Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Død kylling - hjælp til dødsårsagen?  (Læst 3225 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Død kylling - hjælp til dødsårsagen?
« Dato: 02 August , 2009, 10:15 »
Hejsa - er der nogen hønse-retsmedicinere herinde mon?

Desværre døde en af mine 10-ugers kyllinger i nat - den allerstørste som vi er sikre på var en hanekylling. Jeg havde den i hænderne i går - tænkte godt nok at det var underligt at den ikke brokkede sig over at blive taget op, da jeg ikke normalt bare lig kan tage kyllingerne op i hønsegården uden at de flygter - nå men jeg tog ham op og kiggede lidt på ham i går og undrede mig godt nok over at han var helt oppustet på halsen og så undrede det mig at der rendte lidt "spyt" ud af næbbet på ham da jeg satte ham ned, men han spiste fint nok og gik med flokken bagefter.

Så lå han død i morges, stadig helt blød, oppustet og fuld af det her uklare, lidt mælkehvide "spyt" i den meget oppustede hals og da jeg løftede den op rendte det ud af næbbet på ham.

Er der nogen der kan svare mig på hvad det var? var det en sygdom, eller noget han havde spist? hvad kan jeg gøre næste gang det sker - hvis man da kan gøre noget??
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline mortends

• Passiv bruger
Sv: Død kylling - hjælp til dødsårsagen?
« Svar #1 Dato: 02 August , 2009, 16:14 »
Efter at have nærlæst leksikonet herinde er jeg nået frem til "sur kro" - er der nogen der har oplevet det før? svarer det til min beskrivelse? eller er jeg galt på den?

...og hvorfor er "forstoppelse" låst med adgangskode i leksikonet?
Mvh. Morten

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 August , 2009, 16:20 »
Vi har prøvet med en orpingtonhøne der lige var begyndt at lægge æg. Hun spiste fint og drak, men vi kunne se på hende, at der var noget galt. Et par dage i træk prøvede jeg at massere hendes kro, som ikke forsvandt (det er jo meningen at den skal være rimelig tom om morgenen).
Vi prøvede at massere, "sulte hende" og kun give hende vand og intet hjalp. Når jeg holdt hende og hældede hende lidt fremover, løb der ildelugtende væske ud af næbet på hende.
Min mand tog hende med om i baghaven og gav hende fred. Der var intet at gøre.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 02 August , 2009, 18:25 »
...og hvorfor er "forstoppelse" låst med adgangskode i leksikonet?
Fordi der ikke er skrevet noget til dette, endnu...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 02 August , 2009, 18:53 »
@Lisbeth - ok - jeg tror det er det samme. Jeg skriver "Dødsårsag: sur kro" på sedlen på kyllingens storetå så...  *f

@Finn - Tak for info...
Mvh. Morten