Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger hakker og spiser de andres fjer (araucanaer)  (Læst 4528 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Kyllinger hakker og spiser de andres fjer (araucanaer)
« Dato: 03 August , 2009, 20:58 »
Min veninde købte for noget tid siden nogle araucana kyllinger som voksede op sammen med mine maraner. De flyttedeud til min veninde da de var ca 1½ måned (mener jeg)
Der var ingen tegn på abnorm adfærd hos mig.
De er 3 måneder gamle nu og de er begyndt at hakke de andre både større høns men også hendes små nye blomsterkyllinger på ca 4 uger. Den ene blomst er ret mange skrammer og et par af de gamle høns er nærmest nøgne bagpå. Min veninde siger at dels hakker de fjerene af, men de spiser dem også. Hun har givet dem skaller, hvede, majs, hønsepiller (som de ikke gad æde) og de får grønt hver dag.
Hun har nu klippet en smule af over næbet og det har da aftaget lidt, men hvad fanden kan hun gøre eller hvad gør hun måske forkert?
(og lad det nu ikke blive en diskussion om klippede næb eller ej... det ved vi jo nok hvad de fleste af os mener om!)
Hvorfor gør araucanerne det? det har faktisk smittet til en af hendes ældre araucanere også, men de andre høns hun har af forskellig herkomst gør det ikke.

Gode råd modtages :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kyllinger hakker og spiser de andres fjer (araucanaer)
« Svar #1 Dato: 03 August , 2009, 21:02 »
For lidt plads(for mange dyr) og kedsomhed = dårlige vaner.

Nu ved jeg jo ikke hvor mange hun har på hvor meget plads kontra da de gik hos dig ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 03 August , 2009, 21:03 »
Jeg tror der står noget om det i Liljesøes store hønsebog. Noget med "briller" til dem der hakker. Så kan de ikke se så godt og så skulle de holde op. Brillerne skal selvfølgelig fjernes efter et stykke tid.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 03 August , 2009, 21:08 »
Det skader dem ikke at få klippet spidsen af næbbet og det gror også ud igen, kan også bruges hvis de får smag for æg.

Dem der er næbtrimmede i industrien får klippet halvdelen af overnæbbet af med en meget varm "klipper" som brænder "såret", så næbbet aldrig gror ud igen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 03 August , 2009, 22:03 »
DEt værste der kan ske er at de får pillet hul på en af dem, for så bliver den ædt, de bliver ved til de har tømt den sktakkels fugl helt, og der er gerne gang i flere på en gang.
Når det opstår her, er det gerne når mine kyllinger går tørt og begynder at kede sig i det rum de vokser op i mens de er under varmelampe, jeg stopper alt muligt ind hos dem, som halm, grene, blade, og smider foderet i bunden så de skal lede efter det.

I samme øjeblik jeg opdager det, bliver de sprøjtet med hjortetaksolie, det stinker ad h til, men stopper unoderne omgåene, når det efter nogle dage er slidt af, får de en tur til, osv. og når de kommer ud og kan pille i jorden, så har  de glemt at de ellers pillede fjer.

Der er nogen hold kyllinger der gør det, og andre ikke, så der er ikke bare regler men masser af undtagelser.

hjortetaksolie vil også virke på voksne høns, men man er jo også nødt til at ændre deres forhold, så de får andet at tænke på.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #5 Dato: 03 August , 2009, 23:52 »
Jeg syntes faktisk de har ok med plads, de har rum ude og inde en stor løbegård med vegetation og andet spændende i. vil vise hende brillerne og nævne hjortetaksolien, har jeg da egentlig selv brugt ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.