Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skræmt underhøne gemmer sig, slutning  (Læst 4308 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maja

• Passiv bruger
Sv: Skræmt underhøne gemmer sig
« Svar #30 Dato: 07 August , 2009, 20:08 »
Tak Liski... jeg vil nu sige at jeg føler mig lidt dum ;D sådan et menageri bare fordi jeg tror jeg har en traumatiseret høne *r men jeg syntes bare hun er så kær, det gør mig så glad at se hende opføre sig naturligt igen.
Jeg er også spændt på at se om rangordenen har ændret sig. For lige om lidt så er det jo fru Olsen der er fremmed hos de andre.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #31 Dato: 08 August , 2009, 08:52 »
Det er da smadderspændende om det virker - og det lærer os allesammen en masse om høns.
Og for Prinsessen er det helt sikkkert rigtig vigtigt ;D

Offline Maja

• Passiv bruger
« Svar #32 Dato: 08 August , 2009, 17:49 »
Hæ hæ, det syntes fru Olsen altså ikke lød særligt spændende, så hun lagde sig promte skruk :-)
Også lille Tante Gråblå ligger nu og klamre sig til golfkuglerne.
Så kan jeg jo så ellers ta` det som jeg vil, med 10 befrugtede æg til deling. Da jeg lige har været så hensynsløs at sende deres kommende afkom til Lolland.
Så nu må jeg så se om jeg kan skaffe lidt nyt blod til flokken, hvilket længe har været planen.

Og prinssen er så lidt uden for fare en tid, forhåbentlig panikker hun ikke over hanen igen. For jeg må nok se at få samling på tropperne. Tror jeg sætter både hane og den sidste høne ind til de andre i morgen. Ellers bliver hanefar vist for sulten, hvis han kun kan kikke på damerne. ::)
« Senest Redigeret: 08 August , 2009, 18:55 Fra Maja »

Offline Maja

• Passiv bruger
« Svar #33 Dato: 09 August , 2009, 15:58 »
Og som hun sagde, gjorde hun så. <J
Den vildtfarvede spadserede lige ind i den samlede flok og gav sig i lag med Prinsessen. <T
Så hun blev med det samme gennet ud igen. <Q gås !!!
Prinsessen faldt til ro med korn og hane, han fedtede rigtig godt med sin lokken. Prinsessen måtte så bøje sig i støvet /o Men virker rolig. ;D
Nu er det så overvejejelserne går på, Vildtfarvet Silkehøne i Asparges, eller Silkehøne suppe. Her er jeg også lidt i tvivl /1
Hun har iøvrigt aldrig været skruk og er ikke særlig stabil æglægger. Men måske der så er lidt kød på hende.
Fru Olsen ligger nu punkteret 1,5 døgn. Jeg kender hende, der blir hun så et stykke tid. Så må jeg se om det bliver hendes sidste rugning her hos mig. :-\
Desværre har jeg endnu ikke fået nogen henvendelser om rugeæg, havde ellers håbet at kunne tilføre noget nyt blod.
Frk. Gråblå er ustabil på reden selvom hun er skruk, men hun blev jo også flyttet rundt på.Samtidig er hun kun 8 md. så det er første gang. Så jeg afventer lige at give hende æg, i håb om at der skulle dukke nye rugeæg op. Og om hun lægger sig stabilt.

Offline vini

• Bruger
  • hønsefødder gulerødder...
« Svar #34 Dato: 11 August , 2009, 21:02 »
Ej hvor er det svært, at vide om man gør det rigtige. Vi er nye hønseejere fra april 09 og den ene af hønsene blev skruk for 3 ½ uge siden. Hvor jeg måtte ud og hente befrugtede æg, da vi ingen hane har.
Vi har ligge taget en skruk af æggene (der var ikke noget i æggene, desværre) Hun blev jagtet af førerhønen, da hun kom ind i hønsegården igen. Og vi kunne bare ikke holde ud af se på det. Først "miste sine kyllinger" og så blive jagtet. Så min mand tog øksen i hånden og så endte førehønen med at tabe hovedet.

Absolut en trist dag. Ingen kyller og nu er Mette også væk. Æv. Men gogge (som var skruk) har det
godt igen. Men min tomme, tomme hønsegård, som skulle have være fyldt op med høns og kyllinger, indeholder nu kun 2 høns.

Er modtagelsen af en skruk i hønsegården altid problematisk eller er der nogen som oplever det gnidningsløs. I så fald hvordan gør i det?
0,4 hvid wyandot og 0,1 blandings kochin, 1,0 gammel kat, 1,1 børn og 1,0 handymand

Offline Maja

• Passiv bruger
« Svar #35 Dato: 11 August , 2009, 21:37 »
Øv hvor synd du ikke fik kyllinger og så oveni måtte slagte en høne. *t

Jeg har ikke i de 2 år jeg har haft silker opdaget at det var et problem før.

I vinters havde jeg 2 skrukker der gik sammen, og passede kyllingerne i fællesskab.De var heller ikke ret gamle før de blev lukket sammen alle sammen, så det jeg tror gør det vanskeligere er når de går for sig selv i lang tid ,væk fra flokken, med kyllingerne og så skal tilbage. Så tror jeg de opfatter hende som en fremmed høne.

Jeg forsøgte igen i dag at sætte den vildtfarvede ind til de andre, hun for lige i hovedet på prinsessen.
Så der er altså 2 høns der er på nakken af hende. Så mit problem er stadig ikke løst helt.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #36 Dato: 12 August , 2009, 06:46 »
@Vini;  :)

Når vores skrukker kommer tilbage i flokken er kyllingerne ca 3 uger - de sover stadig hos mutter skruk i redekassen.
Der har ikke været store kampe her hos os når skrukken skal tilbage til de andre, men hun sættes lige på plads de første par dage.
Hanen ser mest på, men kan godt finde på at forsvare mutter skruk og hendes kyllinger ved lige at markere sig og vise han også er der. Så smutter de andre og mutter skruk med kyllinger kan gå i fred  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline vini

• Bruger
  • hønsefødder gulerødder...
« Svar #37 Dato: 12 August , 2009, 09:53 »
Ja, det er nok fordi vi flyttede fru skruk op i børnenes legehus. Troede hun havde bedst af at være i fred.
I fald hun bliver skruk igen må vi have indrettet en bolig i hønsegården til hende.

Måske skal vi prøve og finde nogle silker til hønsegården, hvis de er mere venligsindede over for hinanden.
0,4 hvid wyandot og 0,1 blandings kochin, 1,0 gammel kat, 1,1 børn og 1,0 handymand

Offline Maja

• Passiv bruger
« Svar #38 Dato: 12 August , 2009, 11:39 »
TJA mine er jo Silker...så  ?
Jeg tror fremover jeg selv vil være meget mere opmærksom på at de ikke skal være helt så adskilt.
Samtidig sørge for en stille sammenkøring når hønen skal tilbage.

Jeg har jo, lige som dig valgt at de går adskilt fra de andre, når de har kyllinger. Som regel til de er 6 uger. De kan sagtens gå sammen under forløbet uden problemer. Jeg har valgt det for at de bedre kan gå mere frit, lære at finde føde o.s.v. og jeg kan holde det mere rent end sammen med de andre i hønsegården.
Jeg kan ikke lukke de andre ud, så ødelægger de min have, eller naboens. Mens skruk og kyllinger er små, går de ikke så langt væk.
Jeg har ihvertfald nu erfaret at selv små ændringer kan skabe uro.

Offline Maja

• Passiv bruger
Sv: Skræmt underhøne gemmer sig / sluthistorien
« Svar #39 Dato: 24 August , 2009, 17:33 »
Mit vægelsind , med hensyn til at få slagtet den vildtfarvede  <Q gås, kom hende til gode i sidste ende.
Efter at hun havde gået alene i 2 uger, afskåret fra de andre, men kun med et hegn, lukkede jeg hende ind til de andre.
Hun opfører sig aldeles pænt og Prinsessen er stadig rolig. /o
Hvordan det så vil gå når fru Olsen skal tilbage, når hun er færdig med at ruge og have kyllinger, ja det må stå uvist hen. Men det bliver da spændende at observere. For hun var jo den skrappeste. <A <S

Så min erfaring nu er så den at både en underhøne og en domminerende høne kan hjælpes til at ændre adfærd. Så flokken igen kan fungere. Det lykkedes i hvert fald her i min lille hønsegård, med meeeeget stor tålmodighed ;D med en stor flok er det nok noget vanskeligere at få styr på , vil jeg tro.
 ???

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skræmt underhøne gemmer sig, slutning
« Svar #40 Dato: 24 August , 2009, 17:47 »
Det var da dejligt, Maja  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #41 Dato: 24 August , 2009, 23:12 »
Jeg elsker en happy ending! *p
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #42 Dato: 24 August , 2009, 23:19 »
Godt gået Maja. Tålmodighed er en dyd. <M
Mvh
Erik Andersen