Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 29 uger og ingen æg...suk!!  (Læst 7805 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sterl

• Passiv bruger
29 uger og ingen æg...suk!!
« Dato: 03 August , 2009, 16:00 »
Har 5 dejlige Orpingtoner gul og sortsømmet, og hanen galer og hopper på damerne, han kravler ind og ud af redekasserne. De får æglægningsfoder samt skaller, de får hønseguf (som de elsker ;D) 3 gange om ugen og 2 dåser søde majs hver søndag...Men der kommer ingen æg....dybt dybt suk!!! Hvad er der galt?? ???

Offline Rixen

• Passiv bruger
Sv: 29 uger og ingen æg...suk!!
« Svar #1 Dato: 03 August , 2009, 17:01 »
Har de det måske for godt? Madglade orpington bliver nemt for tykke, det kan vist godt gå ud over æglægningen..men mon ikke du snart får det første æg, det er ikke ualmindeligt at de er over et halvt år inden de går i gang med æglægningen..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Sterl

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 August , 2009, 17:05 »
Har set billeder af andre orpingtoner, og de synes ikke større eller mindre end mine..Men det er svært at vurdere om de er for tykke..Og jo, de har det godt, det skal de jo have.. ;D

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 August , 2009, 18:22 »
Kan de have lagt æggene andre steder? gemt dem?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #4 Dato: 03 August , 2009, 22:18 »
Majs feder, og helt ærligt 2 dåser majs til 5 høns, jeg tror det er fordi de er for fede. Det meste fedt sidder inde omkring indvoldene og kan derfor ikke ses, kun når og hvis du slagter. Så prøv at holde igen med alt andet end æglægningsfoder et stykke tid så skal æggene nok komme. Selvfølgelig skal man være god ved sine dyr, men man kan også blive for god...
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 03 August , 2009, 22:49 »
Mine orpington er altid over et halvt år inden de lægger æg.
De bliver oftest klækket i april og lægger ikke æg før næste forår, så det ville ikke undre mig at der ikke kom æg.
Det kan godt være at majs og hvedefeder, men i så fald burde mine kunne trille, og jeg havde netop i går fat i mine store kyllinger, og der er ikke meget sul på dem, tvært imod, og mine høns får knækket majs, hel hvede, og startfoder, alle over en kam, men de går også ude hele dagen på stort område, så måske er det motionens skyld, men fede det er de absolut ikke.
« Senest Redigeret: 03 August , 2009, 23:46 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 03 August , 2009, 23:16 »
og hanen galer og hopper på damerne, han kravler ind og ud af redekasserne.

Tror du skal tage en alvorlig snak, mand til mand, med den hane. Det jo ikke ham der skal kravle ind og ud af redekasserne.
 *g
Mvh
Erik Andersen

Offline Maja

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 August , 2009, 23:50 »
 *f *g

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 04 August , 2009, 00:33 »
Det er faktisk normal haneadfaerd at hanen viser hoenen, hvor der er en god redekasse, som hun kan laegge aeg i. Han hopper ind og siger saadan nogle indsmigrende lyde, for at lokke hende der ind.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel d

• Bruger
« Svar #9 Dato: 04 August , 2009, 00:49 »
hej
det der med hanen har jeg også prøvet jeg har en form for skrukkehus 8) ind i hønse huset til at ligge æg i der inde så jeg for et par dage siden hanen og min ene høne ligge uden at hun lage æg >:( for bag efter var der kun et æg ind i huset og det var der i forvejen :P.

lige i starten da jeg havde fået mine perlehøns gik bægge hanner med ind da hønen skulle ligge et æg de stod bare omkring hende imends han lage et æg hygge :D
Med venlig hilsen Mikkel d

2.5. moskusænder
4.6. dværghøns (race ??? )
0.1 Dværg kochin
1.1 perlehøns
1.1.1 dværgpapegøjer
0.1 sangparakiter
4.2 undulater
1.0 kliner münsterlander
1.0 blandings labrador
1.0 kat
1.1 kinesiske blå dværg vagtler
1.2 får

Offline Sterl

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 04 August , 2009, 06:37 »
Nu er jeg ikke hønse ekspert, da de her banditter er de første og klart ikke de sidste høns. Men set udfra et alment dyre synspunkt, så tror jeg ikke de er overvægtige eller fede om i vil. De vitterlige spæner rundt i deres indhegning indimellem og har gentagende gange, til stor morskab, set flere af dem hoppe lige op i luften uden brug af vinger, det ser rigtig sjovt ud.. <L Så at dømme udfra deres aktivitets nivau, så virker de ikke fede... :D

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 04 August , 2009, 07:07 »
Jeg tror virkelig også du er for tidligt på den, det er jo ikke hybrid høns du har , en 5-6 måneder skal de være og husk at give nogle æglægningspiller.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #12 Dato: 04 August , 2009, 07:41 »
Vores orpington'er plejer først at lægge deres første æg efter ca 7 måneder, og tro mig, man skal være nærig med maden, for orpington kan se så sultne ud, at det hårdeste hjerte kan smelte, selvom de er så fede, at fedtet ligger i kager indvendigt. Det er min erfaring, at hvis ikke en orpington er ved at gå i panik, når den ser mad, så er den kun lækkersulten! Jeg har flere gange troet, at jeg havde styr på fodringen, og når så det var tid at slagte én eller flere i flokken, afsløredes det, at de havde fået alt for meget, og var blevet fede på den ufede måde.

Og det er bestemt ikke dyrevelfærd at være en tyk høne.

Held og lykke med hønnikerne!
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Sterl

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 04 August , 2009, 14:30 »
Nu forstår jeg slet ingenting ??? ??? Jeg har hængt sådan en foderfætter ned fra loftet, så de kan spise ad libitum en blanding af 1 del normal foder og 2 dele æglægningspiller, samt en sjat skaller. Er det forkert, skal de fodres morgen og aften ligesom hunden eller hva....Og hvordan kan jeg se de er fede, uden at vride halsen om på dem og lege patolog....griner.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 04 August , 2009, 15:13 »
Måske er det en god ide , at de får begrænset mængde foder i automaten..og så gør det ikke noget den blir HELT tom en halv dags tid.. ;)

Jeg fodre mine orpington med sofoder, de har aldrig fået æglægningsfoder..og mine er ikke tykke og lægger godt med æg..så kan det jo ikke være helt galt..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.