Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Isa Brown.  (Læst 4078 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Clemens

• Passiv bruger
  • .
Isa Brown.
« Dato: 04 August , 2009, 19:16 »
Hej Alle.
Har en ven som bruger Isa Brown som æglæggere, og da jeg egentlig synes det er en meget sød race.
kunen jeg godt finde at købe måske 8 til min hønsegår! Hønsegården de skal gå i består af 2,16 blandingshøns... Og ville gerne have at Isa'erne kunne parre sig med hanerne. Så det i sidste ende ville komme en blanding af Isa Brown og de andre høns.
Er det en dum ide, at blande Isa Brown med mine andre høns?  ???
Mvh.
Clemens
Mvh.
Clemens - Nu med jagttegn. Så pas på ræve! ;)
1.4 Sølvhalsede Landhøns
1.3 Brune Landhøns
+ En del blandingshøns

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
Sv: Isa Brown.
« Svar #1 Dato: 04 August , 2009, 19:20 »
hej Clemens
Jeg har høns der blandet mellem Isa Brown og Lys Sussex og de lægger godt med æg men lægger sig ikke skruk
Hanen træder dem fint men han er måske heller ikke kræsen .
Mvh Allan
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Clemens

• Passiv bruger
  • .
« Svar #2 Dato: 04 August , 2009, 19:42 »
Tak for hjælpen Allan!  /o
Det med de ikke vil blive skruk, gør ikke så meget... Vi har et par faste høns, som næsten altid er skruk hvert år!
Ham jeg skal købe dem af, har nok 300 Isa Brown's og sælger deres æg. Han køber nye unghøns hvert år og det er der, jeg har tænkt mig at købe nogle med.
Tror du de går og piller fjerene af hinanden, eller er det ikke et problem, hvis de har nok plads?  ???
Mvh.
Clemens
Mvh.
Clemens - Nu med jagttegn. Så pas på ræve! ;)
1.4 Sølvhalsede Landhøns
1.3 Brune Landhøns
+ En del blandingshøns

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 05 August , 2009, 21:14 »
Uanset om de piller hinanden eller ej så mener jeg det er vigtigt med plads til dyrene hvis man skal have dem.
Jeg har ikke haft problemer med fjerpilleri endnu og regner ikke med at få det og som jeg har læst her på forum så er det som regel kun en enkelt høne der gør det  og så kan man jo fjerne den. men hvem ved hvad høns tænker
Mvh Allan
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #4 Dato: 06 August , 2009, 18:57 »
Bare lige til orientering ;)

Isa Brown er ikke en race, men en hybrid "fremstillet" til æglægningsindustrien.
Dvs. den lægger nærmest 1 æg hver dag 365 dage om året, men durer ikke som slagtedyr, da der ikke er meget kød på den.

Der er meget delte meninger om Isa Brown's adfærd. Nogle oplever at de er meget aggressive over for andre høns og at de er fjerpillere; andre oplever - som din nabo - at de er sjove og meget tamme og endda en sjælden gang, at de skrukker.

Som Allan skriver, så er det vigtigt med gooood plads til hønsene, og især - tror jeg - når der er tale om Isa Brown, fordi de kan være meget dominerende.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Mira

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 August , 2009, 20:04 »

Der er meget delte meninger om Isa Brown's adfærd. Nogle oplever at de er meget aggressive over for andre høns og at de er fjerpillere; andre oplever - som din nabo - at de er sjove og meget tamme og endda en sjælden gang, at de skrukker.

Jeg har to soede Isa brown hoener, den ene er tilmed skruk, og har ti blomster kyller, det gaar utrolig godt.. Jeg syntes det er en fin hoene, og har ikke daarlige erfaringer med dem :)