Hej Jan.
Altså - jeg har sådan en kasse stående fast, hvor evt. rotter kan gå ind i. Der sidder en kloakblok... Det er sådan en rød fætter på størrelse med et blok-stearinlys. Blokken har 'indbygget' ståltråd, som er viklet fast til den tap, der er inde i kassen. Dermed kan dyrene ikke slæbe noget med ud men skal spise på stedet.
Jeg fik den af den lokale rottefænger, dengang jeg opdagede, jeg havde fået rotter.
Derudover tror jeg, jeg har fundet svaret på, hvordan man undgår rotter:
Man skal lade være med at skamme sig over det, og ringe efter rottefængeren. Hvis han er dygtig, kan han lynhurtigt spotte alle de svage steder og orientere dig om det, og så rydder han lige op i den 'bestand' du har.
Jeg anede f.eks. ikke, at rotter spiser hønsemøg med stor begejstring...
Så ved jævnligt at fjerne de fleste klatter udendørs, har jeg gjort det mindre attraktivt for en strejfer at slå sig ned...
Derudover brænder jeg al den halm, jeg fjerner fra hønsehusene. Alternativt skal det fræses ned med det samme - og jeg har ingen fræser.
Jeg troede, at jeg kunne lade det kompostere i ro og fred, men med rottefængerens hjælp har jeg nu fjernet 'spisekammeret'.
Så god jagt!