Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsefræser til nybegynder.  (Læst 14376 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lotte76

• Passiv bruger
Hønsefræser til nybegynder.
« Dato: 16 August , 2009, 14:36 »
Hej alle. Vi har besluttet at prøve at holde et par høns i haven, vi bor i villakvarter med tæt til naboer og har ikke verdens største have. Så vi påtænker kun 2-3 høns og ingen hane. I vores kommune skal hønsehuse være placeret 2,5m fra skel til nabo og derfor har vi et problem med en placering af hønsehuset, da det helst ikke skal stå midt på vores græsplæne :). Jeg er nu faldet over en såkaldt hønsefræser, et lille flytbart hønsehus med en lille gård som man kan flytte rundt på græsplænen efter behov. Er der nogen som har erfaring med sådan een? Vil det mon fungere til 2-3 høns og hvordan ser græsplænen ud når man flytter huset til et nyt sted, er plænen helt spoleret ?  Det skal lige siges, at selve vores have er indhegnet og hønsene vil kunne blive lukket ud og løbe frit i løbet af dagen i hele haven. Og hvordan kommer I af med hønsemøget efter rengøring, må det smides ud sammen med haveaffald eller skal det køres væk på lossepladsen ? Jeg er ikke meget for st sprede det ihaven pga. lugtgener, da vi jo er tæt på naboer. Alle gode råd og erfaringer modtages med kyshånd  :D Mvh Charlotte

hoejberg

• Gæst
Sv: Hønsefræser til nybegynder.
« Svar #1 Dato: 16 August , 2009, 16:26 »
Velkommen til. Jeg har ingen erfaringer med det omtalte hønsehus/gård. Men jeg kan fortælle at vi kører hønsemøg på kommunepladsen i sorte affaldssække der er lukket med en god knude. Så kan de ikke se hvad der er i den ;) Jeg har spurgt der ude om jeg måtte komme der ud med det, og fik så at vide det med de sorte sække ;D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 16 August , 2009, 16:50 »
Velkommen på forum, Lotte  :D
Ja det er en tåbelig  bestemmelse med de 2,5 m til skel  ::)
Du kunne da starte med en hønsefræser, hvis den flyttes tit nok, og hønsene i øvrigt går frit i haven, er det da en god begyndelse; men jeg spekulerer på om det er hønsegården eller hønsehuset, der skal være 2,5 m fra skel? For ellers har I måske et skur eller noget, hvor en del kunne inddrages til hønsehus, og så kunne hønsegården vende ind i haven. Det er nemlig skønt at kunne sidde på sin terrasse og se på sine høns  ;D Ja, jeg ved det lyder hønsenørdet, men bare vent og se  /o
Du skal endelig spørge løs, der er en masse gode medlemmer, som altid er parat med svar. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #3 Dato: 16 August , 2009, 18:51 »
Velkommen til. Jeg har ingen erfaringer med det omtalte hønsehus/gård. Men jeg kan fortælle at vi kører hønsemøg på kommunepladsen i sorte affaldssække der er lukket med en god knude. Så kan de ikke se hvad der er i den ;) Jeg har spurgt der ude om jeg måtte komme der ud med det, og fik så at vide det med de sorte sække ;D

Det er forskelligt fra kommune til kommune, for i vores kommune, skal man bruge gennemsigtige sække på lossepladsen.

Men ellers vil jeg da igen slå et slag for at få en halmgård :) Der komposterer hønsemøget sig selv, om jeg har i de omkring 4 mdr vi har haft vores skønne høns, endnu ikke været generet af nogen lugt fra gården, og jeg har aldrig "muget ud" derfra.

Det møg der er i huset fra natten, som jeg river af sandet i bunden af huset, smider jeg i kompostbunken. Man kan få en lukket kompostbeholder. I Ringsted, får man dem gratis af kommunen :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 16 August , 2009, 20:20 »
Jeg glemte lige at skrive om hønsemøget. Det er noget af den allerbedste slags gødning, du kan få! Jeg ha sand i mit hønsehus, og river hver dag klatterne ned i en spand, og så kommer det i vores kompost, en af de der grønne kegleformede, som man også smider grønt køkkenaffald m.m. i. Jeg bruger den omsatte kompost i vores køkkenhave, og når vi planter f.eks. nye træer og buske og også i potter. Jeg blander komposten med jord, for ellers er det for kraftigt. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lotte76

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 16 August , 2009, 20:56 »
Tak for alle jeres hurtige svar :-) Vi gennemgår pt haven for muligheden for en rigtig lille hønsegård, tror godt det kan lade sig gøre alligevel. Den der halmgård lyder rigtig smart, vil du skære ud i pap hvordan det forgår, tak ? Køber I en balle halm og spreder den ud på jorden og så passer ude-området næsten sig selv ? Hvor tit skal halmen skiftes eller kommes der bare nyt halm ovenpå? Skal der ikke samles klatter for at undgå utøj og lugt og for at hønsene ikke bliver snavsede osv. ? Vi skal nok kun have 2 høns men alligevel.. Jeg har tænkt på Orpington. Nogen som ved om de vil blive i vores have som er indhegnet af ca 1,5m hegn eller vil de flyve på besøg ind til naboen, det vil nemlig ikke være så godt...På forhånd tak for alle jeres svar ;D

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 16 August , 2009, 21:12 »
Jeg tror at hvis I kun skal have to høner så er det ikke nødvendigt at lave alverdens smarte ting udenfor. Mon ikke regnen klarer de få klatter der kommer i græsset...?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #7 Dato: 16 August , 2009, 21:13 »
Hos os er der et godt lag træflis i hønsegården. Vi har ingen lugtgener, og hønsene bliver sjældent snavsede. Møget fra hønsehuset kører vi for størstedelens vedkommende på lossepladsen.

Velkommen til... og spørg nu bare løs. Det er bl.a. dét, vi har hinanden for her ;)
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #8 Dato: 16 August , 2009, 21:20 »
Velkommen til dette vanedannende forum  ;)

Jeg har haft en hønsefræser med 3 Lohmann høns i. Der gik ikke mange dage førend de stakkels hønsepiger var fritgående hele dagen, for jeg synes dæleme det var synd med så lidt plads! Så de fik hele forhaven i stedet.
Mens de kun var i hønsefræseren fik de 1 - 2 - 3 splittet plænen ad, der hvor den stod. Men da de gik frit, var haven nu meget pæn.

Mit hønsemøg ryger også i komposten - det giver ingen lugtgener - og jeg glæder mig til at bruge det i mine bede til næste år (jeg er forholdsvis ny i hønseriet!)

Dem jeg købte mit nuværende hønsehus af, havde ingen hønsegård. Deres høns gik fritgående i den indhegnede have og sov i huset om natten... Det er jo også en mulighed...
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 16 August , 2009, 23:04 »
Hvis I anskaffer jer nogle af de såkaldt svære (vægt) racer, vil de ikke flyve over hegnet. Jeg har både, wyandotter, araucana og maran alle i dværg, og ind mod min ene nabo, er der bare et 60 cm højt hegn af kyllingetråd. Hvis de ville kunne de sagtens komme over, men de bliver altid på vores side /o selvom især araucana gerne flyver højt.
Jeg ved ikke, om det måske var bedre med tre høns, de er jo flokdyr, og to er en vældig lille flok ;)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #10 Dato: 16 August , 2009, 23:05 »
Tak for alle jeres hurtige svar :-) Vi gennemgår pt haven for muligheden for en rigtig lille hønsegård, tror godt det kan lade sig gøre alligevel. Den der halmgård lyder rigtig smart, vil du skære ud i pap hvordan det forgår, tak ? Køber I en balle halm og spreder den ud på jorden og så passer ude-området næsten sig selv ? Hvor tit skal halmen skiftes eller kommes der bare nyt halm ovenpå? Skal der ikke samles klatter for at undgå utøj og lugt og for at hønsene ikke bliver snavsede osv. ?

Jamen, det er nemlig så nemt så nemt ;D Der skal være et tykt lag halm derinde, gerne på 15-20 cm, så jeg har givet mine 3-4 halmballer, som jeg klipper op, og så sørger de selv for at splitte dem ad. Det er en del af fornøjelsen :)

Jeg har endnu ikke skiftet mit halm, og det virker ikke ulækkert, og det lugter ikke. Mine høns er aldrig beskidte, det er som om halmen suger deres møg. Jeg samler ihvertfald ikke klatter -kun i hønsehuset. En anden herinde fra, fortalte at hun gerne rev halmen sammen en gang årligt, og lod det kompostere færdigt. Hønsene fik så en gang ny halm.

De får i øvrigt RIGTIG meget tid til at gå med at rode rundt i halmen, specielt hvis man lige kaster en håndfuld korn ud :)

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #11 Dato: 18 August , 2009, 15:31 »
Velkommen til forum. Her kan man få uendeligt meget tid til at gå. :o

Det der med møget, som man kører på lossepladsen, skal man endelig putte i den rette slags sæk. Her i Silkeborg går losse-mændene fuldstændig i koma, hvis man kommer med sorte sække. Man får ikke lov at komme af med dem. Putter man derimod den sorte sæk ned i en gennemsigtig sæk (som man kan købe der) er der inen problemer. ::) Hvad kan jeg sige; lossepladsen hører ind under kommunens af og til kringlede regler.

To høns er jo ikke helt en flok, men i stedet for 2 Orpington'er kunne man jo også have 3-4 Silkehøns på samme plads. De er ikke så store og flyver ingen steder, da de ikke kan.

Vi har en hønsegård - som 24-7 står pivåben. Hønsene går derfor i hele haven (som er indhegnet) og det må de godt, så længe jeg kan fremvise en gård, de kan gå i. Endnu en fordel ved Silkerne er også at de ikke "graver" så meget, så plæne og bede ser fine ud - dog med "gryder" efter sandbadning. /o
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline lotte76

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 18 August , 2009, 20:09 »
Sådan er det også på vore losseplads, alt skal i gennemsigtige sække. Men jeg må prøve at spørge dem ad deroppe, man vil jo nødig sendes hjem igen med en sæk hønsemøg....
Jeg havde tænkt mig at det skulle være et par dværg Orpington, men silkerne er skam også fine. Men de lægger ikke så mange æg, vel? Men de er med i mine overvejelser :D Er der forresten en "markedsplads" herinde, så man evt. kan finde nogen som har høns til salg, gerne i Københavnsområdet ?

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #13 Dato: 18 August , 2009, 20:38 »
Tryk på Forum oppe øverst under overskriften, så kommer vores indholdsfortegnelse frem.....
Velkommen til hvis ikke at jeg har sagt det, det vrimler til med nye for tiden. Dejligt....
Det kunne egentligt være sjovt at høre hvor folk har hørt om Dff eller hvordan de kommer i forbindelse med Dff. Googler man bare eller ????

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 18 August , 2009, 22:12 »
Hvorfor bruger du ikke bar hønsemøget som gødning i din have?, det er noget af det fineste du kan få! og hvis det lige bliver vendt ned i jorden lugter det faktisk ikke. Jeg kan huske min kære husbond havde købt noget organisk gødning til vores rhododendron - hold da helt op, hvor det stank. /3
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk