Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvordan undgår I rotter?  (Læst 85133 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Thomas Dalgaard

• Passiv bruger
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #45 Dato: 10 Maj , 2008, 16:47 »
Hvis du har plads er katte altid gode til at stresse rotterne.

Jeg har været uheldig og har fundet rotter ved mine høns en enkelt gang. Efter tre dage med gift var der ikke længere afsætning på giften, hvorfor jeg formoder at rotterne var væk.

Herefter gav vi vores katte adgang til det område, hvor rotterne havde været. De skal især have lov til at være der om natten. Jf. rottefængeren stresser det rotterne så meget, at de ikke er interesserede i at tage permanent ophold på stedet, næsten uanset fødemængden på stedet. Vi har ikke haft rotter siden. Jeg har stadig en kasse med gift stående, men der er ikke forsvundet noget gift i næsten 1½ år, selv om forholdene er gode for rotter på stedet.

Strejfere er svære at undgå, men går de over til naboen og slår sig ned i stedet er det vel ikke dårligt ::)

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #46 Dato: 10 Maj , 2008, 22:33 »
MIN kat har iogså adgang til hønsehuse, i håb om at rotterne bliver væk  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #47 Dato: 12 Maj , 2008, 11:59 »
Min kat kan også rende ind og ud af hønsehuset og jeg har 7-9-13 aldrig set en rotte!
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline leneelle

• Passiv bruger
« Svar #48 Dato: 12 Maj , 2008, 13:18 »
;-))))) Fordi du aldrig har set rotter kan de sagtens være der ! Desværre.
Her på matriklen holder hunde, katte og jeg øje og det gør det surt at være rotte her. Jeg bruger fælder og sørger for der ikke står noget langs vægge, andet end måske en fælde. Foder og kyllinger opbevares med omhu. I år oplevede jeg at selv min skrukhøne ikke kunne holde rottebæsterne væk fra de små. Nu er hun og kyllingerne lukket forsvarligt inde om natten.
Orpington, Dværg Wyandot, Araucana

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #49 Dato: 12 Maj , 2008, 17:36 »
;-))))) Fordi du aldrig har set rotter kan de sagtens være der ! Desværre.
Her på matriklen holder hunde, katte og jeg øje og det gør det surt at være rotte her. Jeg bruger fælder og sørger for der ikke står noget langs vægge, andet end måske en fælde. Foder og kyllinger opbevares med omhu. I år oplevede jeg at selv min skrukhøne ikke kunne holde rottebæsterne væk fra de små. Nu er hun og kyllingerne lukket forsvarligt inde om natten.

Har heller aldrig sagt at de ikke er her, bare at jeg ikke har set dem ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Aalestrup

• Passiv bruger
    • Aalestrup´s hjemmeside
« Svar #50 Dato: 01 Juni , 2008, 23:32 »
Tja jeg har været plaget en del af rotter i og ved vores hønsehus. Lige nu ser vi dem ikke og vi ser heller ikke spor efter dem.

hmm jeg købte en giftkasse og fik en masse gift fra kommunens rottemand. Han gav mig 3 slags gifte, da han hørte at de tog æglægnings fodder.

Mit hønsehus har jeg bygget om, så der ikke er kroge og gemmesteder .... næsten for der er dobbelt væg, men inde i vægen er de første 30cm beklædt  med stål net der har en maske størrelse på kun 4mm. Pladen som sidder på indersiden er tæt hele vejen rundt hvilke betyder at hvis en rotte slipper ind i hulrummet og gnaver sig ind i selve hønsehuset, så vil vi opdage det hurtig.

Til sommer køber vi en automatisk åbner/lukker, så vi ikke glemmer det til natten. Der vil således kun være en vej ind for rotten og det bliver hoveddøren og kun i åbningstiden.

Jeg roder med tanken om at sætte web kamera op i hønsehuset ikke for at se på rotter det vil kun være en side gevinst, men for at se hvordan hønsene finder sig tilrette.

Mvh Frank 
Orpington: 1 Legber kok, 1 Legber høne, 1, grå, 1 sort og 2 røde høner samt 1 New Hampshire høner + 10 kyllinger.
************************ www.FDAA.DK**********************

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #51 Dato: 04 Juni , 2008, 10:33 »
Jeg roder med tanken om at sætte web kamera op i hønsehuset ikke for at se på rotter det vil kun være en side gevinst, men for at se hvordan hønsene finder sig tilrette.

Mvh Frank 

...med direkte linie til DFF - det lyder spændende!! ;D

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #52 Dato: 04 Juni , 2008, 11:20 »
Ja det lyder sgu spændende...det kunne være man skulle overveje det selv ...
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Anne Ranch

• Passiv bruger
« Svar #53 Dato: 07 Juni , 2008, 17:52 »
Det ville da være en super ide, med sådan et web kamera i hønsehuset (drømmer ligeledes om et i en af fuglekasserne ;D)

Jeg har haft høns her i 16 år, og aldrig haft rotter. Har mit foder i tønder m. låg, og fodrer midt på plænen, kun lige nok til at hønsene spiser op.

Så her sidste år får jeg en ny nabo, som er en STOR vildtfugleven. Han fodrer MEGET, men har ikke rigtig nogle gode gemmesteder.....syntes rotterne. En del af dem flyttede ind under mit hønsehus. Det er et stort hjemmebygget og meget tungt legehus med veranda og blomsterkasser ;D, og det står desværre på jorden, andre flyttede ind i min kompostbunke, men dem fik hundene gravet sig frem til. Ofte så jeg en rotte på hans foderplads :(

Jeg gjorde naboen opmærksom på problemet, så han stoppede med at fodre. De sultne rotter tog så alle mine kyllinger istedet >:(

Jeg satte klapfælder op (kan ik bruge gift, da mine små hunde æder rotterne) og fik nakket 3 smælderfede rotter. Siden har jeg intet set til rotterne :D

Men naboen er atter startet med at fodre fugle, han har dog flyttet foderpladsen over i skellet til hans anden nabo........ ::) ::)

Det der er mest træls (ud over at rotterne tog kyllingerne) er det, at de fleste tænker:" Hun har høns, så rotterne stammer jo selvfølgelig fra hende..." :'( Surt når man gør alt for at undgå de møgdyr.....
Venlige Potedask
Anne Ranch

Jo langsommere man bevæger sig, desto større bliver verden.........
1.0 Pomeranian/Chihuahua, 0.2 Ragdoll katte. Vildt mange år siden, at der har været så urimeligt få dyr hos mig - det er der nu plads og frihed til at lave om på :-)

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #54 Dato: 15 Juni , 2008, 15:08 »
Et oplagt webcam til hønsehus og andre mærkelige steder  vil være et trådløst som dette her
WVC54GCA
hvis man vel at mærke har et trådløst netværk i forvejen, så er det her da til at komme i nærheden af.(630 kr).

og nej jeg har ikke prøvet det (endnu...)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mimi Trædmark

• Passiv bruger
  • Vild med hanegal!
« Svar #55 Dato: 15 Juni , 2008, 21:19 »
Jeg vil lige tilføje at man sagtens kan have rotter selvom de ikke har adgang til foder. Aalestrup:Der vil ligge en smule på græsset selvom du kun fodrer til de har spist op. Rotter kan også lide hundelorte(har selv hund). Jeg har heller ikke haft mit foder tilgængeligt for rotter i flere år af samme årsag, men alligevel fik jeg "udhusrotter" som rottemanden kaldte dem. De åd alle mine græsfrø i udhuset,frø jeg havde samlet til såning, og afsøgte jorden i hønsegården når der blev fred til det og mon ikke osse de æder hønselorte hvis de bliver sultne nok.
Men en ting er sikkert-rotter har favoritmad og der kan det være at naboens foderbræt har været fyldt med lækkert brød ell..
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #56 Dato: 18 Juni , 2008, 19:17 »
Et oplagt webcam til hønsehus og andre mærkelige steder  vil være et trådløst som dette her
WVC54GCA
hvis man vel at mærke har et trådløst netværk i forvejen, så er det her da til at komme i nærheden af.(630 kr).

og nej jeg har ikke prøvet det (endnu...)

Jamen så må jeg jo indrømme at jeg har bestilt det i dag. Håber jo posten er hurtig og levere det i morgen. Så skal jeg bare finde ud af at installere det  ;D
Hilsen Susanne

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #57 Dato: 18 Juni , 2008, 22:18 »
@ Susanne
Og så kommer du vel straks med en beskrivelse af hvor godt det virker, så vi andre kan hører om det er det vi skal ha' ::)
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #58 Dato: 19 Juni , 2008, 09:37 »
Det gør jeg Ina. Jeg håber det kommer i dag, så kan jeg vise hele verden at jeg har 4 nyklækkede kyllinger  :D
Hilsen Susanne

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #59 Dato: 19 Juni , 2008, 10:05 »
Ej hvor sjovt!

Det kunne være rigtig sjovt hvis vi kunne lave sådan et direkte link, ligesom tv2 har til mejsereden ;)