstændigt lige så usunde i deres adfærd som vi andre ::)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Useriøst fodringsforsøg.....
« Svar #1 Dato: 16 August , 2009, 21:03 »
Det var da ikke et useriøst fodringsforsøg - måske ikke videnskabeligt, men egentlig ret interessant. Har du andre forsøg undervejs?  :D
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 August , 2009, 21:09 »
Ja faktisk ret interessant.... Måske man skal prøve med noget andet end rugbrød da det jo kan være lidt mere hårdt i det end kanelsneglene.....måske vælger de det der er blødest at hakke af...?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #3 Dato: 16 August , 2009, 21:28 »
...Hvad kan man så lære af det? Sikkert ikke andet end at de er fuldstændigt lige så usunde i deres adfærd som vi andre ::)

Eller at du er en noget bedre bager end den der har bagt rugbrødet... OG at du har FOR meget tid om søndagen  ;) *f
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Lone

• Bruger
« Svar #4 Dato: 16 August , 2009, 21:29 »
Jeg er da sikker på, at forsøget ville give præcis samme resultat, hvis det blev udført med de 3 teenage-drenge, der bor her i huset. Og deres argument kunne være, at det altså i det øjeblik var kanelsneglene, de havde bedst af..  ::)
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 16 August , 2009, 21:36 »
Kan høns egentlig smage sødt? Eller går de efter fornemmelsen?
Lav nogle flere forsøg, hva´? De er sjove at læse om!

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #6 Dato: 18 August , 2009, 15:52 »
Hæ hæ, jeg troede kun det var mig der var lidt småskør, for sådanne forsøg har jeg også lavet. ;D

Jeg har prøvet med at give mine høns lidt piller (æglægnings-) og lidt knækket majs. Efter at have overvejet hvad der først skulle spises to hønen en pille - og så lidt majs. Derefter spiste den al majsen og styrede uden undtagelse uden om pillerne.

Lige sådan havde vi efter en fødselsdag noget lagkage og salat til overs. Hønsene fik resterne og førerhønen gik hen for at smage på sagerne. Efter et hak i et stk tomat og én mundfuld flødeskum var der ingen tvivl om hvad hun foretrak. Flødeskum var klart en vinder - det var lige ved at de andre ikke fik lov at smage på lagkagen. Salaten måtte de til engælg gerne få. :P

Så mit bud er at de kan smage forskel. Om de foretrækker en speciel konistens frem for en anden, men jeg tror faktisk mere de går efter smagen og lige som mange andre er forfalden til det søde. Majs er jo også sødere end eks. korn og piller - vil jeg tro. ;)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 August , 2009, 17:13 »
Der er flere slags majs, bla. sukkermajs som vi har i vores haver, og fodermajs som landbruget dyrker til kreaturfoder, en hver der har gaflet et par majskolber i ly af mørket hos bondemanden, ved at det er ikke den søde smag der er dominerende hos fodermajs, de smager ikke ret godt  /d

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 August , 2009, 17:15 »
Sidste år blev det til mange majs der forsvandt fra forskellige marker her i omegnen, sådan ca 200 stk  *e.. Hønsene elsker dem, men det gør jeg godt nok ikke  /d
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 18 August , 2009, 18:41 »
JEG ville også vælge kanelsneglene, hvis nogen skulle have lyst til et eksperiment med mennesker!  ;D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 21 August , 2009, 15:03 »
Samme her  /o
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.