Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan man virkelig holde høns i sådan en?  (Læst 11084 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Rævejæger

  • Gæst
Kan man virkelig holde høns i sådan en?
« Dato: 02 August , 2009, 10:59 »
Kære forum

Først og fremmest tak for hjemmesiden og de mange gode indlæg, som allerede har inspireret til fremtidigt hønsehold og givet svar på mange spørgsmål. Jeg vil være taknemmelig for lidt hjælp til at komme i gang. Familien har besluttet, at der skal lidt liv i haven. Det er en forholdsvis stor og indhegnet have, som hønsene umiddelbart vurderes at kunne trives i. Vores ambition er maks. tre høns og gerne en dværgtype.

Vi er dog lidt uenige hvad angår selve hønsehuset. Min kære hustru har orienteret sig på nettet og fundet denne meget pladsbesparende anordning. Jeg må indrømme, at jeg er lidt skeptisk ...
http://www.special-butikken.dk/site-box.cfm?SIID=1&COID=7675

Hvad siger I  /o eller  /d? Kan man overhovedet holde høns i sådan "en ting", på anstændig vis ??? Er der nogen, der succesfulde erfaringer med denne eller lignende små hønsehold, hører jeg meget gerne om det.

Vh Thomas

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Kan man virkelig holde høns i sådan en?
« Svar #1 Dato: 02 August , 2009, 11:02 »
Den ser umidlbart rigtig fin ud, men jeg vil dog ikke vælge at have som de siger op til seks høns i den, da jeg ikke tror at der er plads nok! 3 høns ville godt kunne gå, og især hvis det er dværge ;)
Jeg vil dog stadig mene at de vil have godt af en tur i haven, da buret ikke lige frem er verdens største :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Kan man virkelig holde høns i sådan en?
« Svar #2 Dato: 02 August , 2009, 11:07 »
Velkommen til.
Jeg ville godt have tre dværghøns i den anordning, men jeg vil ligesom Mikkel sige at der heller ikke skal bo flere, og jeg er helt enig i at det kræver atde har daglig adgang til haven, da der ikke er plads til meget liv i den lille hønsegård.
Det der med høns hardet med at udvide sig, bare så du er forberedt. <L <L <L <L <L <L *p
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Viben schliemann

  • Gæst
Sv: Kan man virkelig holde høns i sådan en?
« Svar #3 Dato: 02 August , 2009, 11:13 »
Jeg syntes at det er for lidt plads, de har jo kun 1,2 m2, men mindre at de skal gå frit rundt i haven.

Skal de bo i løbegård med hus, skal de mindst have 1 m2 pr. høne indendørs og mindst 3 m2 pr. høne udendørs.

Ellers kan du opleve at de bliver stresset over for lidt plads og begynder at plukke hinanden.

Så til det nævnte hus  /d, kun egnet til 1.1 høns.

Mvh Viben

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Kan man virkelig holde høns i sådan en?
« Svar #4 Dato: 02 August , 2009, 11:20 »
Og så til den pris !!!!
Så hellere finde et godt legehus eller lign på brugtmarkedet.
Ikk mindst når man tænker på jeres endtil nu begrænsede ambitioner .... Stol ikk på de bliver ved med at være begrænsede  ;)
Et sådan bur ville jeg bruge til skruk/kyllingehus. Tænk på vi går en kold tid imøde hvor det er godt de har ordenlig plads inde hvis vejret går grassat.
Under alle omstændigheder gælder en regel her på matriklen ...hellere for meget end for lidt plads. Især med tanke på at du skriver i har en rimelig stor have.
Med venlig hilsen Søs

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Kan man virkelig holde høns i sådan en?
« Svar #5 Dato: 02 August , 2009, 11:56 »
Viben, det er jo dværghøns, så der vil godt kunne gå tre der, for dværgene behøver ikke have helt så meget plads ;)..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: Kan man virkelig holde høns i sådan en?
« Svar #6 Dato: 02 August , 2009, 12:03 »
Hej...
Jeg vil mene, at huset er for småt og for dyrt. Du kan bygge et i samme størrelse for 3-400 kroner, men hvorfor ikke give dem ordentlig plads?
mvh
jesper
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Susanne

  • Gæst
Sv: Kan man virkelig holde høns i sådan en?
« Svar #7 Dato: 02 August , 2009, 12:20 »
Hvis hønsene har fri adgang til haven året rundt og huset nærmest kun skal bruges til æglægning, foder og nathus, ville jeg ikke være spor betænkelig ved tre-fire dværghøns! De fylder ikke meget, og de sidder gerne tæt sammen om natten.

Selvom en hønsegård først er rævesikret, når hegnet er gravet godt ned i jorden - og selvom "hønseriet" har det med at brede sig.

Men man starter jo et sted, og det er en nem måde at starte på.

Ingen byggeplaner, der har det med at tage længere tid end man havde regnet med osv.

Ikke alle familier rummer en handy-man, der lige banker et hønsepalads op i løbet af nul komma fem, og så er det en udmærket løsning at købe sig frem.

HVIS I så senere skulle finde på at lave noget større og evt. med flere høns, vil dette hus med gård fungere fint som skrukkehus til høne med små kyllinger.

Hvis de skal bor der permanent - og ikke får adgang til jeres have (men jeg forstod på det, du skrev, at de skulle være fritgående) er vi helt ovre i burhønsehold, synes jeg - næsten uanset hvor få høns, der skal være.

Held og lykke med den nye hobby  :D
« Senest Redigeret: 02 August , 2009, 12:31 Fra Susanne »

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Kan man virkelig holde høns i sådan en?
« Svar #8 Dato: 02 August , 2009, 12:33 »
Velkommen her til Thomsa  <I

Huset er skam fin fin, men jeg syntes den er for lille.
Trappen op i huset er altså også meget stejl.
Hvis i nu skulle ønske at få et lille hold kyllinger, så i eller måske børnene kunne følge deres udvikling, så vil de ikke kunne finde der op og vil derfor dø af kulde.

Bare lige et lille pip fra mig  !a  Go jagt ! *p *p
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Kan man virkelig holde høns i sådan en?
« Svar #9 Dato: 02 August , 2009, 12:51 »
Velkommen her til Thomsa  <I

Huset er skam fin fin, men jeg syntes den er for lille.
Trappen op i huset er altså også meget stejl.
Hvis i nu skulle ønske at få et lille hold kyllinger, så i eller måske børnene kunne følge deres udvikling, så vil de ikke kunne finde der op og vil derfor dø af kulde.

Bare lige et lille pip fra mig  !a  Go jagt ! *p *p

Nej, men så kan kyllerne bo i et andet lille hus eller en flyttekasse på jorden det første stykke tid - det gør mine, indtil de er store nok til at tage trappen - der er mindst lige så stejl. Mit hønsehus er heller ikke særlig stort. Normalt bor der 5-6 høns i det - eller bor og bor, de er der jo kun når de sover, og lægger æg. Til gengæld vil jeg også sige, at gården er for lille, men skulle hønsene ikke gå i den indhegnede have??
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Kan man virkelig holde høns i sådan en?
« Svar #10 Dato: 02 August , 2009, 13:46 »
Lige præcis i denne uge har Jem og Fix et legehus som jeg ville købe hvis det var mig, jeg bruger gerne legehuse til hønsehuse, og de holder i årevis, selvom det er lidt ringe og kedeligt materiale.

1500 kroner og så er det lige til at gå til, der er plads til fodertårn og vand indendørs, en kasse til at lægge æg i, og et par sidepinde i den modsatte side. Det er 120x120 cm. og det er malet.
Jeg taler af erfaring, der kan bo en fin flok høns i alle størrelser, uden at blive klemt.
Jeg så det i tilbudsavisen, men kan ikke huske om det er fra denne eller sidste uge.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Kan man virkelig holde høns i sådan en?
« Svar #11 Dato: 02 August , 2009, 15:54 »
Det var i sidste uge, der var legehuse i jem og fix, og de var hurtigt udsolgt. Vi fik dog reddet os et - til netop hønsehus. Mon ikke, der kommer lignende tilbud igen.

Vores naboer har to høner og en hane af mellemstørrelse i et lille hus af samme størrelseog type, som det der er vist i trådens start.
De er stort set aldrig inde i huset. Heller ikke om natten.
 Det er altså ikke ret stort, men til 2-3 dværge kan det vel nok gå. De er jo heller ikke ret store ;D

Noget andet er, at jeg synes, det er dejligt, at man kan stå oprejst, når man skal gøre rent mv. og at der er plads til foderspand mv. i huset. Men det er jo noget rent praktisk, som kan løses på andre måder.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Kan man virkelig holde høns i sådan en?
« Svar #12 Dato: 02 August , 2009, 16:01 »
Jeg ville nu ikke sætte mine kyllinger på jorden i en flyttekasse så meget som en enkelt nat, det er jo det samme som at sætte mad frem til ræven.
Men huset i Jem og Fix kommer sikkert igen, sidste år var det samme tilbud i avsisen med jævne mellemrum i efteråret, så man må holde øje.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Kan man virkelig holde høns i sådan en?
« Svar #13 Dato: 02 August , 2009, 17:16 »
Jeg ville nu ikke sætte mine kyllinger på jorden i en flyttekasse så meget som en enkelt nat, det er jo det samme som at sætte mad frem til ræven.
Men huset i Jem og Fix kommer sikkert igen, sidste år var det samme tilbud i avsisen med jævne mellemrum i efteråret, så man må holde øje.

Ikke hvis kassen står i en gård, der er rævesikker  ;)
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Rævejæger

  • Gæst
Sv: Kan man virkelig holde høns i sådan en?
« Svar #14 Dato: 02 August , 2009, 17:40 »
1000 tak for jeres gode indlæg. Selvom haven er stor, kan de ikke gå ude altid (skulle jeg selvfølgelig have nævnt). De skal dele haven med mine FT spaniels, der helt sikkert vil nyde selskabet af høns - uden det nødvendigvis ville være gengældt  :-\ De vil derfor have perioder dagligt, hvor de vil være tvunget i hønsegården.

Den samlede vurdering er derfor  /d.

Jeg tror i stedet jeg vil kaste mig ud i et gør-det-selv projekt, hvor hønsene får mere plads. Der er rigtig mange fine hønsehuse at hente inspiration fra, så det bliver sikkert sjovt.

Fandt i øvrigt et andet lille hønsehus, der også fylder meget lidt. Men det er desværre ikke helt stort nok ...
http://www.dyreriget.dk/bure/honsehuse/Hoenshus%2Bhoensgaard.JPG

Nå, I hører fra mig når "paladset" er bygget :)