Der er noget jeg ikke forstår

Har nogle kolleger, der begejstret fortalte om deres Skånske Blomsterhøns, som lagde Blå/ grønne æg. Da de ikke lige havde held med at ruge så mange ud, at der kunne blive et par damer i overskud til mig, fandt jeg mere eller mindre tilfældig over en sød lille blomst hos een, som bare "hygge-hønsede".
Begejstret var jeg og jeg har da osse fundet een til. Men der fik jeg at vide, at de lægger lysegule æg...og det kan jeg jo osse se i racebeskrivelsen...
Ingen af dem er store nok, til at lægge æg endnu, men jeg venter selvfølgelig spændt. Kan osse se, at den lille blomst har mere blå/ grå løb...faktisk samme farve som mine auracanere, som jo forhåbentlig osse snart lægger påskeæg

Er der forsøgt at lave om på racen i danmark? Og i så fald, hvorfor kalder man så ikke den "nye" race noget andet?
Fandt en hjemmeside med en der havde Skånske fra Sverige og Norge og det lød på hende, som om man avlede på ret og kravl uden kritisk sans i Dk....men det kommer der jo ikke ligefrem blå æg ud af, medmindre man blander andre racer i?
Håber, nogen ved noget