Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynder -skrukhøne og ingen æg  (Læst 12613 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

SilleSille

• Gæst
Nybegynder -skrukhøne og ingen æg
« Dato: 07 August , 2009, 11:03 »
Puha, vi fik høns for to uger siden, og er blevet helt bidt af det, men har jo endnu ikke den store viden.

Jeg har samlet æg ind hver dag, der har dog ligget 2 "snydeæg" (industri æg) i redekassen, da de i starten ikke benyttede den. Jeg har ikke fjernet disse to æg, men nu har en høne lagt sig på dem, der er ikke andre æg, da jeg jo har taget dem hver dag.

Hvad gør jeg nu. Selv med de lækkerste godbidder forlader hun ikke reden, men vil dog gerne håndfoders.

Hvad gør jeg nu??

Skal jeg fjerne hende og de æg,der bliver lagt hver dag indtil, jeg har en 6-10 æg, og så ligge dem under hende?

Hvordan opbevare jeg disse æg indtil, at de skal ind under hende?

Kan jeg købe rugeæg noge steder, så hun kan begynde med det samme? (Sussex)

Er det for sent på året at få kyllinger?

Jeg har læst om alt det efterfølgende i de mange gode tråde herinde, så det er mere, hvad jeg gør lige nu. havde jo slet ikke ventet dette allerede, men hyggeligt hvis det lykkes :).

SilleSille

• Gæst
Sv: Nybegynder -skrukhøne og ingen æg
« Svar #1 Dato: 07 August , 2009, 11:10 »
Opbevaring af æg har jeg også læst mig frem til nu.  :)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 August , 2009, 11:10 »
Jeg ville ikke have nogle betænkeligheder ved at ruge kylinger ud nu.
Lad hende ligge på "snydeæggende" og så find nogle æg fra høns med en hane hvis du vil prøve at ha´små pyller.
Hvis du er ligeglad med racen er det jo nemt .....
Ellers må du spørge dem der har de racer du ønsker ..eller kigge på salgssiden herinde, gul og gratis eller den blå avis.
Med venlig hilsen Søs

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 07 August , 2009, 11:12 »
Nå ja ..hvis du selv har hane bruger du jo bare egne æg *gg*
Bare du lægger dem alle under hende samtidig....
Med venlig hilsen Søs

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 07 August , 2009, 11:13 »
Hvis du vil fremskynde processen grundet årstiden kan du købe daggamle kyllinger og lægge under hende en mørk nat  ;)
Med venlig hilsen Søs

SilleSille

• Gæst
« Svar #5 Dato: 07 August , 2009, 12:12 »
Tak for alle dine gode råd  :)

Jeg har dog en hane, som flittigt "gør sin pligt"  :)

Der er tre høns og jeg får 1-3 æg dagligt. Skal jeg så bare samle dem sammen indtil jeg har nok. Jeg kender ikke rigtig andre der har høns end den søde person, hvor jeg købte høns sidste fredag.

hvor plejer I at opbevare jeres æg inden I lægger dem under hende? Køleskabet er vel for koldt? Hvor mange æg ville du lægge ind under hende?

Vi kan opvarme det rum, som de kommer til at gå i.

SilleSille

• Gæst
« Svar #6 Dato: 07 August , 2009, 12:13 »
Acceptere de daggamle kyllinger bare sådan uden videre? skal hun så ikke have ligget på "snyde" æg i næsten 3 uger før det går an?

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 August , 2009, 14:08 »
Lad hende ligge et par dage endnu, så kan du sagtens komme rendende med nogel små daggamle ;).. Put dem dog under hende om natten, så hun tror de er klækket af æggene ;)...

Opbaevar dem et sted hvor der er mellem 10-15 grader :)... Jeg bruger vores stald når det er varmt, som nu, for så er der omkring de 16 grader, ikke perfekt, men køligere findes dog ikke her ;).. Når det er middeltemperatur udendørs, så opbevare jeg dem ude bag min væg under taget på mit værelse, for der er temperaturen lige omkring de 12-14 grader det meste af døgnet ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 07 August , 2009, 15:33 »
der er en tråd herinde ang opbevaring af rugeæg. Mine står ganske så lige midt på køkkenbordet..ingen temperatur kontrol eller nowet. Så bliv ikk nervøs hvis du ikke lige har de rette temperaturer. 8 ud af 10 klækkede fint her.
Antallet af æg afhænger af størrelsen på hønen. Ved at andre herinde lægger en græstue med en fordybning i redekassen. Det hjælper med at samle æggene uder hende og giver fugtighed.
men igen .... mine ligger i en alm flad redekasse med savsmuld og en tot halm i. Det var en skånsk blomsterhøne og ti æg passede fint.
Jeg plejer lige at mærke efter under hende om hun har styr på æggene ved start af rugning...hvis ikke tager jeg æg fra. hellere for lidt end for mange.
Med venlig hilsen Søs

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #9 Dato: 07 August , 2009, 16:20 »
Hvis du vil have æg udefra, så prøv at klikke på kortet
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=googlemap

Så kan du jo se om der er nogen i nærheden af dig.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

SilleSille

• Gæst
« Svar #10 Dato: 07 August , 2009, 17:57 »
Tusind tak for alt jeres hjælp :)

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #11 Dato: 07 August , 2009, 21:00 »
Hej Susanne

Når hønerne har ruget hos mig, har de haft 12 æg  - men det lader til at være lige i overkanten, for der er for mange, der går til efterhånden - måske pga. at skrukken ikke lige får dem alle lige godt ind under sig. Denne gang har jeg kun ladet min skruk ligge på 10 æg. Indtil nu ser det mere 'livligt' ud end de andre gange.

Det er ikke nødvendigt at opvarme det rum, hønen skal gå i sammen med kyllingerne. Hun skal nok sørge for, at de holder varmen - ellers er der nogen, der også har en varmelampe hængende. Inden vi byggede et ekstra lille hønsehus, brugte vi et tidligere kaninbur til kyllingefører m. kyllinger. Det fungerer fint, hvis bare der er en lille afgrænset plads udenfor med net omkring, så de øvrige høns ikke kan komme derind. En hønsegård i hønsegården...

Rigtig god fornøjelse med dit nye hønsekapitel  <L
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 07 August , 2009, 21:14 »
Min blomsterhøne ligger på 12 æg, og dem kan hun kun have pga. min snyderede ;D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

SilleSille

• Gæst
« Svar #13 Dato: 10 August , 2009, 22:43 »
 :) takker

Hun ligger troligt på 6 æg, synes det var nok, når det nu er både min og hendes første gang ;)

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #14 Dato: 10 August , 2009, 23:10 »
Jeg  *k for dig (og hønen). Og du kan godt begynde at glæde dig - det er helt vidunderligt med 'egne' kyllinger  /o
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond