Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns med grønne/grå ben ??  (Læst 17419 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bikealot

• Passiv bruger
  • R.I.P.
Høns med grønne/grå ben ??
« Dato: 06 August , 2009, 01:34 »
Hvilke høns har grønne ben (bortset fra rørhøns  ;))
Mine høns var (for en ubuden gæst har inviteret sig selv på middag) åbenbart en større rundkørsel. Troede oprindelig det var wyandotter (hønerne lignede). Fandt senere ud af at hanen ikke kunne være sådan en. Mine høns har produceret to kyller med grønne /grå-grønne ben:

Den med de mest grønne ben er nærmest karryfarvet under fødderne :-)

Mødrene havde gule ben, hanens var vel nærmest lyserøde, - og alle øvrige kyller har haft rigtig skriggule wyandotfødder  :D

Hvilke andre racer kan have været blandet i mine høns?

Kyllingen på det første billede har en hel mørk, eller nærmest ingen kam. Det har jeg heller aldrig set på nogle kyllinger før. Den er endda ved at få det røde "hud" omkring øjnene.
Alle hønsene var i øvrigt, ja blå hedder det vist i fagsprog, - for mig var de bare grå/hvide, og hanen (som I kan se på mit profilbillede) var heller ikke særlig rød i fjerdragten. Alligevel blev det til to røde kyllinger. Gad vide om der har været en fasan- eller agerhane på visit  ;D
Mvh.
Susanne
Der (forhåbentlig!) snart er den lykkelige ejer af denne her
Nåh, ja, og så også lige
0.1.4 Wyandot (eller noget)
2.1 katte af blandet herkomst
1.0 schæfer/lab.blanding

Susanne

• Gæst
Sv: Høns med grønne/grå ben ??
« Svar #1 Dato: 06 August , 2009, 08:24 »
Ja, jeg kan altså ikke svare på dit spørgsmål. Vil bare sige, at det er et par meget smukke store kyllinger på de to billeder.  :)

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #2 Dato: 06 August , 2009, 08:31 »
Ja - og jeg er enig med Susanne -  :o hold da op hvor er de bare super smukke. Jeg håber nogen kan hjælpe dig med et bud på racen...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 August , 2009, 08:51 »
Det kunne jo være der er f.eks. silke eller araucana i en tidligere generation, de får jo ikke en takket kam, men en flad 'ærtekam'. Bortset fra, at dine ikke har fjer på benene, ligner den øverste lidt en af mine silke-blomst blandinger.
Mvh Marianne

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #4 Dato: 06 August , 2009, 09:14 »
Bla. har Gl.dansk landrace skiffergrå ben.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 August , 2009, 09:16 »
De er rigtig søde ja ...men kan nu heller ikke hjælpe. Mine høns har alle farver ben fra helt sorte til helt lyse, gule og alt muligt der i mellem. En del af charmen ved rundkørsler  :)
Nu ved jeg jo så godt hvad mine er blandinger af ... men kan ingen system se i det på farvetegninger på benene. Det hip som hap hvordan de ender ud  :D
Med venlig hilsen Søs

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #6 Dato: 06 August , 2009, 10:02 »
Jeg ved ikke hvilken race, der er blandet ind over, men jeg kan da komme med nogle bud:
Araucana; grønne løb og ærtekam
Hamborger; blå løb og rosenkam
Sumatra: blå løb og ærtekam, meget mørk i ansigtet.

Hvis kyllingerne kommer af nogle forældredyr med enkeltkam, kan vi dog udelukke ovenstående, for at tage nogle helt andre racer i betragtning, nemlig dem med enkeltkam og blågrønne løb:

La Bresse; Campiner; Brakel; Andalusier; Möwen; Lakenvelder; Danske Landhøns; Svenske Sorthøns; Australorps; Langshan; Friesen; Engelske Kamphøns; Jersery Kæmper; Minorka; Hvidkindet Spanier og sikkert endnu flere.

Med hensyn til din hvidlige hane og hans gyldne kyllinger er det ikke så svært: han har splittet arv for sølv og guld.
Det er kun haner der har dobbelt anlæg for sølv- eller guldfaktor, så hønekyllinger vil altid arve deres sølv- eller guldfarve fra faderen.

For ikke at lyde påståelig vil jeg lige illustrere det:

Disse lyse Sussex-høner gav sammen med hanen på billedet

Denne kylling.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 August , 2009, 12:03 »
Braklerne har den farve ben, der er på det billede.
Mine er sølv -farvede dvs. hvidt hoved og hals og sort (spættet) krop.

Men derfra og til at gætte på, hvad hanen var.. har du ikke et billede af ham?

Kønne kyllinger iøvrigt.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #8 Dato: 06 August , 2009, 12:11 »
Jeg gætter på, at der har været silkehøns ind over.
Der er jo ikke antydning til kam af betydning, hvilket er det samme på silker i den alder, og disse blandet ind over kan give grønlige og skifer grå til sorte løb, også uden befjering.

Blev lige i tvivl, efter at have sendt indlægget, silkerne har jo en ekstra tå, og den har i alle tilfælde med mine blandingskyllinger været med, såååhhhhhh, er ikke så sikker mere.
« Senest Redigeret: 06 August , 2009, 12:12 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 06 August , 2009, 12:25 »
Jeg ville også mene at hvis der var silke i dem, så mangler de den ekstra tå :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

GKV

• Gæst
« Svar #10 Dato: 06 August , 2009, 16:11 »
Og jeg ville ønske, der var en race der så sådan ud ALTID, hvor er den da sød. <. <.

VH Gunni.

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #11 Dato: 07 August , 2009, 10:17 »

Jeg går ud fra, at det er disse, der er forældrene, ikke?

Eftersom alle mødrene har rosenkam, kan vi nok godt gå ud fra, at Sorthud også får det efterhånden. Men eftersom hanefar har enkeltkam, har der i hvert fald næppe været silkehøns blandt hans nærmeste forfædre.

Desværre har jeg ikke hørt om andre med sortblå hud og farvet fjerdragt.  :(
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 07 August , 2009, 10:32 »
Udfra kam , "stænk-lapper", facon og hale kunne hanen på billedet godt være en brakel-blanding.
 Brakler og Campinoer ligner hinanden vildt meget, så det kunne det også være.

Det er kun løbene, der er grå/grønne, hvis jeg forstår din beskrivelse ret, ikke huden også? Braklerne er netop lys hud og mørke løb.

Både hønerne og hanen er tilgengæld meget mere buttede (sussex-formede?) end brakler.

Offline bikealot

• Passiv bruger
  • R.I.P.
« Svar #13 Dato: 10 August , 2009, 21:11 »
Mange tak for de pæne ord om mine kyller, og undskyld jeg har været så lang tid om at svare  <G
Jeg synes også selv at de røde er rigtig flotte. De to billeder er nu af den samme kylling, - det var bare for at vise hendes (for det har bare at være en høne !!) karrygule fusser  :)
Jeg har endelig fået taget et billede af hele flokken. Det bliver sat ind snarest, lige nu er jeg på job (det er derfor jeg endelig har tid til at skrive  *e)
Desværre ser det ud til at de mister farven lidt efterhånden som de skifter fjer.

@Magnus: Ja, det er min "familie" du har sat billede ind af, - altså bortset fra at der nu kun er én af hønerne tilbage. Heldigvis min bedste æglægger. Hun giver mig ufortrødent 6 æg om ugen. til gengæld er hun blevet bange for mig efter hendes møde med ræven (som jeg går ud fra er synderen vedr. de manglende høns)

@Storm-Olsen (og Magnus): Når I siger hud, så mener I ikke den under fjerene vel ?!
"ansigts-huden" på alle kyllingerne er/bliver rød, - også sort-kam.
Når jeg får sat billede ind af hele flokken, kan I også se at den med de blå/grå fødder er meget mørk i hovedet. Den har også altid haft meget mørke øjne. Alle mine øvrige høns og kyllinger har rødbrunlige øjenæbler og tydelig sort pupil. Gråben skal man helt tæt på for at se at der er en lille farvenuance.
Mvh.
Susanne
Nåh, ja, og så også lige
1.0 schæfer/lab.blanding

Offline bikealot

• Passiv bruger
  • R.I.P.
« Svar #14 Dato: 11 August , 2009, 15:20 »
- og så et billede af min lille flok der rigtig nyder tilværelsen  <D
Gråben, der ligger forrest er (da billedet blev taget) godt 10 uger.
De øvrige tre er præcis 8 uger. Ja dvs. Lillenøl, der ligger ved siden af hanekyllingen, er to dage yngre.
Den skulle lige have lagt mascara før den havde tid til at komme ud af ægget  ;D

Nu må eksperterne i kønsbestemmelse også lige komme på banen. Jeg har hele tiden regnet med at Gråben var en høne, men jeg har gået og skulet noget til den lange hale den er ved at anlægge ..  ???

Mvh.
Susanne
Nåh, ja, og så også lige
1.0 schæfer/lab.blanding