Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: dyremishandling  (Læst 2782 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: dyremishandling
« Svar #15 Dato: 11 August , 2009, 23:06 »
En ulddyne skulle vel ikke være så svær og lave for en handi-kvinde af den gode gamle race  ::)

Er det ikke en uddøende 'race'  ;D

Spøg til side. Der findes glimrende alternativer i kunststoffer. Tro det eller ej men jeg er allergisk overfor fjer så her i huset er der ikke dyner/puder indeholdende fjer. Fjerene bliver på fjerkræet, ihvertfald indtil det er slagtet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #16 Dato: 06 Maj , 2010, 12:22 »
Kan I huske da vi havde denne tråd oppe ?

Nu står jeg for at skulle skifte vores dun dyne ud og jeg nægter at blive taget i min kurfyrstelige R.. ved at komme til at støtte tortur på gæs. <Q <Q <Q <Q /f <Q <Q <Q <Q

Derfor tænker jeg på de tilsyneladende lækre uld dyner som Bjørn linkede til.
Men inden at jeg handler vil jeg godt lige høre lidt fra jer med ulddyner om jeres erfaringer med disse.....
Kom frisk, lad høre..... *h

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #17 Dato: 06 Maj , 2010, 12:27 »

Jeg kan varmt anbefale ulddynen, men kan ikke vægte den i forhold til en dundyne, da jeg aldrig har brugt en sådan.

Stort  *b til dig Lene, fordi du ikke vil være med til den groteske mishandling af gæs og ænder.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #18 Dato: 06 Maj , 2010, 12:29 »
uld er jo svedtransporterende. Min mand kan ikke have en uldtrøje på uden at den virker klam, også selvom han ikke synes, han har svedt. Derudover lugter han som om han har udført virkelig hårdt arbejde i ugevis uden et bad i ny og næ. Og det er i løbet af ingen tid. Så ikke mere uld til ham. Tænk, jeg havde aldrig troet det, men syntetisk er vist bedste løsning for ham... jeg ved ikke om det kun er mht. tøj eller også dynen, uld er jo uld, så jeg skal ikke prøve at give ham sådan en...
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 06 Maj , 2010, 12:39 »
Helt enig med Helle K.  :) Men husk at undersøge, hvor og hvordan ulden er produceret. Får i industrien udsættes ofte for mulesing (huden omkring endetarmen skæres bort uden bedøvelse). Så vær - som ved alle andre indkøb! - grundig med at tjekke forholdene, varen er produceret under. En uldtrøje etc er derfor heller ikke ubetinget et godt valg set med dyrevelfærdsøjne. Der findes mange små, lokale producenter, hvor du kan købe din ulddyne og være sikker på, dyrene ikke har lidt overlast  ;) Sov godt!  /o
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #20 Dato: 06 Maj , 2010, 12:51 »
Ja jeg sad også og kom til at forestille mig hvad de stakkels får mon så havde været udsat for.
Jeg er bare nærmest afhængig af mit sengetøj så det skal være en dyne der kan puttes ind i et dynebetræk. Så sådan noget her syntes jeg jo ikke er særligt tiltalende.

http://www.danolan.dk/shopview.asp?page=186&ct=34&gclid=CJCNg7SqvaECFcIsDgodsES2-g

Desuden syntes jeg at jeg vil handle lokalt så skal ulden jo ikke komme fra down under.
Krævende er jeg også for vi sover med dobbeltdyne herhjemme 200x 200 ser ikke ud til at være let at få fat i.

Jeg er jo en hjemme strikker så uld på kroppen er vi meget vant til. /o

Hvilken slags uld dyne er din Helle ?

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 06 Maj , 2010, 13:01 »
Du kan prøve her: http://www.ecoego.dk/ Snak med Bryan; har han det ikke hjemme, så gør han alt for at skaffe det  /o

GKV

• Gæst
« Svar #22 Dato: 06 Maj , 2010, 13:21 »
Nu kommer jeg lige på banen! De får der får klippet huden væk fra numsen er Merinofårene, fordi deres hud er meget løs og danner folder således at der går fluelarver i dyrene. Det er i Australien det gøres og der har været megen polimik om sagen.Spørgsmålet er hvad der værst at blive ædt af larver, med følgende blodforgiftning eller gennemgå den operation.

Man er i fuld sving med at avle sig ud af problemet, men det er jo ikke gjort over een generation.

Merinould egner sig overhovedet ikke til at lave dyner af, den er alt for blød og ville klaske sammen på nul time, det samme gælder for lammeulden.Måske, hvis det er annonceret som merino, kan bolstret være vævet af den uld.

Her i huset har vi brugt ulddyner lavet af vores egn uld i mange, mange år. Mest texel, men også oxford down, disse uldtyper er ikke så lækre som strikkegarn da de kradser. Jeg har stadigvæk materialer til fire dyner liggende og det er jeg glad for.

Vi har med held vasket dem i vaskemaskine.

Dynerne er lune om vinteren og kølige om sommeren p.gr.a. isoleringsevnen og støvmider trives ikke i dem, det forhindrer lanolinen. Nej, jeg sælger ikke dyner ;D ;D, men vil aldrig bruge andet end uld.

At man skulle komme til at lugte og svede o.s.v. fatter jeg ikke, man er jo ikke i direkte kontakt med ulden, men har både bolster og dynebetræk imellem dyne og krop.

VH Gunni.

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 06 Maj , 2010, 13:35 »
@Gunni, ja, det er ganske rigtigt, det du skriver. Men mishandlingen består jo ikke i "operationen" som sådan, men at den foretages uden bedøvelse. Noget andet er så, at når en race grundet de klimatiske/geografiske forhold ikke egner sig som produktionsdyr i netop det land, så burde denne produktion slet ikke foregå der. Dette er også en grund til at fravælge uld fra får produceret under disse forhold. Og som sagt; ikke kun sengetøj, men også andre uldvarer.
Jeg synes ikke, der kan være tale om et valg mellem to onder, når begge onder kan undgås!

Det glæder mig at høre, du har egenproduktion af ulddyner  /o Måske kunne der lokkes en opskrift ud af dig? (som jeg så kan videregive til én, der er god med nål og tråd  ;D) Jeg har spelsau - de har også en helt fantastisk uld.  :)

GKV

• Gæst
« Svar #24 Dato: 06 Maj , 2010, 14:29 »
Merinofåret egner sig fortrinligt til australske forhold. Det er et tørt klima der er masser af plads til at de kan leve et godt liv med vekslende græsgange. De kan gå ude hele året, hvilket er noget får sætter megen pris på.Det er betydeligt bedre end hvad andre produktionsdyr må leve under.

Problematikken er ikke opstået i nyere tid, den kom sig af, at man fandt ud af at jo flere folder jo flere kvadratcentimeter var der uld på. Især på bryst og skulder hvor den bedste uld er.En merinoham er næsten dobbelt så stor som hammen på et almindeligt får. Oprindeligt er merinofåret en spansk race, men det er australierne der har lavet de bedste dyr og den bedste uld, altid.

Deraf fulgte så også folderne i bagen og man fik de problemer med maddiker. Nu arbejder man på at få fåret tilbage til knapt så mange folder så operationen med tiden kan undgås, men desværre er det så også således, at de får der har det gen også har en meget grovere uld, så ja, det tager tid. Det er umuligt i det store land, dels at kontrollere, men også at bedøve millioner af får i klippetiden.

Det er da voldsomt når man lige bliver konfronteret med det, især når det vises på TV,( lam hyler op og lyder meget ynkelige, bare det de bliver holdt fast) men klippesår er ofte ligeså slemme. De maskiner de klipper altså bare til, skal jeg hilse og sige. Har selv prøvet at skidtet smuttede.Man må forbavses så godt de heler op blot med lidt tjæresalve.

Herhjemme er der skam også problemer med dem, hvis du ikke er over dem konstant.Vores fugtige vejr giver svamp i folderne, klumpet og filtret uld og vi har også fluer der lægger æg, hvis der sidder lidt tynd mave i hale og bag.Vores held er så, at vi ikke ejer en lille million får vi skal i gang med. Derfor er merinoavlen ikke så udbredt andre steder end Australien, for det er det bedste sted, trods alt, at opdrætte dem.

Jeg synes det er en kortvarig, men nødvendig, smerte de bliver udsat for, til gengæld er jeg meget mere rystet over deres transporter af dyrene til slagtning, derfor køber jeg aldrig lammekød fra Australien eller New Zealand. For øvrigt er Merinolam i kedelig spise, sammenlignet med et dansk lam.

Så lad ikke de australske forhold afholde folk fra at ligge i uld om natten, jeg synes man kan gøre det med rimelig god samvittighed.

VH Gunni.

GKV

• Gæst
« Svar #25 Dato: 06 Maj , 2010, 14:47 »
Man laver dyner således.Først sender man en ham til kartning, nu om dage ved jeg ikke hvor det foregår, men det må kunne undersøges via fåreforeningen.

Derefter lægger man den kartede ham ud på et stort bord og sørger for at den er jævn over det hele. Overskydende klippes af så dynen passer i et dynebetræk.

Nu lægger du to stykker linned, jeg bruger altid økologisk bomuldso  er blevet vasket og strøget, et under og et over. Du bukker stoffet ind omkring hammen og syr med maskine hele vejen rundt.

For at der bliver samling på de hele syr du nu i hånden igennem hele dynen med ti gange ti cm mellemrum, så din dyne får kvadrater.Endelig ikke noget med at kanalsy med maskinen, det giver luftbroer.

Sov godt!!!!

VH Gunni.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #26 Dato: 06 Maj , 2010, 17:50 »

Hvilken slags uld dyne er din Helle ?

Jeg har købt min dyne hos en veninde i USA. Hun laver bl. a. dyner af uld fra sine egne får, men senest har jeg købt to ekstra til gæsteværelset her:

http://www.texel-sweden.com/5503/

det er også fine dyner, og de har også dobbelstdyner.

..og lokalt  ???...hmm...man kan da næsten se til Sverige, derfra hvor du bor..ikke Lene?? :D

Men i førse omgang ville jeg foreslå dig at kontakte Ecoego, som Jake henviser til.
« Senest Redigeret: 06 Maj , 2010, 17:56 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #27 Dato: 10 ſeptember , 2010, 16:11 »
Så er den første nat under vores nye specialsyede ulddyne tilbragt. *o

Jeg har jo længe villet ha en ulddyne og har ledt højt og lavt efter en der kunne levere den i målene 2 x 2 meter.
Det kunne Lissi og Bertel fra Læsø.
http://www.laesoeuldstue.dk/
Den er bare lækker og når jeg lukker øjnene kan jeg næsten høre fåerene gumle og se dem sende mig en varm lykkeønskning med at være arvtager af deres dejlige uld.

Jeg tror at vi skal vende os til at den er noget tungere end den med de sikkert blodige dun ! <Q <Q <Q
men det bliver ikke svært.

Bare lige en lille opdatering på denne tråd.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #28 Dato: 10 ſeptember , 2010, 18:06 »
Tillykke med dynerne Lene /o

Dejligt at kunne sove roligt velvidende at ingen har lidt, for at man kan ligge varmt og godt.

Sov godt ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #29 Dato: 10 ſeptember , 2010, 19:40 »
Ja, jeg føler mig også temmelig selvfed og er jo i forvejen, som ihærdig strikker stor tilhænger af uld.
Syntes simpelthen at det er naturens gave til mennesket.
Jeg købte også noget garn til den smukkeste poncho. Projekterne hober sig op, men det er jo også snart tid til de indendørssysler.