Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Stadie nr 2  (Læst 7369 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
Stadie nr 2
« Dato: 01 August , 2009, 21:05 »
Har nu 3 uger gamle kyllinger, som er ved at fylde så meget i landskabet at jeg nok synes at de bør have lidt mere plads, end det bur vi lavede til redekassen (1½ m2)

Meeen, kan man allerede nu lukke dem sammen med de 2 andre høns + hane i hønsehuset, eller er det for farligt?

Har også hørt om at hanen nok vil slå alle hanekyllinger ihjel? Nogen erfaringer med det???

Håber i har lidt input, har ikke lige kunnet finde en relevant tråd...
Go weekend  *o
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Stadie nr 2
« Svar #1 Dato: 01 August , 2009, 22:02 »
En hønsefræser

som her

eller
« Senest Redigeret: 01 August , 2009, 22:06 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
« Svar #2 Dato: 01 August , 2009, 23:13 »
Nogle anbefaler at hegne et hjørne af hønsehuset af med fårehegn. Der er hullerne så store at kyllingerne kan søge i dækning/ helle uden de store høns kan forfølge dem. Jeg har selv haft en skruk med kyllinger inde ved de "store" fra de var en uge gamle, men der var skruk med, til gengæld kom der også barnepige og en meget beskyttende hane til, efter meget kort tid.  Jeg forsøgte et hjørne med fårehegn, men skrukken fløj ud og en anden af hønerne ind ;). Tja det var enda silker som ikke kan flyve til trods for at hegnet var 1,2 højt. Derfor endte jeg med at fjerne hegnet, holde øje og nyde den lykkelige familiesammenføring.

Jeg ville ikke være bekymret hvis du har en skruk du flytter med, men hvis det kun er kyllingerne kunne du måske hegne et hjørne af som kun de kan komme i eller sætte hønsefræseren (et kaninbur kan også købes og bruges) inde i selve hønsegården så parterne vænner sig til hinanden.
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #3 Dato: 02 August , 2009, 00:47 »
Jeg lukker altid kyllingerne ind i hønsegården til flokken, når de er tre uger gamle - dog inkl. skruk. Hanen har aldrig været et problem - tværtimod - og jeg har også oplevet en anden høne træde til som barnepige (hvilket i øvrigt har bevirket, at en ellers planlagt slagtning af hende er blevet udsat på ubestemt tid).

Problemet med ubudne høns i 'kyllingereservatet' har jeg løst ved at lægge et trådnet oven på den lille indhegning. Så er det udelukkende kyllingerne, der kan søge til 'helle' (samt voksefoder i øvrigt).
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #4 Dato: 02 August , 2009, 00:57 »
Sådan klarer jeg det, måske det var en løsning  ;)
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #5 Dato: 02 August , 2009, 08:41 »
Jeg har også kyllinger på henholdvis 3 og 4 uger og de har deres egne indhegninger i den store hønsegård - dog ikke så de kan komme ud til de andre (endnu)
Når jeg er færdig med hønsehus nr 2 vil jeg lave 2-3 små permanente indhegninger til kyllingerne rundt om i den store hønsegård.

Jeg har også en mutter skruk med 7 kyllinger (som har egen hønsegård i den store hønsegård) og hun begyndte at mænge sig med de andre, når kyllinger er 3-4 uger gamle.
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 August , 2009, 09:13 »
Har også hørt om at hanen nok vil slå alle hanekyllinger ihjel? Nogen erfaringer med det???

Det kan du få et simpelt svar på: Det passer ganske enkelt ikke...

Når hanekyllingerne bliver kønsmodne kan det godt give problemer med den gamle hane men det er altså tidligst når de er 15 uger gamle.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 02 August , 2009, 11:07 »
Åh... 1000 tak for de fantastiske gode svar  *p

Jeg har en fantastisk skruk ved deres side, og det er egentlig heller ikke fordi de andre høns er stride overfor nyankomne.

så det tror jeg vil komme an på en prøve idag hvor jeg er hjemme en hel dag, og for en sikkerhedsskyld lige lav et "helle" område...

Tak for billederne Finn, så ved jeg hvad jeg skal igang med, for den vi har bygget, er super fin til redekasse men ikke til høne m. 12 kyllinger  <L

Jeg har da ikke tid til at sidde her...?!  <E
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)