Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Novicer-blodig lort  (Læst 3030 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Novicen

• Passiv bruger
Novicer-blodig lort
« Dato: 09 August , 2009, 06:46 »
Hej med jer,
Vi er nybegyndere og anskaffede os i forgårs en flok på 10 varmefri blandings dværghøns.  De virker friske og oplagte og kække, men vi har imorges opdaget en blodig lort.  Jeg skal på arbejde nu, men ville lige hurtigt spørge herinde - hvad kan det være? Coc..et eller andet eller hur?
Mvh
Novicen Anja

Offline Vinni Knudsen

• Passiv bruger
  • Wyandot fan
Sv: Novicer-blodig lort
« Svar #1 Dato: 09 August , 2009, 12:28 »
Det kan godt være Coccidiose. Hvis det var mig ville jeg straks kontakte dyrelægen og høre hvad de mener.
Hilsen Vinni

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #2 Dato: 09 August , 2009, 13:55 »
Hejsa Anja
Velkommen til  <I
Jeg ville nu lige vente en dags tid og så holde lidt øje med dem. Det behøver jo ikke at betyde en katestrofe.  8)  ;)

Prøv at se om der kommer flere klatter eller om de begynder at få tynd mave. Tynd mave (rigtig meget tynd) kunne godt tyde på noget du skal til dyrlægen med (Coccidiose) . Hvis det er dette så vil du nemt kunne se at de er syge.

Hold øje med dem og så skriv igen hvis det bliver værre, der er så mange kloge her /o  så de må på banen hvis det fortsætter hos dig .

*k for at det var en enlig klat  <O
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #3 Dato: 09 August , 2009, 17:38 »
Mine høns laver altså mange forskellige typer klatter, både tynde og tykke og i farver fra helt sort over brun og til næsten karrygule. Nogle gange kan det godt se ud som om der er lidt blod i, men jeg er ikke helt sikker på at det virkelig er blod.

Det skal så også lige siges at mine høns opfører sig helt normalt og slet ikke virker syge, så jeg tror det hænger en del sammen med kosten som varierer en del. Jeg har bare ikke helt fundet ud af hvad det er der giver den tynde mave - men på den anden side er det vel også lige meget når de er friske.

Min pointe er at afvigelser i afføring ikke altid er et tegn på sygdom. Men man skal naturligvis være opmærksom på at det KAN være det - sørg derfor altid for at være opmærksom på både afføring og adfærd og så læg to og to sammen.
« Senest Redigeret: 09 August , 2009, 19:13 Fra mortends »
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 09 August , 2009, 18:28 »
Velkommen på forum, Anja  :D
Jeg synes også du skal se tiden an, det er heldigvis ikke sikkert, der er noget galt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

hoejberg

• Gæst
« Svar #5 Dato: 10 August , 2009, 13:56 »
Først velkomme til.
Mine hønseklatter (det er egentlig hønsenes klatter, men...) kan sommetider ha lidt rødt/orange i. Det er især hvis de har spist gulerødder, tomater eller andet med den slags farve. Der kan også være farve i selv om jeg ikke har fodret dem med noget farverigt. Se tiden og kyllingerne lidt an, hvis de er friske nok er der vel ikke grund til at gøre noget.